Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ARS (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/180880 |
Resumo: | Social networks are sites for the exhibition of amateur photography, and a field for artistic experimentation. They are also apparatus that impact subjectivity and democracy, benefiting interests of neoliberalism. Moreover, they have generated a new chapter in the history of photography, the selfie, which demands an interdisciplinary methodology to be understood. This article proposes that the selfie refers to self-objectification. It investigates this hypothesis by departing from the theory of photography developed by Philippe Dubois, concepts from psychoanalysis, and diagnostics issued by Achille Mbembe and Giorgio Agamben. Last, the article analyses the use of the selfie by the artists Amalia Ulman, Aleta Valente and Cindy Sherman, discussing the limits of networks as a site for art. |
id |
USP-45_2232aa03cf2949c5a10d1cfb2a2a242b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/180880 |
network_acronym_str |
USP-45 |
network_name_str |
ARS (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneoSelfie: The Self-Portrait of the Contemporary SubjectSelfie: el autorretrato del sujeto contemporáneoFotografíaSelfiNeoliberalismoDemocraciaSubjetividadFotografiaSelfieNeoliberalismoDemocraciaSubjetividadePhotographySelfieNeoliberalismDemocracySubjectivity Social networks are sites for the exhibition of amateur photography, and a field for artistic experimentation. They are also apparatus that impact subjectivity and democracy, benefiting interests of neoliberalism. Moreover, they have generated a new chapter in the history of photography, the selfie, which demands an interdisciplinary methodology to be understood. This article proposes that the selfie refers to self-objectification. It investigates this hypothesis by departing from the theory of photography developed by Philippe Dubois, concepts from psychoanalysis, and diagnostics issued by Achille Mbembe and Giorgio Agamben. Last, the article analyses the use of the selfie by the artists Amalia Ulman, Aleta Valente and Cindy Sherman, discussing the limits of networks as a site for art. As redes sociais são lugares de exibição de fotografias amadoras e campo de experimentação artística. São também dispositivos que impactam a subjetividade e a democracia, beneficiando interesses do neoliberalismo, e que geraram um novo capítulo na história da fotografia, a selfie, cujo estudo exige uma metodologia interdisciplinar. Este artigo propõe que a selfie remete à auto-objetificação. Esta hipótese é investigada referindo-se à teoria da fotografia de Philippe Dubois, a conceitos da psicanálise e a diagnósticos de Achille Mbembe e Giorgio Agamben sobre os efeitos do capitalismo avançado na subjetividade. Por fim, analisa a selfie nas obras de Amalia Ulman, Aleta Valente e Cindy Sherman, discutindo os limites das redes sociais como lugar de circulação da obra de arte. Las redes sociales son sitios de exhibición de fotografías amadoras y campo de experimentación artística. Son también dispositivos que impactan la subjetividad y la democracia, favoreciendo intereses del neoliberalismo, y han generado un nuevo capítulo en la historia de la fotografía, la selfi, cuya analice exige una metodología interdisciplinar. Este artículo propone que la selfi remete a la auto-objetificación. Esta hipótesis es investigada a partir de la teoría de la fotografía de Philippe Dubois, de conceptos de psicoanálisis y de diagnósticos de Achille Mbembe y Giorgio Agamben. Finalmente, analiza la selfi en las obras de Amalia Ulman, Aleta Valente y Cindy Sherman, discutiendo los limites de las redes sociales como sitio de circulación de la obra del arte. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/18088010.11606/issn.2178-0447.ars.2021.180880ARS (São Paulo); v. 19 n. 42 (2021): Histórias da arte sem lugar; 643-690ARS; Vol. 19 Núm. 42 (2021): Historias del arte sin lugar; 643-690ARS; Vol. 19 No. 42 (2021): Homeless Art Histories; 643-6902178-04471678-5320reponame:ARS (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ars/article/view/180880/176549Copyright (c) 2021 Paula Bragahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Paula2023-08-17T13:44:42Zoai:revistas.usp.br:article/180880Revistahttp://www.scielo.br/arsPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||ars@usp.br2178-04471678-5320opendoar:2023-08-17T13:44:42ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo Selfie: The Self-Portrait of the Contemporary Subject Selfie: el autorretrato del sujeto contemporáneo |
title |
Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo |
spellingShingle |
Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo Braga, Paula Fotografía Selfi Neoliberalismo Democracia Subjetividad Fotografia Selfie Neoliberalismo Democracia Subjetividade Photography Selfie Neoliberalism Democracy Subjectivity |
title_short |
Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo |
title_full |
Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo |
title_fullStr |
Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo |
title_full_unstemmed |
Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo |
title_sort |
Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo |
author |
Braga, Paula |
author_facet |
Braga, Paula |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografía Selfi Neoliberalismo Democracia Subjetividad Fotografia Selfie Neoliberalismo Democracia Subjetividade Photography Selfie Neoliberalism Democracy Subjectivity |
topic |
Fotografía Selfi Neoliberalismo Democracia Subjetividad Fotografia Selfie Neoliberalismo Democracia Subjetividade Photography Selfie Neoliberalism Democracy Subjectivity |
description |
Social networks are sites for the exhibition of amateur photography, and a field for artistic experimentation. They are also apparatus that impact subjectivity and democracy, benefiting interests of neoliberalism. Moreover, they have generated a new chapter in the history of photography, the selfie, which demands an interdisciplinary methodology to be understood. This article proposes that the selfie refers to self-objectification. It investigates this hypothesis by departing from the theory of photography developed by Philippe Dubois, concepts from psychoanalysis, and diagnostics issued by Achille Mbembe and Giorgio Agamben. Last, the article analyses the use of the selfie by the artists Amalia Ulman, Aleta Valente and Cindy Sherman, discussing the limits of networks as a site for art. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/180880 10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.180880 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/180880 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.180880 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/180880/176549 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paula Braga http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paula Braga http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
ARS (São Paulo); v. 19 n. 42 (2021): Histórias da arte sem lugar; 643-690 ARS; Vol. 19 Núm. 42 (2021): Historias del arte sin lugar; 643-690 ARS; Vol. 19 No. 42 (2021): Homeless Art Histories; 643-690 2178-0447 1678-5320 reponame:ARS (São Paulo. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
ARS (São Paulo. Online) |
collection |
ARS (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
ARS (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ars@usp.br |
_version_ |
1797688293561729024 |