Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com crianças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/140495 |
Resumo: | The issue that surrounds the homogeneity of the psychoanalytic clinic has gained more and more space in the contemporary researches. Conducting the setting rigidly and orthodoxly can be a risk of alienation for the analyst and also for the patient. I will present here a clinical case of a child treatment, guided by the concepts of “elastic technique” by Sándor Ferenczi and Winnicott’s “importance of playing”. The final comments will direct the reader to a possible reflection on the managements and frameworks, proposing an invitation to rethink the contemporary clinic. |
id |
USP-67_669a3755df0d5385c589c6af53983950 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/140495 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com criançasAdemás de la interpretación: repensando los encuadres y la escucha en el psicoanálisis con niñosBeyond interpretation: rethinking the frames and listening in psychoanalysis with childrenpsychoanalytic clinicanalytical listeningmanagementchildclínica psicoanalíticaescucha analíticamanejoniñoclínica psicanalíticaescuta analíticamanejocriançaThe issue that surrounds the homogeneity of the psychoanalytic clinic has gained more and more space in the contemporary researches. Conducting the setting rigidly and orthodoxly can be a risk of alienation for the analyst and also for the patient. I will present here a clinical case of a child treatment, guided by the concepts of “elastic technique” by Sándor Ferenczi and Winnicott’s “importance of playing”. The final comments will direct the reader to a possible reflection on the managements and frameworks, proposing an invitation to rethink the contemporary clinic.La problemática que involucra la homogeneidad de la clínica psicoanalítica está ganando cada vez más espacio en las investigaciones contemporáneas. Conducir el setting de manera rígida y ortodoxa puede ser un riesgo de alienación para el analista y también para el paciente. En este caso, presentaré un caso clínico de un tratamiento infantil, con base en los conceptos de “técnica elástica” de Sándor Ferenczi y de la “importancia del juego” de Winnicott. Los comentarios finales permitirán al lector una posible reflexión acerca de los manejos y encuadres, proponiendo una invitación a repensar la clínica contemporánea.A problemática que envolve a homogeneidade da clínica psicanalítica tem ganhado cada vez mais espaço nas pesquisas contemporâneas. Conduzir o setting de maneira rígida e ortodoxa pode ser um risco de alienação para o analista e também para o paciente. Apresentarei, aqui, um caso clínico de um tratamento infantil guiado por meio dos conceitos de técnica elástica de Sándor Ferenczi e da importância do brincar de Winnicott. Os comentários finais direcionarão o leitor para uma possível reflexão a respeito dos manejos e enquadres, propondo um convite para repensar a clínica contemporânea.Universidade de São Paulo2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/14049510.11606/issn.1981-1624.v24i1p121-133Estilos da Clinica; v. 24 n. 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 121-133Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 121-133Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 121-133Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 1 (2019): Consumed or consummated school?; 121-133Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 121-133Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Escuela consumida o consumada?; 121-1331981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/140495/154692Almeida, Alexandre Patricio deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:56:33Zoai:revistas.usp.br:article/140495Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:56:33Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com crianças Además de la interpretación: repensando los encuadres y la escucha en el psicoanálisis con niños Beyond interpretation: rethinking the frames and listening in psychoanalysis with children |
title |
Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com crianças |
spellingShingle |
Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com crianças Almeida, Alexandre Patricio de psychoanalytic clinic analytical listening management child clínica psicoanalítica escucha analítica manejo niño clínica psicanalítica escuta analítica manejo criança |
title_short |
Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com crianças |
title_full |
Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com crianças |
title_fullStr |
Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com crianças |
title_full_unstemmed |
Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com crianças |
title_sort |
Para além da interpretação: repensando os enquadres e a escuta na psicanálise com crianças |
author |
Almeida, Alexandre Patricio de |
author_facet |
Almeida, Alexandre Patricio de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Alexandre Patricio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
psychoanalytic clinic analytical listening management child clínica psicoanalítica escucha analítica manejo niño clínica psicanalítica escuta analítica manejo criança |
topic |
psychoanalytic clinic analytical listening management child clínica psicoanalítica escucha analítica manejo niño clínica psicanalítica escuta analítica manejo criança |
description |
The issue that surrounds the homogeneity of the psychoanalytic clinic has gained more and more space in the contemporary researches. Conducting the setting rigidly and orthodoxly can be a risk of alienation for the analyst and also for the patient. I will present here a clinical case of a child treatment, guided by the concepts of “elastic technique” by Sándor Ferenczi and Winnicott’s “importance of playing”. The final comments will direct the reader to a possible reflection on the managements and frameworks, proposing an invitation to rethink the contemporary clinic. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/140495 10.11606/issn.1981-1624.v24i1p121-133 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/140495 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v24i1p121-133 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/140495/154692 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 24 n. 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 121-133 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 24 ##issue.no## 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 121-133 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 24 N. 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 121-133 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 24 No. 1 (2019): Consumed or consummated school?; 121-133 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 24 No 1 (2019): Escola consumida ou consumada?; 121-133 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Escuela consumida o consumada?; 121-133 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067495827308544 |