Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Cynthia Pereira de
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Holanda, Suely Alencar Rocha de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46052
Resumo: This work theoretically argues the question of the application of the psychoanalysis to the education. Freud, distinguishing the psychoanalysis from other therapies points out its especificity in the boarding to the unconscious and the points that limits the academic transmission in the formation of the analyst. Lacan is centered in the question of the analyst production and from there the decurrent ethics, for Him, these two axles define the field of application of the psychoanalysis. It is in the measure of its submission to the cause of the unconscious that this practic reveals analitic, what only is witnessed in a posteriori. Thus, it is only collecting the certifications of acts that are born of the initiative of the analysts that we can say of (the im)possibilities of application of the psychoanalysis.
id USP-67_a71af93a158b35233ddcdfa3deed5aa8
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46052
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacanEl psicoanálisis aplicado a la educación: una discusión teórica a partir de freud e lacanPsicanálise aplicada à educação: uma discussão teórica a partir de freud e lacanaplicação da psicanálisepsicanálise e educaçãopesquisa em psicanáliseética da psicanáliseformação do analistaaplicación del psicoanálisispsicoanálisis y educacióninvestigación en psicoanálisisética del psicoanálisisformación del analistaapplication of the psychoanalysispsychoanalysis and educationresearch in psychoanalysisethics of the psychoanalysisformation of the analystThis work theoretically argues the question of the application of the psychoanalysis to the education. Freud, distinguishing the psychoanalysis from other therapies points out its especificity in the boarding to the unconscious and the points that limits the academic transmission in the formation of the analyst. Lacan is centered in the question of the analyst production and from there the decurrent ethics, for Him, these two axles define the field of application of the psychoanalysis. It is in the measure of its submission to the cause of the unconscious that this practic reveals analitic, what only is witnessed in a posteriori. Thus, it is only collecting the certifications of acts that are born of the initiative of the analysts that we can say of (the im)possibilities of application of the psychoanalysis.Este trabajo discute teóricamente la cuestión de la aplicación del psicoanálisis a la educación. Freud, distinguiendo el psicoanálisis de otras terapias, localizó su especificidad en la aproximación al inconsciente, destacando los límites de la transmisión académica en la formación del analista. Lacan se centra en la cuestión de la producción del analista y de la ética consecuente, ya que para éste, esos dos ejes definen el campo de aplicación del psicoanálisis. Es en la medida de su sumisión a la causa del inconsciente que una práctica se revela analítica, aspecto que sólo es evidente de forma a posteriori. Así, es solamente a partir de los testimonios de los actos nacidos por la iniciativa de los analistas que podemos hablar de las imposibilidades de aplicación del psicoanálisis.Este trabalho discute teoricamente a questão da aplicação da psicanálise à educação. Freud, ao distinguir a psicanálise de outras terapias, situa sua especificidade na abordagem ao inconsciente, apontando os limites da transmissão acadêmica na formação do analista. Lacan centra-se na questão da produção do analista e da ética daí decorrente, já que estes dois eixos definem o campo de aplicação da psicanálise. É na medida de sua submissão à causa do inconsciente que uma prática se revela analítica, o que só se testemunha no a posteriori. Assim, é somente recolhendo os testemunhos de atos que nascem da iniciativa dos analistas que podemos dizer das (im)possibilidades de aplicação da psicanálise.Universidade de São Paulo2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4605210.11606/issn.1981-1624.v14i26p128-137Estilos da Clinica; v. 14 n. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Estilos da Clinica; ##issue.vol## 14 ##issue.no## 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 14 N. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 14 No. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 14 No 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 14 Núm. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-1371981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46052/49677Medeiros, Cynthia Pereira deHolanda, Suely Alencar Rocha deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:01:22Zoai:revistas.usp.br:article/46052Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:01:22Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
El psicoanálisis aplicado a la educación: una discusión teórica a partir de freud e lacan
Psicanálise aplicada à educação: uma discussão teórica a partir de freud e lacan
title Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
spellingShingle Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
Medeiros, Cynthia Pereira de
aplicação da psicanálise
psicanálise e educação
pesquisa em psicanálise
ética da psicanálise
formação do analista
aplicación del psicoanálisis
psicoanálisis y educación
investigación en psicoanálisis
ética del psicoanálisis
formación del analista
application of the psychoanalysis
psychoanalysis and education
research in psychoanalysis
ethics of the psychoanalysis
formation of the analyst
title_short Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
title_full Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
title_fullStr Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
title_full_unstemmed Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
title_sort Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
author Medeiros, Cynthia Pereira de
author_facet Medeiros, Cynthia Pereira de
Holanda, Suely Alencar Rocha de
author_role author
author2 Holanda, Suely Alencar Rocha de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Cynthia Pereira de
Holanda, Suely Alencar Rocha de
dc.subject.por.fl_str_mv aplicação da psicanálise
psicanálise e educação
pesquisa em psicanálise
ética da psicanálise
formação do analista
aplicación del psicoanálisis
psicoanálisis y educación
investigación en psicoanálisis
ética del psicoanálisis
formación del analista
application of the psychoanalysis
psychoanalysis and education
research in psychoanalysis
ethics of the psychoanalysis
formation of the analyst
topic aplicação da psicanálise
psicanálise e educação
pesquisa em psicanálise
ética da psicanálise
formação do analista
aplicación del psicoanálisis
psicoanálisis y educación
investigación en psicoanálisis
ética del psicoanálisis
formación del analista
application of the psychoanalysis
psychoanalysis and education
research in psychoanalysis
ethics of the psychoanalysis
formation of the analyst
description This work theoretically argues the question of the application of the psychoanalysis to the education. Freud, distinguishing the psychoanalysis from other therapies points out its especificity in the boarding to the unconscious and the points that limits the academic transmission in the formation of the analyst. Lacan is centered in the question of the analyst production and from there the decurrent ethics, for Him, these two axles define the field of application of the psychoanalysis. It is in the measure of its submission to the cause of the unconscious that this practic reveals analitic, what only is witnessed in a posteriori. Thus, it is only collecting the certifications of acts that are born of the initiative of the analysts that we can say of (the im)possibilities of application of the psychoanalysis.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46052
10.11606/issn.1981-1624.v14i26p128-137
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46052
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v14i26p128-137
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46052/49677
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 14 n. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 14 ##issue.no## 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 14 N. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 14 No. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 14 No 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 14 Núm. 26 (2009): Dossiê: O sofrimento psíquico e as crianças; 128-137
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067492938481664