¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
DOI: | 10.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080 |
Resumo: | This article aims to discuss the assessment and the educational success of the inclusion of children - one in particular with Global Developmental Disorder (GDD) - with special needs in a regular educational system, taking as starting point an assertion that there are real possibilities to assess the progresses presented by these children during their school development. But who is in charge of establishing the marks that these children will carry out? Is it possible to ensure that the achieved goals guarantee that a child is really part of an inclusion program? Therefore, this work is an invitation to those who are, directly or indirectly, responsible for scholar inclusion to think about their educational daily practice. |
id |
USP-67_a528ae7010419a84532ab7881650da09 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46080 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
spelling |
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?De quem - ou do quê - depende o sucesso da inclusão escolar?On who - or on what - depends the success of scholar inclusion?educaçãoinclusão escolarpsicanálise e criançaseducacióninclusión escolarpsicoanálisis y niñoseducationscholar inclusionpsychoanalysis and childrenThis article aims to discuss the assessment and the educational success of the inclusion of children - one in particular with Global Developmental Disorder (GDD) - with special needs in a regular educational system, taking as starting point an assertion that there are real possibilities to assess the progresses presented by these children during their school development. But who is in charge of establishing the marks that these children will carry out? Is it possible to ensure that the achieved goals guarantee that a child is really part of an inclusion program? Therefore, this work is an invitation to those who are, directly or indirectly, responsible for scholar inclusion to think about their educational daily practice.El presente artículo pretende discutir la evaluación y los éxitos de niños que tienen necesidades educativas especiales incluidos en un entorno educativo, tomando como punto de partida una frase que dice que hay oportunidades reales para evaluar los progresos realizados por estos niños durante su desarrollo escolar. ¿Pero quién tiene la responsabilidad de establecer los objetivos que deben cumplir estos niños? ¿Es posible asegurar que los objetivos alcanzados sean suficientes para garantizar que el niño viva la inclusión escolar? En consecuencia, este trabajo es una invitación a aquellos que son, directa o indirectamente, responsables por la inclusión escolar para reflexionar sobre la práctica educativa diaria.Este artigo visa discutir a avaliação e o êxito educacional das crianças incluídas em escolas regulares, discutindo a experiência de inclusão de uma criança com Transtornos Globais de Desenvolvimento (TGD) e tomando como ponto de partida uma afirmação sobre reais possibilidades de avaliar os progressos apresentados por elas. Mas a quem cabe a responsabilidade de estabelecer as metas que tais crianças devem cumprir? É possível assegurar que os objetivos alcançados são suficientes para garantir que a criança vivencie uma inclusão escolar? Nesse sentido, este trabalho é um convite àqueles que estão, direta ou indiretamente, responsabilizados pela inclusão escolar a refletirem sobre a prática educacional cotidiana.Universidade de São Paulo2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4608010.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115Estilos da Clinica; v. 15 n. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-1151981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080/49705Arantes, Fernanda Ferrariinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:00:41Zoai:revistas.usp.br:article/46080Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:00:41Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? De quem - ou do quê - depende o sucesso da inclusão escolar? On who - or on what - depends the success of scholar inclusion? |
title |
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? |
spellingShingle |
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? Arantes, Fernanda Ferrari educação inclusão escolar psicanálise e crianças educación inclusión escolar psicoanálisis y niños education scholar inclusion psychoanalysis and children Arantes, Fernanda Ferrari educação inclusão escolar psicanálise e crianças educación inclusión escolar psicoanálisis y niños education scholar inclusion psychoanalysis and children |
title_short |
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? |
title_full |
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? |
title_fullStr |
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? |
title_full_unstemmed |
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? |
title_sort |
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar? |
author |
Arantes, Fernanda Ferrari |
author_facet |
Arantes, Fernanda Ferrari Arantes, Fernanda Ferrari |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arantes, Fernanda Ferrari |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação inclusão escolar psicanálise e crianças educación inclusión escolar psicoanálisis y niños education scholar inclusion psychoanalysis and children |
topic |
educação inclusão escolar psicanálise e crianças educación inclusión escolar psicoanálisis y niños education scholar inclusion psychoanalysis and children |
description |
This article aims to discuss the assessment and the educational success of the inclusion of children - one in particular with Global Developmental Disorder (GDD) - with special needs in a regular educational system, taking as starting point an assertion that there are real possibilities to assess the progresses presented by these children during their school development. But who is in charge of establishing the marks that these children will carry out? Is it possible to ensure that the achieved goals guarantee that a child is really part of an inclusion program? Therefore, this work is an invitation to those who are, directly or indirectly, responsible for scholar inclusion to think about their educational daily practice. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080 10.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080/49705 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 15 n. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1822178839543939072 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115 |