Between the necessary and the impossible: the psycoanalytical theory teaching in the psychoanalytical formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Petry, Paulo Padilla
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46001
Resumo: The psychoanalytical theory, even though between reinvention and repetition, is still part of the psychoanalytical formation and its teaching is required by many psychoanalytical institutions. The theory may avoid the psychoanalysis transmission to be reduced to transmitting powers, but its teaching may lead to subjection. The psychoanalytical theoretical framework applied to educational processes allow the identification here of disciples formation and, among those who teach, the not so spoken desire of future analysts that don’t resist to theory. A psychoanalysis compatible teaching should refrain from subjection strategies and be open to the unconscious effects.
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spelling Between the necessary and the impossible: the psycoanalytical theory teaching in the psychoanalytical formationEntre el necessario y el impossible: la enseñanza de la teoría psicoanalítica en la formación psicoanalíticaEntre o necessário e o impossível: o ensino da teoria psicanalítica na formação de psicanalistasTeoria psicanalíticaTransmissão da psicanáliseEnsino da psicanáliseFormação do psicanalistaTeoría psicoanalíticaTransmisión del psicoanálisisEnseñanza del psicoanálisisFormación del analistaPsychoanalytical theoryPsychoanalysis transmissionPsychoanalysis teachingPsychoanalyst formationThe psychoanalytical theory, even though between reinvention and repetition, is still part of the psychoanalytical formation and its teaching is required by many psychoanalytical institutions. The theory may avoid the psychoanalysis transmission to be reduced to transmitting powers, but its teaching may lead to subjection. The psychoanalytical theoretical framework applied to educational processes allow the identification here of disciples formation and, among those who teach, the not so spoken desire of future analysts that don’t resist to theory. A psychoanalysis compatible teaching should refrain from subjection strategies and be open to the unconscious effects.La teoría psicoanalítica, mismo que se quede entre la reinvención y la repetición, es parte de la formación analítica y su enseñanza es exigida por varias instituciones psicoanalíticas. La teoría puede evitar que la transmisión del psicoanálisis sea reducida a pasar poderes, pero su enseñanza puede ser sujetadora. El cuadro teórico psicoanalítico aplicado a los procesos educativos permite aquí identificar la formación de discípulos y, entre quien enseña, el deseo no asumido de futuros psicoanalistas que no resistan a la teoría. Una enseñanza compatible con el psicoanálisis debería abdicar de estrategias de sujeción y ser permeable a los efectos del inconsciente.A teoria psicanalítica, ainda que fique entre a reinvenção e a repetição, continua parte da formação analítica e seu ensino é exigido por várias instituições psicanalíticas. A teoria pode evitar que a transmissão da psicanálise seja reduzida a transmitir poderes, mas seu ensino pode ser assujeitante. O crivo teórico psicanalítico aplicado a processos educativos permite aqui identificar a formação de discípulos e, entre aqueles que ensinam, o desejo nem tão assumido de futuros psicanalistas que não resistam à teoria. Um ensino compatível com a psicanálise deveria abdicar de estratégias de sujeição e ser permeável aos efeitos do inconsciente.Universidade de São Paulo2006-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4600110.11606/issn.1981-1624.v11i21p24-47Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 24-47Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 24-47Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 24-47Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 24-47Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 24-47Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 24-471981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46001/49626Petry, Paulo Padillainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:34Zoai:revistas.usp.br:article/46001Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:34Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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