O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60757 |
Resumo: | The author discusses in this article the concept of prevention and its relation to social control. Afterwards, she explains some reflections about the possibilities and limits of educational institutions in dealing with education and prevention on the student's mental health. Using psychoanalytic theory as its reference, the article points to the absolute impossibility of eliminating inner conflicts as well as of creating a prophylaxis of neurosis. |
id |
USP-67_5d3bc491a8fd022db4e54434879fabef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/60757 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O papel da escola na educação e prevenção em saúde mentalThe role of school on education and prevention on mental healthEscolasaúde mentaldesejoSchoolmental healthdesireThe author discusses in this article the concept of prevention and its relation to social control. Afterwards, she explains some reflections about the possibilities and limits of educational institutions in dealing with education and prevention on the student's mental health. Using psychoanalytic theory as its reference, the article points to the absolute impossibility of eliminating inner conflicts as well as of creating a prophylaxis of neurosis.A autora discute o conceito de prevenção e sua relação com o de controle social e, em um segundo momento, apresenta algumas reflexões sobre as possibilidades e limites de atuação da instituição escolar em direção à educação e a prevenção em saúde mental dos alunos. Tomando por referencial a teoria psicanalítica, o artigo aponta para a impossibilidade radical de eliminação dos conflitos intra-psíquicos e da profilaxia das neuroses, pois não há como garantir uma boa educação que, por sua vez, garanta boa saúde mental ao sujeito. Por outro lado, reconhece-se que o ajustamento da vida pulsional à realidade social é obra da educação e que educadores e escola poderiam orientar a sua ação educativa na direção do reconhecimento da criança como um sujeito desejante.Universidade de São Paulo1998-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6075710.11606/issn.1981-1624.v3i4p112-119Estilos da Clinica; v. 3 n. 4 (1998); 112-119Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 4 (1998); 112-119Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 4 (1998); 112-119Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 4 (1998); 112-119Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 4 (1998); 112-119Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 4 (1998); 112-1191981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60757/63806Almeida, Sandra Francesca Conte deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:06:07Zoai:revistas.usp.br:article/60757Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:06:07Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental The role of school on education and prevention on mental health |
title |
O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental |
spellingShingle |
O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental Almeida, Sandra Francesca Conte de Escola saúde mental desejo School mental health desire |
title_short |
O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental |
title_full |
O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental |
title_fullStr |
O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental |
title_full_unstemmed |
O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental |
title_sort |
O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental |
author |
Almeida, Sandra Francesca Conte de |
author_facet |
Almeida, Sandra Francesca Conte de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Sandra Francesca Conte de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola saúde mental desejo School mental health desire |
topic |
Escola saúde mental desejo School mental health desire |
description |
The author discusses in this article the concept of prevention and its relation to social control. Afterwards, she explains some reflections about the possibilities and limits of educational institutions in dealing with education and prevention on the student's mental health. Using psychoanalytic theory as its reference, the article points to the absolute impossibility of eliminating inner conflicts as well as of creating a prophylaxis of neurosis. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60757 10.11606/issn.1981-1624.v3i4p112-119 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60757 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v3i4p112-119 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/60757/63806 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 3 n. 4 (1998); 112-119 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 3 ##issue.no## 4 (1998); 112-119 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 3 N. 4 (1998); 112-119 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 3 No. 4 (1998); 112-119 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 3 No 4 (1998); 112-119 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 3 Núm. 4 (1998); 112-119 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067493934628864 |