Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46052 |
Resumo: | This work theoretically argues the question of the application of the psychoanalysis to the education. Freud, distinguishing the psychoanalysis from other therapies points out its especificity in the boarding to the unconscious and the points that limits the academic transmission in the formation of the analyst. Lacan is centered in the question of the analyst production and from there the decurrent ethics, for Him, these two axles define the field of application of the psychoanalysis. It is in the measure of its submission to the cause of the unconscious that this practic reveals analitic, what only is witnessed in a posteriori. Thus, it is only collecting the certifications of acts that are born of the initiative of the analysts that we can say of (the im)possibilities of application of the psychoanalysis. |
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Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacanEl psicoanálisis aplicado a la educación: una discusión teórica a partir de freud e lacanPsicanálise aplicada à educação: uma discussão teórica a partir de freud e lacanaplicação da psicanálisepsicanálise e educaçãopesquisa em psicanáliseética da psicanáliseformação do analistaaplicación del psicoanálisispsicoanálisis y educacióninvestigación en psicoanálisisética del psicoanálisisformación del analistaapplication of the psychoanalysispsychoanalysis and educationresearch in psychoanalysisethics of the psychoanalysisformation of the analystThis work theoretically argues the question of the application of the psychoanalysis to the education. Freud, distinguishing the psychoanalysis from other therapies points out its especificity in the boarding to the unconscious and the points that limits the academic transmission in the formation of the analyst. Lacan is centered in the question of the analyst production and from there the decurrent ethics, for Him, these two axles define the field of application of the psychoanalysis. It is in the measure of its submission to the cause of the unconscious that this practic reveals analitic, what only is witnessed in a posteriori. Thus, it is only collecting the certifications of acts that are born of the initiative of the analysts that we can say of (the im)possibilities of application of the psychoanalysis.Este trabajo discute teóricamente la cuestión de la aplicación del psicoanálisis a la educación. Freud, distinguiendo el psicoanálisis de otras terapias, localizó su especificidad en la aproximación al inconsciente, destacando los límites de la transmisión académica en la formación del analista. Lacan se centra en la cuestión de la producción del analista y de la ética consecuente, ya que para éste, esos dos ejes definen el campo de aplicación del psicoanálisis. Es en la medida de su sumisión a la causa del inconsciente que una práctica se revela analítica, aspecto que sólo es evidente de forma a posteriori. Así, es solamente a partir de los testimonios de los actos nacidos por la iniciativa de los analistas que podemos hablar de las imposibilidades de aplicación del psicoanálisis.Este trabalho discute teoricamente a questão da aplicação da psicanálise à educação. Freud, ao distinguir a psicanálise de outras terapias, situa sua especificidade na abordagem ao inconsciente, apontando os limites da transmissão acadêmica na formação do analista. Lacan centra-se na questão da produção do analista e da ética daí decorrente, já que estes dois eixos definem o campo de aplicação da psicanálise. É na medida de sua submissão à causa do inconsciente que uma prática se revela analítica, o que só se testemunha no a posteriori. Assim, é somente recolhendo os testemunhos de atos que nascem da iniciativa dos analistas que podemos dizer das (im)possibilidades de aplicação da psicanálise.Universidade de São Paulo2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4605210.11606/issn.1981-1624.v14i26p128-137Estilos da Clinica; v. 14 n. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Estilos da Clinica; ##issue.vol## 14 ##issue.no## 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 14 N. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 14 No. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 14 No 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 14 Núm. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-1371981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46052/49677Medeiros, Cynthia Pereira deHolanda, Suely Alencar Rocha deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:01:22Zoai:revistas.usp.br:article/46052Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:01:22Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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