O ideal cultural na definição da infância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Revah, Daniel
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46123
Resumo: The representations about the phases of life have been changing significantly in the last decades. Concerning to children, moves from the idea of childhood as a modern invention, to the suspicion that was disappearing. At academic debates many think that the issues related to these changes, at times separating, at times bringing adults and children closer, not paying attention to what operates as a cultural ideal: the significant young/youth. This article points out a certain way of significant and what it determines as a cultural ideal, having the speculative devices in mind, that currently define the place of childhood, as the Barbie device analised at the end of this article.
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spelling O ideal cultural na definição da infânciaThe cultural ideal in childhood definitionEl ideal cultural en la definición de la infanciajovensinfânciadesenvolvimento infantiljovenesinfanciadesenvolvimiento infantilyoung adultschildhoodchild developmentThe representations about the phases of life have been changing significantly in the last decades. Concerning to children, moves from the idea of childhood as a modern invention, to the suspicion that was disappearing. At academic debates many think that the issues related to these changes, at times separating, at times bringing adults and children closer, not paying attention to what operates as a cultural ideal: the significant young/youth. This article points out a certain way of significant and what it determines as a cultural ideal, having the speculative devices in mind, that currently define the place of childhood, as the Barbie device analised at the end of this article.En las últimas décadas ocurrieron significativas transformaciones en las representaciones sobre las etapas de la vida. En relación a la infancia, se pasa de la ideia de infancia como invención moderna a la sospecha de que estaría despareciendo. En el debate académico, muchos piensan las cuestiones implicadas en esa transformación ora aproximando ora distanciando niños y adultos, sin reparar en lo que en ellos opera como ideal cultural: el significante joven/juventud. Este artículo destaca cierta trayectoria de ese significante y lo que él instaura como ideal cultural, teniendo en vista los dispositivos especulares que hoy en día definen el lugar de la infancia, como el dispositivo Barbie, analizado al final de este artículo.As representações sobre as etapas da vida vêm se alterando significativamente nas últimas décadas. Em relação à infância, passa-se da ideia de infância como invenção moderna à suspeita de que estaria desaparecendo. No debate acadêmico, muitos pensam as questões implicadas nessa mudança ora aproximando ora distanciando crianças e adultos, não atentando para o que neles opera como ideal cultural: o significante jovem/juventude. Neste artigo, destaca-se certo percurso desse significante e o que ele instaura como ideal cultural, tendo em vista os dispositivos especulares que hoje definem o lugar da infância, como o dispositivo Barbie, analisado no final deste artigo.Universidade de São Paulo2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4612310.11606/issn.1981-1624.v16i2p348-367Estilos da Clinica; v. 16 n. 2 (2011): Dossiê: O declínio dos saberes; 348-367Estilos da Clinica; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 2 (2011): Dossiê: O declínio dos saberes; 348-367Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 16 N. 2 (2011): Dossiê: O declínio dos saberes; 348-367Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 16 No. 2 (2011): Dossiê: O declínio dos saberes; 348-367Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 16 No 2 (2011): Dossiê: O declínio dos saberes; 348-367Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 16 Núm. 2 (2011): Dossiê: O declínio dos saberes; 348-3671981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46123/49748Revah, Danielinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:39Zoai:revistas.usp.br:article/46123Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:39Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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