Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da Seda
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signos do Consumo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/177329 |
Resumo: | We aim to verify that, among the meanings generated by women’s visual representations, some aspects of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil can come up. Mbembe, Lipovetsky and Serroy, Semprini, and Sodré compose the theoretical foundation, and we will apply the strategies from Peirce’s semiotics in the analysis of hair products packaging from the Seda brand. The article is relevant for contributing to the understanding of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil in a moment pointedly marked by conflicts generated by intolerance to differences. |
id |
USP-63_934b2d42a904604afde3a88221ad3a07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/177329 |
network_acronym_str |
USP-63 |
network_name_str |
Signos do Consumo |
repository_id_str |
|
spelling |
Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da SedaBlack women’s cultural identity: visual representations in the packaging of the Seda Identidad cultural de la mujer negra: representaciones visuales en envases de la SedaMulher negraMarcaRepresentação visualMujer negraMarcaRepresentación visualBlack womanBrandVisual representationWe aim to verify that, among the meanings generated by women’s visual representations, some aspects of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil can come up. Mbembe, Lipovetsky and Serroy, Semprini, and Sodré compose the theoretical foundation, and we will apply the strategies from Peirce’s semiotics in the analysis of hair products packaging from the Seda brand. The article is relevant for contributing to the understanding of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil in a moment pointedly marked by conflicts generated by intolerance to differences.Objetiva-se verificar que, em meio aos significados gerados por representações visuais de mulheres, podem vir à tona aspectos do processo de construção da identidade cultural da mulher negra, no Brasil. Mbembe, Lipovetsky e Serroy, Semprini e Sodré compõem a fundamentação teórica, e estratégias da semiótica peirceana serão aplicadas na análise de embalagens de produtos para cabelos da marca Seda. O artigo é relevante por contribuir para a compreensão do processo de construção de identidade cultural da mulher negra no Brasil, em momentos tão marcados por conflitos gerados por intolerância às diferenças.El objetivo es verificar, entre los significados generados por representaciones visuales de mujeres, los posibles aspectos del proceso de construcción de la identidad cultural de la mujer negra en Brasil. Mbembe, Lipovetsky y Serroy, Semprini y Sodré componen la fundamentación teórica, y estrategias de la semiótica peirceana se aplicarán en el análisis de los envases de productos para cabellos de la marca “Seda”. Se espera que este artículo contribuya a la comprensión del proceso de construcción de la identidad de la mujer negra en Brasil, en un contexto de conflicto generado por la intolerancia a las diferencias.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresPesquisa empíricaapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/17732910.11606/issn.1984-5057.v13i2e177329Signos do Consumo; v. 13 n. 2 (2021): Novas lógicas de produção, mediação e percepção; e1773291984-5057reponame:Signos do Consumoinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/177329/179371https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/177329/180800Copyright (c) 2021 Maria Ogécia Drigo, Graziella Andrea Malagóhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDrigo, Maria OgéciaMalagó, Graziella Andrea 2022-02-18T19:56:02Zoai:revistas.usp.br:article/177329Revistahttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumoPUBhttps://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/oairevistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br1984-50571984-5057opendoar:2022-02-18T19:56:02Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da Seda Black women’s cultural identity: visual representations in the packaging of the Seda Identidad cultural de la mujer negra: representaciones visuales en envases de la Seda |
title |
Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da Seda |
spellingShingle |
Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da Seda Drigo, Maria Ogécia Mulher negra Marca Representação visual Mujer negra Marca Representación visual Black woman Brand Visual representation |
title_short |
Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da Seda |
title_full |
Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da Seda |
title_fullStr |
Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da Seda |
title_full_unstemmed |
Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da Seda |
title_sort |
Identidade cultural da mulher negra: representações visuais em embalagens da Seda |
author |
Drigo, Maria Ogécia |
author_facet |
Drigo, Maria Ogécia Malagó, Graziella Andrea |
author_role |
author |
author2 |
Malagó, Graziella Andrea |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Drigo, Maria Ogécia Malagó, Graziella Andrea |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulher negra Marca Representação visual Mujer negra Marca Representación visual Black woman Brand Visual representation |
topic |
Mulher negra Marca Representação visual Mujer negra Marca Representación visual Black woman Brand Visual representation |
description |
We aim to verify that, among the meanings generated by women’s visual representations, some aspects of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil can come up. Mbembe, Lipovetsky and Serroy, Semprini, and Sodré compose the theoretical foundation, and we will apply the strategies from Peirce’s semiotics in the analysis of hair products packaging from the Seda brand. The article is relevant for contributing to the understanding of the process of construction of the cultural identity of black women in Brazil in a moment pointedly marked by conflicts generated by intolerance to differences. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo não avaliado pelos pares Pesquisa empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/177329 10.11606/issn.1984-5057.v13i2e177329 |
url |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/177329 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-5057.v13i2e177329 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/177329/179371 https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/177329/180800 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Ogécia Drigo, Graziella Andrea Malagó http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Ogécia Drigo, Graziella Andrea Malagó http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signos do Consumo; v. 13 n. 2 (2021): Novas lógicas de produção, mediação e percepção; e177329 1984-5057 reponame:Signos do Consumo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Signos do Consumo |
collection |
Signos do Consumo |
repository.name.fl_str_mv |
Signos do Consumo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistasignosdoconsumo@usp.br||revistasignosdoconsumo@usp.br |
_version_ |
1797068856432263168 |