Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passone, Eric Ferdinando Kanai
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762
Resumo: Thinking school failure as a subject event subverts the speech of the failure largely produced by the "standard" evaluation ghost in education management. In this perspective, the evaluative furor and the speeches about the effectiveness and quality of educational systems as devices for social domestication of the young ones who end up increasing the psychologizing and the medicalization in the everyday school life are questioned.
id USP-67_412d11cff26e7b63559d74734e702b91
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/117762
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste? Producción del fracaso escolar y ele furor de la evaluación: ¿resiste el sujeto? The production of the school failure and the evaluative furor: does the subject resist? Thinking school failure as a subject event subverts the speech of the failure largely produced by the "standard" evaluation ghost in education management. In this perspective, the evaluative furor and the speeches about the effectiveness and quality of educational systems as devices for social domestication of the young ones who end up increasing the psychologizing and the medicalization in the everyday school life are questioned. Pensar el fracaso escolar como un acontecimiento del sujeto subvierte el discurso del fracaso producido en gran medida por el fantasma de la evaluación "standard" en la gestión de la enseñanza. En esta perspectiva, se interrogan el furor de la evaluación y los discursos acerca de la eficacia y la calidad de los sistemas educativos, como dispositivos de domesticación social de los más nuevos que terminan por aumentar la psicologización y la medicalización de la vida escolar cotidiana. Pensar o fracasso escolar como acontecimento do sujeito subverte o discurso do fracasso produzido em grande medida pelo fantasma da avaliação "standard" na gestão do ensino. Nessa perspectiva, interrogam-se o furor avaliativo e os discursos acerca da eficácia e qualidade dos sistemas educacionais enquanto dispositivos de domesticação social dos mais novos que acabam por aumentar a psicologização e a medicalização no cotidiano escolar. Universidade de São Paulo2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/11776210.11606/issn.1981-1624.v20i3p400-420Estilos da Clinica; v. 20 n. 3 (2015); 400-421Estilos da Clinica; ##issue.vol## 20 ##issue.no## 3 (2015); 400-421Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 20 N. 3 (2015); 400-421Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 20 No. 3 (2015); 400-421Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 20 No 3 (2015); 400-421Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 20 Núm. 3 (2015); 400-4211981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762/115408Passone, Eric Ferdinando Kanaiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:58:00Zoai:revistas.usp.br:article/117762Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:58Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?
Producción del fracaso escolar y ele furor de la evaluación: ¿resiste el sujeto?
The production of the school failure and the evaluative furor: does the subject resist?
title Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?
spellingShingle Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?
Passone, Eric Ferdinando Kanai
title_short Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?
title_full Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?
title_fullStr Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?
title_full_unstemmed Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?
title_sort Produção do fracasso escolar e o furor avaliativo: o sujeito resiste?
author Passone, Eric Ferdinando Kanai
author_facet Passone, Eric Ferdinando Kanai
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Passone, Eric Ferdinando Kanai
description Thinking school failure as a subject event subverts the speech of the failure largely produced by the "standard" evaluation ghost in education management. In this perspective, the evaluative furor and the speeches about the effectiveness and quality of educational systems as devices for social domestication of the young ones who end up increasing the psychologizing and the medicalization in the everyday school life are questioned.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762
10.11606/issn.1981-1624.v20i3p400-420
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v20i3p400-420
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/117762/115408
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 20 n. 3 (2015); 400-421
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 20 ##issue.no## 3 (2015); 400-421
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 20 N. 3 (2015); 400-421
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 20 No. 3 (2015); 400-421
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 20 No 3 (2015); 400-421
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 20 Núm. 3 (2015); 400-421
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067495251640320