Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Sandra Francesca Conte de
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000
Resumo: The transmission of psychoanalysis to educators interrogates the analyst as to the meaning of his/ her act and the destination of the transference, as the transmission of psychoanalysis’ knowledge is directed towards another, the educator, who is situated in a setting, which is foreign to the psychoanalytic field. The article sets up a distinction between transmission and teaching, pointing out the radical difference between the formation of the analyst, that puts into action the transmission of psychoanalysis in its intention, taking into account the three dimensions that encompass it, by means of the transmission of a style, and the formation of educators, even when they allow themselves to be affected by the transference process in the transmission of psychoanalysis in extension, in its teaching dimension.
id USP-67_3b288eb8ce5fb4864a7286978cd8616b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46000
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)missionLa transmissión del psicoanálisis a los educadores: desde el ideal pedagógico a lo real de la (trans)misión educativaTransmissão da psicanálise a educadores: do ideal pedagógico ao real da (trans)missão educativaTransmissão da psicanáliseFormação do analistaFormação de educadoresEstiloTransferênciaTransmisión del psicoanálisisFormación del analistaFormación de profesoresTransmisión y estiloPsicoanálisis y educaciónTransmission of psychoanalysisFormation of the analystFormation of the teacherTransmission and stylePsychoanalysis and educationThe transmission of psychoanalysis to educators interrogates the analyst as to the meaning of his/ her act and the destination of the transference, as the transmission of psychoanalysis’ knowledge is directed towards another, the educator, who is situated in a setting, which is foreign to the psychoanalytic field. The article sets up a distinction between transmission and teaching, pointing out the radical difference between the formation of the analyst, that puts into action the transmission of psychoanalysis in its intention, taking into account the three dimensions that encompass it, by means of the transmission of a style, and the formation of educators, even when they allow themselves to be affected by the transference process in the transmission of psychoanalysis in extension, in its teaching dimension.La transmisión del psicoanálisis a los educadores interroga el analista cuanto al sentido de su acto y los destinos de la transferencia, ya que la transmisión del saber del psicoanálisis se dirige a un otro, el educador, situado en una escena extraña al campo psicoanalítico. El artículo establece una distinción entre la transmisión y la ensenãnza, demarcando la diferencia radical entre la formación del analista, cuyo dispositivo pone en acto la transmisión del psicoanálisis en intensión, en las las tres dimensiones que la componen, por la via de la transmisión de un estilo, y a formación de educadores, aunque estos se dejen afectar, transferencialmente, por la transmisión del psicoanálisis en la extensión, en su dimensión de enseñanza.A transmissão da psicanálise a educadores interroga o analista quanto ao sentido de seu ato e aos destinos da transferência, já que a transmissão do saber da psicanálise dirige-se a um outro, o educador, situado em uma cena estranha ao campo psicanalítico. O artigo estabelece uma distinção entre transmissão e ensino, demarcando a diferença radical entre a formação do analista, cujo dispositivo coloca em ato a transmissão da psicanálise em intensão, nas três dimensões que a compõem, pela via da transmissão de um estilo, e a formação de educadores, mesmo que estes se deixem afetar transferencialmente pela transmissão da psicanálise em extensão, na sua dimensão de ensino.Universidade de São Paulo2006-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4600010.11606/issn.1981-1624.v11i21p14-23Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-231981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000/49625Almeida, Sandra Francesca Conte deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:36Zoai:revistas.usp.br:article/46000Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:36Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission
La transmissión del psicoanálisis a los educadores: desde el ideal pedagógico a lo real de la (trans)misión educativa
Transmissão da psicanálise a educadores: do ideal pedagógico ao real da (trans)missão educativa
title Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission
spellingShingle Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission
Almeida, Sandra Francesca Conte de
Transmissão da psicanálise
Formação do analista
Formação de educadores
Estilo
Transferência
Transmisión del psicoanálisis
Formación del analista
Formación de profesores
Transmisión y estilo
Psicoanálisis y educación
Transmission of psychoanalysis
Formation of the analyst
Formation of the teacher
Transmission and style
Psychoanalysis and education
title_short Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission
title_full Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission
title_fullStr Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission
title_full_unstemmed Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission
title_sort Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission
author Almeida, Sandra Francesca Conte de
author_facet Almeida, Sandra Francesca Conte de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Sandra Francesca Conte de
dc.subject.por.fl_str_mv Transmissão da psicanálise
Formação do analista
Formação de educadores
Estilo
Transferência
Transmisión del psicoanálisis
Formación del analista
Formación de profesores
Transmisión y estilo
Psicoanálisis y educación
Transmission of psychoanalysis
Formation of the analyst
Formation of the teacher
Transmission and style
Psychoanalysis and education
topic Transmissão da psicanálise
Formação do analista
Formação de educadores
Estilo
Transferência
Transmisión del psicoanálisis
Formación del analista
Formación de profesores
Transmisión y estilo
Psicoanálisis y educación
Transmission of psychoanalysis
Formation of the analyst
Formation of the teacher
Transmission and style
Psychoanalysis and education
description The transmission of psychoanalysis to educators interrogates the analyst as to the meaning of his/ her act and the destination of the transference, as the transmission of psychoanalysis’ knowledge is directed towards another, the educator, who is situated in a setting, which is foreign to the psychoanalytic field. The article sets up a distinction between transmission and teaching, pointing out the radical difference between the formation of the analyst, that puts into action the transmission of psychoanalysis in its intention, taking into account the three dimensions that encompass it, by means of the transmission of a style, and the formation of educators, even when they allow themselves to be affected by the transference process in the transmission of psychoanalysis in extension, in its teaching dimension.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000
10.11606/issn.1981-1624.v11i21p14-23
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v11i21p14-23
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000/49625
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067492411047936