O apartamento feito para você
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/137382 |
Resumo: | Glossy brochures advertising a new project for an apartment building can be quite enticing. Similarly, a fully decorated model apartment, designed to give prospective buyers a tangible notion of their future living space, is also quite convenient. Yet, questions must be raised regarding how well this “ home for sale’' can meet these buyers' comfort needs and yearnings. Even after such an apartment is built - and becomes visible and tangible - it will only be effectively personalized and individualized when submitted to the everyday routine of its occupants. They will assign their values and lifestyles to their homes, shaping a hitherto standard housing unit into a unique home. Together, this personalization and the actual use of a residence embody the search to attend to a primary need: domestic comfort. Considering that one the chief requirements of a home is the wellness of its residents, this article deals with the planning of standard housing units aiming at their users' comfort. In order to achieve this, architects must take into consideration the subjective and personal nature of such residence and its inhabitants. Often times, domestic comfort has been wrongly taken to mean - by sellers and users - a mere article of commerce |
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O apartamento feito para vocêO apartamento feito para vocêGlossy brochures advertising a new project for an apartment building can be quite enticing. Similarly, a fully decorated model apartment, designed to give prospective buyers a tangible notion of their future living space, is also quite convenient. Yet, questions must be raised regarding how well this “ home for sale’' can meet these buyers' comfort needs and yearnings. Even after such an apartment is built - and becomes visible and tangible - it will only be effectively personalized and individualized when submitted to the everyday routine of its occupants. They will assign their values and lifestyles to their homes, shaping a hitherto standard housing unit into a unique home. Together, this personalization and the actual use of a residence embody the search to attend to a primary need: domestic comfort. Considering that one the chief requirements of a home is the wellness of its residents, this article deals with the planning of standard housing units aiming at their users' comfort. In order to achieve this, architects must take into consideration the subjective and personal nature of such residence and its inhabitants. Often times, domestic comfort has been wrongly taken to mean - by sellers and users - a mere article of commercePor mais sedutora que possa ser a peça publicitária do lançamento de um imóvel residencial, por mais conveniente que o apartamento decorado exposto à visitação possa parecer, é necessário indagar do bemestar oferecido pelo ambiente doméstico colocado “ à venda” O processo de efetiva qualificação dos espaços edificados - doravante visíveis e tangíveis - dá-se somente quando estes, tomados pelo uso, submetem-se ao dia-a-dia de seus ocupantes. Ao imbuir o ambiente doméstico de valores próprios e preenchê-lo com particulares modos de viver, cada grupo de usuários, em um edifício de apartamentos, exerce uma ação individualizadora que especifica e diferencia a linguagem originalmente padronizada dos apartamentos. A combinação desta ação com o real uso feito do espaço habitado substancia a busca pela satisfação de uma necessidade prioritária: o conforto doméstico. Levantada a essencialidade da condição de bem-estar no “ produto” habitação, trata-se, neste artigo, de rever o planejamento de espaços padronizados de moradia, potencialmente confortáveis aos seus usuários. Relaciona-se a essa tarefa a necessária consciência do caráter subjetivo e pessoal que envolve a condição pretendida para o espaço projetado: o conforto doméstico, item que amiúde, equivocadamente, vem sendo confundido - por quem faz e por quem usa - com mercadoriaUniversidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo.2000-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/13738210.11606/issn.2317-2762.v0i9p170-175PosFAUUSP; n. 9 (2001); 170-175Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP; No. 9 (2001); 170-175Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP; Núm. 9 (2001); 170-1752317-27621518-9554reponame:Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/posfau/article/view/137382/133079Copyright (c) 2000 Erica Negreiros de Camargoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCamargo, Erica Negreiros de2020-03-19T18:19:45Zoai:revistas.usp.br:article/137382Revistahttp://www.revistas.usp.br/posfauPUBhttp://www.revistas.usp.br/posfau/oairvposfau@usp.br||2317-27621518-9554opendoar:2020-03-19T18:19:45Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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