A EFETIVIDADE DOS INSTITUTOS SUPREMOS DE AUDITORIA E DOS LEGISLATIVOS NA TRANSPARÊNCIA FISCAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zuccolotto, Robson
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Teixeira, Marco Antônio Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de contabilidade e organizações
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55608
Resumo: This study aimed to identify the effectiveness of Supreme Audit Institutions (SAIs) and of the legislatures in budget transparency of countries. Moreover, seeking to test empirically the theory, was analyzed, too, such as transparency improves accountability and how they, together (transparency and accountability) are related to the level of democracy of one country and the perception of corruption. To perform the tests proposed were used multiple linear regression models by ordinary least squares method and the data were obtained from official reports of transparency, democracy and corruption as Open Budget Partnership, Transparency International, the Economist Intelligent Unit's Index and Index Mundi. The results demonstrate that countries where legislatures andSAIshave more independence, constitutionally determined, have also increased transparency. It was noted also that more transparent countries have more and better accountability mechanisms, and thus higher level of democracy and less corruption.
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spelling A EFETIVIDADE DOS INSTITUTOS SUPREMOS DE AUDITORIA E DOS LEGISLATIVOS NA TRANSPARÊNCIA FISCALTHE EFECTIVINESS OF SUPREME AUDIT INSTITUTIONS AND LEGISLATIVE POWER IN THE FISCAL TRANSPARENCY OF COUNTIES.Transparency. Accountability. Democracy. Corruption. Civil SocietyTransparência. Accountability. Democracia. Corrupção. Sociedade Civil.This study aimed to identify the effectiveness of Supreme Audit Institutions (SAIs) and of the legislatures in budget transparency of countries. Moreover, seeking to test empirically the theory, was analyzed, too, such as transparency improves accountability and how they, together (transparency and accountability) are related to the level of democracy of one country and the perception of corruption. To perform the tests proposed were used multiple linear regression models by ordinary least squares method and the data were obtained from official reports of transparency, democracy and corruption as Open Budget Partnership, Transparency International, the Economist Intelligent Unit's Index and Index Mundi. The results demonstrate that countries where legislatures andSAIshave more independence, constitutionally determined, have also increased transparency. It was noted also that more transparent countries have more and better accountability mechanisms, and thus higher level of democracy and less corruption.Este trabalho teve por objetivo identificar a efetividade dos Institutos Supremos de Auditoria (SAIs) e dos Poderes Legislativos na transparência fiscal dos países. Além disso, buscando testar empiricamente a teoria, foi analisada, como a transparência melhora a accountability e como elas, em conjunto (transparência e accountability) se relacionam com o nível de democracia de um país e com a percepção de corrupção. Para realizar os testes propostos foram utilizados modelos de regressão linear múltipla pelo método dos mínimos quadrados ordinários e os dados foram obtidos de relatórios oficiais de transparência, democracia e corrupção como Open Budget Partnership, Transparência Internacional, Economist Inteligent Unit’s Index e Index Mundi. Os resultados demonstram que países onde os Poderes Legislativos e as SAIs possuem mais independência, constitucionalmente determinada, existe também, maior transparência orçamentária. Contatou-se, ainda, que países mais transparentes possuem mais e melhores mecanismos de accountability e, consequentemente, maior nível de democracia e menos corrupção, evidenciando a importância da transparência no processo de consolidação democrática.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2014-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/5560810.11606/rco.v8i22.55608Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 8 No. 22 (2014); 26-38Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 8 Núm. 22 (2014); 26-38Revista de Contabilidade e Organizações; v. 8 n. 22 (2014); 26-381982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55608/97395https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/55608/146336Copyright (c) 2015 Revista de Contabilidade e Organizaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessZuccolotto, RobsonTeixeira, Marco Antônio Carvalho2020-06-25T13:36:50Zoai:revistas.usp.br:article/55608Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2020-06-25T13:36:50Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false
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