I am Sam: deficiência mental e relação com o saber

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz, Margareth
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849
Resumo: The movie "I am Sam" is about mental disability and the social representations that surround it. Initially, the article presents the definition of mental retardation from a universal perspective and discusses the differences between learning disability, school failure and weakness from the perspective of psychoanalysis considering the child's relationship with knowledge. The goal of this paper is to use films and the filmography available in order to interrogate fixed and segregational diagnoses that exclude the subject and its relationship to knowledge.
id USP-67_281b67ad210102927c7fe1f4253a83f7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/79849
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling I am Sam: deficiência mental e relação com o saber "I am Sam": Mental retardation and the relation with knowledge "I am Sam": Discapacidad mental y relación com el saber The movie "I am Sam" is about mental disability and the social representations that surround it. Initially, the article presents the definition of mental retardation from a universal perspective and discusses the differences between learning disability, school failure and weakness from the perspective of psychoanalysis considering the child's relationship with knowledge. The goal of this paper is to use films and the filmography available in order to interrogate fixed and segregational diagnoses that exclude the subject and its relationship to knowledge. La película "Yo soy Sam" viene de las representaciones mentales y sociales de discapacidad que lo rodean. Inicialmente, el artículo presenta la definición de retraso mental en una perspectiva universal y cotejar la diferencia entre la deficiencia, la debilidad y el fracaso escolar mentales desde la perspectiva del psicoanálisis considerando la relación del niño con el saber. Utilizando el cine y la filmografía disponibles para interrogar diagnósticos fijos y segregación que excluye le sujeto y su relación con el saber el objetivo de este trabajo. O filme I am Sam trata da deficiência mental e das representações sociais que a envolvem. Inicialmente, o artigo pretende apresentar a definição de deficiência mental em uma perspectiva universal e cotejar a diferença entre deficiência mental, debilidade e fracasso escolar na perspectiva da psicanálise, considerando a relação da criança com o saber. Usar do cinema e da filmografia disponível para interrogar diagnósticos fixos e segregadores, que excluem o sujeito e sua relação com o saber, é o objetivo deste trabalho. Universidade de São Paulo2013-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/7984910.11606/issn.1981-1624.v18i2p279-296Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-2961981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849/83806Diniz, Margarethinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:02Zoai:revistas.usp.br:article/79849Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:02Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv I am Sam: deficiência mental e relação com o saber
"I am Sam": Mental retardation and the relation with knowledge
"I am Sam": Discapacidad mental y relación com el saber
title I am Sam: deficiência mental e relação com o saber
spellingShingle I am Sam: deficiência mental e relação com o saber
Diniz, Margareth
title_short I am Sam: deficiência mental e relação com o saber
title_full I am Sam: deficiência mental e relação com o saber
title_fullStr I am Sam: deficiência mental e relação com o saber
title_full_unstemmed I am Sam: deficiência mental e relação com o saber
title_sort I am Sam: deficiência mental e relação com o saber
author Diniz, Margareth
author_facet Diniz, Margareth
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Margareth
description The movie "I am Sam" is about mental disability and the social representations that surround it. Initially, the article presents the definition of mental retardation from a universal perspective and discusses the differences between learning disability, school failure and weakness from the perspective of psychoanalysis considering the child's relationship with knowledge. The goal of this paper is to use films and the filmography available in order to interrogate fixed and segregational diagnoses that exclude the subject and its relationship to knowledge.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849
10.11606/issn.1981-1624.v18i2p279-296
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v18i2p279-296
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849/83806
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067494683312128