Do Açougue à Academia: estetização e vigilância na Academia da Carne da Friboi
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/149136 |
Resumo: | This article aims to understand how contemporary advertising is using hybrid campaigns and articulating features such as mobile marketing, branded content, social media and the capture of personal data to better promote brands and involve multi-channel, digital and global neoconsumers. It seeks to understand how these media and languages are articulated with strategies and tactics increasingly aesthetized in a context of enlarging the aesthetization of the world and neotribalization. For that, it uses the qualitative methodology and the case study technique, having as object the Friboi Meat Academy platform. In addition to pointing to the aestheticization of a historically commoditized sector, the analyzed case allows us to think how advertising, increasingly hybridized with entertainment and contents easily accessible in digital media, has favored the surveillance exercised over the data and digital traces of the consumers in a “personal data market” that has been greatly expanded over the past decade. |
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Do Açougue à Academia: estetização e vigilância na Academia da Carne da FriboiDe la carnicería a la academia: estetización y vigilancia en la Academia de Carne de FriboiFrom the butchery to the Academy: aestheticization and vigilance at Friboi’s Meat AcademyCommunicationAestheticsSurveillanceMeat AcademyComunicaciónEstetizaciónVigilanciaAcademia de CarneComunicaçãoEstetizaçãoVigilânciaAcademia da CarneThis article aims to understand how contemporary advertising is using hybrid campaigns and articulating features such as mobile marketing, branded content, social media and the capture of personal data to better promote brands and involve multi-channel, digital and global neoconsumers. It seeks to understand how these media and languages are articulated with strategies and tactics increasingly aesthetized in a context of enlarging the aesthetization of the world and neotribalization. For that, it uses the qualitative methodology and the case study technique, having as object the Friboi Meat Academy platform. In addition to pointing to the aestheticization of a historically commoditized sector, the analyzed case allows us to think how advertising, increasingly hybridized with entertainment and contents easily accessible in digital media, has favored the surveillance exercised over the data and digital traces of the consumers in a “personal data market” that has been greatly expanded over the past decade.Este artículo tiene por objeto comprender cómo la publicidad contemporánea está utilizando las campañas híbridas y articulando recursos como el mobile marketing, el branded content, las redes sociales y la captura de datos personales para difundir mejor las marcas y enredar a los neoconsumidores multicanales, digitales y globales. Se busca identificar cómo esos medios y lenguajes se articulan con estrategias y tácticas cada vez más estéticas en un contexto de ampliación de la estetización del mundo y la neotribalización. Para ello, se utilizan la metodología cualitativa y la técnica de estudio de caso, teniendo como objeto la plataforma Academia de Carne de Friboi. Además de señalar la estetización de un sector históricamente mercantil, el caso analizado nos permite pensar que la publicidad, cada vez más híbrida con el entretenimiento y los contenidos fácilmente accesibles en los medios digitales, está favoreciendo la vigilancia ejercida sobre los datos y huellas digitales de los consumidores en un “mercado de datos personales” más amplio y fuerte en la última década.Este artigo visa a compreender como a publicidade contemporânea vem se utilizando de campanhas híbridas e articulando recursos como o mobile marketing, o branded content, as mídias sociais e a captura de dados pessoais para melhor promover as marcas e envolver os neoconsumidores multicanais, digitais e globais. Busca perceber como essas mídias e linguagens são articuladas com estratégias e táticas cada vez mais estetizadas num contexto de ampliação da estetização do mundo e neotribalização. Para tanto, utiliza a metodologia qualitativa e a técnica de estudo de caso, tendo como objeto a plataforma Academia da Carne da Friboi. Além de apontar para a estetização de um setor historicamente comoditizado, o caso analisado nos permite pensar como a publicidade, cada vez mais hibridizada com o entretenimento e os conteúdos facilmente acessáveis nas mídias digitais, vem favorecendo a vigilância exercida sobre os dados e rastros digitais dos consumidores num “mercado de dados pessoais” fortemente ampliado na última década.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/14913610.11606/issn.1984-5057.v11i2p15-27Signos do Consumo; v. 11 n. 2 (2019): Signos do consumo em suas publicizações; 15-271984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/149136/154760Copyright (c) 2019 Izabela Dominguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingues, Izabela2019-08-09T17:28:50Zoai:revistas.usp.br:article/149136Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2019-08-09T17:28:50Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
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