Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de contabilidade e organizações |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207 |
Resumo: | Social accountability may serve as a viable strength to interrogate and engage in discussion regarding the expansion of access for people with disabilities to public services and for social participatory spaces. Based on a case study of the ombudsman hotline for the Brazilian federal highway police, we exemplify how the barriers present in the ombudsman hotline restrict social accountability. We identify by the analysis of published documents and individual complaints from service users that accessibility for people with disabilities is not a central theme in the strategic plan for the police force. Moreover, the adopted online platform for the service users to submit their feedback or complaints within the system reduces the abilities of people with disabilities to exercise social accountability. |
id |
USP-65_c7fe520b224d28706be50f50562fac9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/218207 |
network_acronym_str |
USP-65 |
network_name_str |
Revista de contabilidade e organizações |
repository_id_str |
|
spelling |
Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicosSocial accountability by people with disabilities and barriers to access public servicesAccountability socialAcessibilidadePessoas com deficiênciaServiços públicosGoverno eletrônicoSocial accountabilityAccessibilityPeople with disabilitiesPublic servicesElectronic governmentSocial accountability may serve as a viable strength to interrogate and engage in discussion regarding the expansion of access for people with disabilities to public services and for social participatory spaces. Based on a case study of the ombudsman hotline for the Brazilian federal highway police, we exemplify how the barriers present in the ombudsman hotline restrict social accountability. We identify by the analysis of published documents and individual complaints from service users that accessibility for people with disabilities is not a central theme in the strategic plan for the police force. Moreover, the adopted online platform for the service users to submit their feedback or complaints within the system reduces the abilities of people with disabilities to exercise social accountability.Accountability social seria uma força para questionar e debater a ampliação de acesso de pessoas com deficiência aos serviços públicos e aos espaços de participação social. A partir de um estudo de caso do canal de ouvidoria sobre serviços públicos da Polícia Rodoviária Federal, exemplificamos como as barreiras presentes no canal de atendimento ao usuário restringem accountability social. A análise de documentos públicos de gestão e manifestações dos usuários dos serviços, além de mostrar que a acessibilidade a pessoas com deficiência não era um tema central na gestão do órgão, também indica que a plataforma eletrônica para manifestação do usuário do serviço reduz a capacidade de pessoas com deficiência exercer accountability social.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/21820710.11606/issn.1982-6486.rco.2023.218207Revista de Contabilidade e Organizações; v. 17 (2023); e218207Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 17 (2023); e218207Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 17 (2023); e2182071982-6486reponame:Revista de contabilidade e organizaçõesinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207/203297https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207/203319Copyright (c) 2023 Diana Vaz de Lima, Ricardo van Tol, Éverton Luís Pereira, André Carlos Busanelli de Aquinohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Diana Vaz deTol, Ricardo vanPereira, Éverton LuísAquino, André Carlos Busanelli de2024-04-08T12:27:16Zoai:revistas.usp.br:article/218207Revistahttps://www.revistas.usp.br/rcoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rco/oairco@usp.br1982-64861982-6486opendoar:2024-04-08T12:27:16Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos Social accountability by people with disabilities and barriers to access public services |
title |
Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos |
spellingShingle |
Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos Lima, Diana Vaz de Accountability social Acessibilidade Pessoas com deficiência Serviços públicos Governo eletrônico Social accountability Accessibility People with disabilities Public services Electronic government |
title_short |
Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos |
title_full |
Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos |
title_fullStr |
Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos |
title_full_unstemmed |
Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos |
title_sort |
Accountability social de pessoas com deficiência e barreiras para o acesso a serviços públicos |
author |
Lima, Diana Vaz de |
author_facet |
Lima, Diana Vaz de Tol, Ricardo van Pereira, Éverton Luís Aquino, André Carlos Busanelli de |
author_role |
author |
author2 |
Tol, Ricardo van Pereira, Éverton Luís Aquino, André Carlos Busanelli de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Diana Vaz de Tol, Ricardo van Pereira, Éverton Luís Aquino, André Carlos Busanelli de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Accountability social Acessibilidade Pessoas com deficiência Serviços públicos Governo eletrônico Social accountability Accessibility People with disabilities Public services Electronic government |
topic |
Accountability social Acessibilidade Pessoas com deficiência Serviços públicos Governo eletrônico Social accountability Accessibility People with disabilities Public services Electronic government |
description |
Social accountability may serve as a viable strength to interrogate and engage in discussion regarding the expansion of access for people with disabilities to public services and for social participatory spaces. Based on a case study of the ombudsman hotline for the Brazilian federal highway police, we exemplify how the barriers present in the ombudsman hotline restrict social accountability. We identify by the analysis of published documents and individual complaints from service users that accessibility for people with disabilities is not a central theme in the strategic plan for the police force. Moreover, the adopted online platform for the service users to submit their feedback or complaints within the system reduces the abilities of people with disabilities to exercise social accountability. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207 10.11606/issn.1982-6486.rco.2023.218207 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-6486.rco.2023.218207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207/203297 https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/218207/203319 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Contabilidade e Organizações; v. 17 (2023); e218207 Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 17 (2023); e218207 Revista de Contabilidade e Organizações; Vol. 17 (2023); e218207 1982-6486 reponame:Revista de contabilidade e organizações instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de contabilidade e organizações |
collection |
Revista de contabilidade e organizações |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de contabilidade e organizações - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rco@usp.br |
_version_ |
1797054143982993408 |