Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/150764 |
Resumo: | The aim of this case study is to show that it is possible to develop a branding approach with scarce resources, using simple but theoretically grounded practices. The authors – a communication manager, an architecture professor and a marketing professor – have become involved in choosing an identity – name and logo – for an ecological reserve in Brazil. The resources of money, time and means were scarce. They quickly built a semiotic approach, which avoided a merely aesthetic choice that could be difficult to implement, joining the stakeholders in the co-creation of the brand identity. |
id |
USP-63_5b74efbcf50328c617b99d5b1c985d94 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/150764 |
network_acronym_str |
USP-63 |
network_name_str |
Signos do Consumo |
repository_id_str |
|
spelling |
Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassosDo you know Tapacurá? Branding with scarce resourcesConoce Tapacurá? Branding con escasos recursosBrandingSemioticsNameLogoCo-creationMarcaSemióticaNombreLogotipoCocreaciónMarcaSemióticaNomeLogoCocriaçãoThe aim of this case study is to show that it is possible to develop a branding approach with scarce resources, using simple but theoretically grounded practices. The authors – a communication manager, an architecture professor and a marketing professor – have become involved in choosing an identity – name and logo – for an ecological reserve in Brazil. The resources of money, time and means were scarce. They quickly built a semiotic approach, which avoided a merely aesthetic choice that could be difficult to implement, joining the stakeholders in the co-creation of the brand identity.El presente artículo tiene como objetivo demostrar que es posible gestionar una marca (branding) con escasos recursos utilizando prácticas simples, pero con fundamentación teórica. Los autores –una gestora de comunicación, un profesor arquitecto y un profesor de marketing– estaban involucrados en la elección de una identidad –nombre y logotipo– para una reserva ecológica. Los recursos de dinero, tiempo y medios técnicos eran escasos. Con base en un rápido enfoque semiótico, los públicos de la marca se involucraron en la cocreación de la identidad de la misma y lograron evitar una elección meramente estética que les podría resultar difícil su implementación.O objetivo deste artigo é mostrar que é possível gerir uma marca (branding) com recursos escassos, usando práticas simples mas teoricamente fundamentadas. Os autores – uma gestora de comunicação, um professor arquiteto e um professor de marketing – viram-se envolvidos na escolha de uma identidade – nome e logo – para uma reserva ecológica. Os recursos de dinheiro, tempo e meios técnicos eram escassos. Com base numa rápida abordagem semiótica, envolveram os públicos da marca na cocriação da sua identidade e conseguiram assim evitar uma escolha meramente estética que poderia ser difícil de implementar.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos parestexto e imagemapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/15076410.11606/issn.1984-5057.v11i2p66-83Signos do Consumo; v. 11 n. 2 (2019): Signos do consumo em suas publicizações; 66-831984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/150764/154820Copyright (c) 2019 Paulo de Lencastre, Paulo Andrade, Leonor de Lencastreinfo:eu-repo/semantics/openAccessLencastre, Paulo deAndrade, PauloLencastre, Leonor de2019-08-09T17:37:00Zoai:revistas.usp.br:article/150764Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-08-09T17:37Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassos Do you know Tapacurá? Branding with scarce resources Conoce Tapacurá? Branding con escasos recursos |
title |
Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassos |
spellingShingle |
Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassos Lencastre, Paulo de Branding Semiotics Name Logo Co-creation Marca Semiótica Nombre Logotipo Cocreación Marca Semiótica Nome Logo Cocriação |
title_short |
Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassos |
title_full |
Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassos |
title_fullStr |
Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassos |
title_full_unstemmed |
Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassos |
title_sort |
Conhece Tapacurá? Branding com recursos escassos |
author |
Lencastre, Paulo de |
author_facet |
Lencastre, Paulo de Andrade, Paulo Lencastre, Leonor de |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Paulo Lencastre, Leonor de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lencastre, Paulo de Andrade, Paulo Lencastre, Leonor de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Branding Semiotics Name Logo Co-creation Marca Semiótica Nombre Logotipo Cocreación Marca Semiótica Nome Logo Cocriação |
topic |
Branding Semiotics Name Logo Co-creation Marca Semiótica Nombre Logotipo Cocreación Marca Semiótica Nome Logo Cocriação |
description |
The aim of this case study is to show that it is possible to develop a branding approach with scarce resources, using simple but theoretically grounded practices. The authors – a communication manager, an architecture professor and a marketing professor – have become involved in choosing an identity – name and logo – for an ecological reserve in Brazil. The resources of money, time and means were scarce. They quickly built a semiotic approach, which avoided a merely aesthetic choice that could be difficult to implement, joining the stakeholders in the co-creation of the brand identity. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo não avaliado pelos pares texto e imagem |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/150764 10.11606/issn.1984-5057.v11i2p66-83 |
url |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/150764 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-5057.v11i2p66-83 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/150764/154820 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Paulo de Lencastre, Paulo Andrade, Leonor de Lencastre info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Paulo de Lencastre, Paulo Andrade, Leonor de Lencastre |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signos do Consumo; v. 11 n. 2 (2019): Signos do consumo em suas publicizações; 66-83 1984-5057 reponame:Signos do Consumo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Signos do Consumo |
collection |
Signos do Consumo |
repository.name.fl_str_mv |
Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br |
_version_ |
1797068856358862848 |