Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762 |
Resumo: | Thinking school failure as a subject event subverts the speech of the failure largely produced by the "standard" evaluation ghost in education management. In this perspective, the evaluative furor and the speeches about the effectiveness and quality of educational systems as devices for social domestication of the young ones who end up increasing the psychologizing and the medicalization in the everyday school life are questioned. |
id |
USP-67_412d11cff26e7b63559d74734e702b91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/117762 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? Producción del fracaso escolar y ele furor de la evaluación: ¿resiste el sujeto? The production of the school failure and the evaluative furor: does the subject resist? Thinking school failure as a subject event subverts the speech of the failure largely produced by the "standard" evaluation ghost in education management. In this perspective, the evaluative furor and the speeches about the effectiveness and quality of educational systems as devices for social domestication of the young ones who end up increasing the psychologizing and the medicalization in the everyday school life are questioned. Pensar el fracaso escolar como un acontecimiento del sujeto subvierte el discurso del fracaso producido en gran medida por el fantasma de la evaluación "standard" en la gestión de la enseñanza. En esta perspectiva, se interrogan el furor de la evaluación y los discursos acerca de la eficacia y la calidad de los sistemas educativos, como dispositivos de domesticación social de los más nuevos que terminan por aumentar la psicologización y la medicalización de la vida escolar cotidiana. Pensar o fracasso escolar como acontecimento do sujeito subverte o discurso do fracasso produzido em grande medida pelo fantasma da avaliação "standard" na gestão do ensino. Nessa perspectiva, interrogam-se o furor avaliativo e os discursos acerca da eficácia e qualidade dos sistemas educacionais enquanto dispositivos de domesticação social dos mais novos que acabam por aumentar a psicologização e a medicalização no cotidiano escolar. Universidade de São Paulo2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/11776210.11606/issn.1981-1624.v20i3p400-420Estilos da Clinica; v. 20 n. 3 (2015); 400-421Estilos da Clinica; ##issue.vol## 20 ##issue.no## 3 (2015); 400-421Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 20 N. 3 (2015); 400-421Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 20 No. 3 (2015); 400-421Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 20 No 3 (2015); 400-421Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 20 Núm. 3 (2015); 400-4211981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762/115408Passone, Eric Ferdinando Kanaiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:58:00Zoai:revistas.usp.br:article/117762Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:58Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? Producción del fracaso escolar y ele furor de la evaluación: ¿resiste el sujeto? The production of the school failure and the evaluative furor: does the subject resist? |
title |
Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? |
spellingShingle |
Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? Passone, Eric Ferdinando Kanai |
title_short |
Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? |
title_full |
Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? |
title_fullStr |
Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? |
title_full_unstemmed |
Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? |
title_sort |
Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? |
author |
Passone, Eric Ferdinando Kanai |
author_facet |
Passone, Eric Ferdinando Kanai |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Passone, Eric Ferdinando Kanai |
description |
Thinking school failure as a subject event subverts the speech of the failure largely produced by the "standard" evaluation ghost in education management. In this perspective, the evaluative furor and the speeches about the effectiveness and quality of educational systems as devices for social domestication of the young ones who end up increasing the psychologizing and the medicalization in the everyday school life are questioned. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762 10.11606/issn.1981-1624.v20i3p400-420 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v20i3p400-420 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762/115408 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 20 n. 3 (2015); 400-421 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 20 ##issue.no## 3 (2015); 400-421 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 20 N. 3 (2015); 400-421 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 20 No. 3 (2015); 400-421 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 20 No 3 (2015); 400-421 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 20 Núm. 3 (2015); 400-421 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067495251640320 |