Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Diana Vaz de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Tol, Ricardo van, Pereira, Éverton Luís, Aquino, André Carlos Busanelli de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de contabilidade e organizações
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207
Resumo: Social accountability may serve as a viable strength to interrogate and engage in discussion regarding the expansion of access for people with disabilities to public services and for social participatory spaces. Based on a case study of the ombudsman hotline for the Brazilian federal highway police, we exemplify how the barriers present in the ombudsman hotline restrict social accountability. We identify by the analysis of published documents and individual complaints from service users that accessibility for people with disabilities is not a central theme in the strategic plan for the police force. Moreover, the adopted online platform for the service users to submit their feedback or complaints within the system reduces the abilities of people with disabilities to exercise social accountability.
id USP-65_c7fe520b224d28706be50f50562fac9c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/218207
network_acronym_str USP-65
network_name_str Revista de contabilidade e organizações
repository_id_str
spelling Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicosSocial accountability by people with disabilities and barriers to access public servicesAccountability socialAcessibilidadePessoas com deficiênciaServiços públicosGoverno eletrônicoSocial accountabilityAccessibilityPeople with disabilitiesPublic servicesElectronic governmentSocial accountability may serve as a viable strength to interrogate and engage in discussion regarding the expansion of access for people with disabilities to public services and for social participatory spaces. Based on a case study of the ombudsman hotline for the Brazilian federal highway police, we exemplify how the barriers present in the ombudsman hotline restrict social accountability. We identify by the analysis of published documents and individual complaints from service users that accessibility for people with disabilities is not a central theme in the strategic plan for the police force. Moreover, the adopted online platform for the service users to submit their feedback or complaints within the system reduces the abilities of people with disabilities to exercise social accountability.Accountability social seria uma força para questionar e debater a ampliação de acesso de pessoas com deficiência aos serviços públicos e aos espaços de participação social. A partir de um estudo de caso do canal de ouvidoria sobre serviços públicos da Polícia Rodoviária Federal, exemplificamos como as barreiras presentes no canal de atendimento ao usuário restringem accountability social. A análise de documentos públicos de gestão e manifestações dos usuários dos serviços, além de mostrar que a acessibilidade a pessoas com deficiência não era um tema central na gestão do órgão, também indica que a plataforma eletrônica para manifestação do usuário do serviço reduz a capacidade de pessoas com deficiência exercer accountability social.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/21820710.11606/issn.1982-6486.rco.2023.218207Revista de Contabilidade e Organizações; v. 17 (2023); e218207Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 17 (2023); e218207Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 17 (2023); e2182071982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207/203297https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207/203319Copyright (c) 2023 Diana Vaz de Lima, Ricardo van Tol, Éverton Luís Pereira, André Carlos Busanelli de Aquinohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Diana Vaz deTol, Ricardo vanPereira, Éverton LuísAquino, André Carlos Busanelli de2024-04-08T12:27:16Zoai:revistas.usp.br:article/218207Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2024-04-08T12:27:16Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos
Social accountability by people with disabilities and barriers to access public services
title Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos
spellingShingle Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos
Lima, Diana Vaz de
Accountability social
Acessibilidade
Pessoas com deficiência
Serviços públicos
Governo eletrônico
Social accountability
Accessibility
People with disabilities
Public services
Electronic government
title_short Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos
title_full Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos
title_fullStr Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos
title_full_unstemmed Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos
title_sort Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos
author Lima, Diana Vaz de
author_facet Lima, Diana Vaz de
Tol, Ricardo van
Pereira, Éverton Luís
Aquino, André Carlos Busanelli de
author_role author
author2 Tol, Ricardo van
Pereira, Éverton Luís
Aquino, André Carlos Busanelli de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Diana Vaz de
Tol, Ricardo van
Pereira, Éverton Luís
Aquino, André Carlos Busanelli de
dc.subject.por.fl_str_mv Accountability social
Acessibilidade
Pessoas com deficiência
Serviços públicos
Governo eletrônico
Social accountability
Accessibility
People with disabilities
Public services
Electronic government
topic Accountability social
Acessibilidade
Pessoas com deficiência
Serviços públicos
Governo eletrônico
Social accountability
Accessibility
People with disabilities
Public services
Electronic government
description Social accountability may serve as a viable strength to interrogate and engage in discussion regarding the expansion of access for people with disabilities to public services and for social participatory spaces. Based on a case study of the ombudsman hotline for the Brazilian federal highway police, we exemplify how the barriers present in the ombudsman hotline restrict social accountability. We identify by the analysis of published documents and individual complaints from service users that accessibility for people with disabilities is not a central theme in the strategic plan for the police force. Moreover, the adopted online platform for the service users to submit their feedback or complaints within the system reduces the abilities of people with disabilities to exercise social accountability.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207
10.11606/issn.1982-6486.rco.2023.218207
url https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207
identifier_str_mv 10.11606/issn.1982-6486.rco.2023.218207
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207/203297
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207/203319
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Contabilidade e Organizações; v. 17 (2023); e218207
Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 17 (2023); e218207
Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 17 (2023); e218207
1982-6486
reponame:Revista de contabilidade e organizações
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de contabilidade e organizações
collection Revista de contabilidade e organizações
repository.name.fl_str_mv Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rco@usp.br
_version_ 1797054143982993408