Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000 |
Resumo: | The transmission of psychoanalysis to educators interrogates the analyst as to the meaning of his/ her act and the destination of the transference, as the transmission of psychoanalysis’ knowledge is directed towards another, the educator, who is situated in a setting, which is foreign to the psychoanalytic field. The article sets up a distinction between transmission and teaching, pointing out the radical difference between the formation of the analyst, that puts into action the transmission of psychoanalysis in its intention, taking into account the three dimensions that encompass it, by means of the transmission of a style, and the formation of educators, even when they allow themselves to be affected by the transference process in the transmission of psychoanalysis in extension, in its teaching dimension. |
id |
USP-67_3b288eb8ce5fb4864a7286978cd8616b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46000 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)missionLa transmissión del psicoanálisis a los educadores: desde el ideal pedagógico a lo real de la (trans)misión educativaTransmissão da psicanálise a educadores: do ideal pedagógico ao real da (trans)missão educativaTransmissão da psicanáliseFormação do analistaFormação de educadoresEstiloTransferênciaTransmisión del psicoanálisisFormación del analistaFormación de profesoresTransmisión y estiloPsicoanálisis y educaciónTransmission of psychoanalysisFormation of the analystFormation of the teacherTransmission and stylePsychoanalysis and educationThe transmission of psychoanalysis to educators interrogates the analyst as to the meaning of his/ her act and the destination of the transference, as the transmission of psychoanalysis’ knowledge is directed towards another, the educator, who is situated in a setting, which is foreign to the psychoanalytic field. The article sets up a distinction between transmission and teaching, pointing out the radical difference between the formation of the analyst, that puts into action the transmission of psychoanalysis in its intention, taking into account the three dimensions that encompass it, by means of the transmission of a style, and the formation of educators, even when they allow themselves to be affected by the transference process in the transmission of psychoanalysis in extension, in its teaching dimension.La transmisión del psicoanálisis a los educadores interroga el analista cuanto al sentido de su acto y los destinos de la transferencia, ya que la transmisión del saber del psicoanálisis se dirige a un otro, el educador, situado en una escena extraña al campo psicoanalítico. El artículo establece una distinción entre la transmisión y la ensenãnza, demarcando la diferencia radical entre la formación del analista, cuyo dispositivo pone en acto la transmisión del psicoanálisis en intensión, en las las tres dimensiones que la componen, por la via de la transmisión de un estilo, y a formación de educadores, aunque estos se dejen afectar, transferencialmente, por la transmisión del psicoanálisis en la extensión, en su dimensión de enseñanza.A transmissão da psicanálise a educadores interroga o analista quanto ao sentido de seu ato e aos destinos da transferência, já que a transmissão do saber da psicanálise dirige-se a um outro, o educador, situado em uma cena estranha ao campo psicanalítico. O artigo estabelece uma distinção entre transmissão e ensino, demarcando a diferença radical entre a formação do analista, cujo dispositivo coloca em ato a transmissão da psicanálise em intensão, nas três dimensões que a compõem, pela via da transmissão de um estilo, e a formação de educadores, mesmo que estes se deixem afetar transferencialmente pela transmissão da psicanálise em extensão, na sua dimensão de ensino.Universidade de São Paulo2006-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4600010.11606/issn.1981-1624.v11i21p14-23Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-231981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000/49625Almeida, Sandra Francesca Conte deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:36Zoai:revistas.usp.br:article/46000Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:36Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission La transmissión del psicoanálisis a los educadores: desde el ideal pedagógico a lo real de la (trans)misión educativa Transmissão da psicanálise a educadores: do ideal pedagógico ao real da (trans)missão educativa |
title |
Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission |
spellingShingle |
Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission Almeida, Sandra Francesca Conte de Transmissão da psicanálise Formação do analista Formação de educadores Estilo Transferência Transmisión del psicoanálisis Formación del analista Formación de profesores Transmisión y estilo Psicoanálisis y educación Transmission of psychoanalysis Formation of the analyst Formation of the teacher Transmission and style Psychoanalysis and education |
title_short |
Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission |
title_full |
Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission |
title_fullStr |
Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission |
title_full_unstemmed |
Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission |
title_sort |
Transmission of psychoanalysis to educators: from the pedagogic idela to real educational (trans)mission |
author |
Almeida, Sandra Francesca Conte de |
author_facet |
Almeida, Sandra Francesca Conte de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Sandra Francesca Conte de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transmissão da psicanálise Formação do analista Formação de educadores Estilo Transferência Transmisión del psicoanálisis Formación del analista Formación de profesores Transmisión y estilo Psicoanálisis y educación Transmission of psychoanalysis Formation of the analyst Formation of the teacher Transmission and style Psychoanalysis and education |
topic |
Transmissão da psicanálise Formação do analista Formação de educadores Estilo Transferência Transmisión del psicoanálisis Formación del analista Formación de profesores Transmisión y estilo Psicoanálisis y educación Transmission of psychoanalysis Formation of the analyst Formation of the teacher Transmission and style Psychoanalysis and education |
description |
The transmission of psychoanalysis to educators interrogates the analyst as to the meaning of his/ her act and the destination of the transference, as the transmission of psychoanalysis’ knowledge is directed towards another, the educator, who is situated in a setting, which is foreign to the psychoanalytic field. The article sets up a distinction between transmission and teaching, pointing out the radical difference between the formation of the analyst, that puts into action the transmission of psychoanalysis in its intention, taking into account the three dimensions that encompass it, by means of the transmission of a style, and the formation of educators, even when they allow themselves to be affected by the transference process in the transmission of psychoanalysis in extension, in its teaching dimension. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000 10.11606/issn.1981-1624.v11i21p14-23 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v11i21p14-23 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46000/49625 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 14-23 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067492411047936 |