I am Sam: deficiência mental e relação com o saber
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849 |
Resumo: | The movie "I am Sam" is about mental disability and the social representations that surround it. Initially, the article presents the definition of mental retardation from a universal perspective and discusses the differences between learning disability, school failure and weakness from the perspective of psychoanalysis considering the child's relationship with knowledge. The goal of this paper is to use films and the filmography available in order to interrogate fixed and segregational diagnoses that exclude the subject and its relationship to knowledge. |
id |
USP-67_281b67ad210102927c7fe1f4253a83f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/79849 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
I am Sam: deficiência mental e relação com o saber "I am Sam": Mental retardation and the relation with knowledge "I am Sam": Discapacidad mental y relación com el saber The movie "I am Sam" is about mental disability and the social representations that surround it. Initially, the article presents the definition of mental retardation from a universal perspective and discusses the differences between learning disability, school failure and weakness from the perspective of psychoanalysis considering the child's relationship with knowledge. The goal of this paper is to use films and the filmography available in order to interrogate fixed and segregational diagnoses that exclude the subject and its relationship to knowledge. La película "Yo soy Sam" viene de las representaciones mentales y sociales de discapacidad que lo rodean. Inicialmente, el artículo presenta la definición de retraso mental en una perspectiva universal y cotejar la diferencia entre la deficiencia, la debilidad y el fracaso escolar mentales desde la perspectiva del psicoanálisis considerando la relación del niño con el saber. Utilizando el cine y la filmografía disponibles para interrogar diagnósticos fijos y segregación que excluye le sujeto y su relación con el saber el objetivo de este trabajo. O filme I am Sam trata da deficiência mental e das representações sociais que a envolvem. Inicialmente, o artigo pretende apresentar a definição de deficiência mental em uma perspectiva universal e cotejar a diferença entre deficiência mental, debilidade e fracasso escolar na perspectiva da psicanálise, considerando a relação da criança com o saber. Usar do cinema e da filmografia disponível para interrogar diagnósticos fixos e segregadores, que excluem o sujeito e sua relação com o saber, é o objetivo deste trabalho. Universidade de São Paulo2013-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/7984910.11606/issn.1981-1624.v18i2p279-296Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-2961981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849/83806Diniz, Margarethinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:02Zoai:revistas.usp.br:article/79849Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:02Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
I am Sam: deficiência mental e relação com o saber "I am Sam": Mental retardation and the relation with knowledge "I am Sam": Discapacidad mental y relación com el saber |
title |
I am Sam: deficiência mental e relação com o saber |
spellingShingle |
I am Sam: deficiência mental e relação com o saber Diniz, Margareth |
title_short |
I am Sam: deficiência mental e relação com o saber |
title_full |
I am Sam: deficiência mental e relação com o saber |
title_fullStr |
I am Sam: deficiência mental e relação com o saber |
title_full_unstemmed |
I am Sam: deficiência mental e relação com o saber |
title_sort |
I am Sam: deficiência mental e relação com o saber |
author |
Diniz, Margareth |
author_facet |
Diniz, Margareth |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Diniz, Margareth |
description |
The movie "I am Sam" is about mental disability and the social representations that surround it. Initially, the article presents the definition of mental retardation from a universal perspective and discusses the differences between learning disability, school failure and weakness from the perspective of psychoanalysis considering the child's relationship with knowledge. The goal of this paper is to use films and the filmography available in order to interrogate fixed and segregational diagnoses that exclude the subject and its relationship to knowledge. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849 10.11606/issn.1981-1624.v18i2p279-296 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v18i2p279-296 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79849/83806 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 279-296 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067494683312128 |