¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arantes, Fernanda Ferrari
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
DOI: 10.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080
Resumo: This article aims to discuss the assessment and the educational success of the inclusion of children - one in particular with Global Developmental Disorder (GDD) - with special needs in a regular educational system, taking as starting point an assertion that there are real possibilities to assess the progresses presented by these children during their school development. But who is in charge of establishing the marks that these children will carry out? Is it possible to ensure that the achieved goals guarantee that a child is really part of an inclusion program? Therefore, this work is an invitation to those who are, directly or indirectly, responsible for scholar inclusion to think about their educational daily practice.
id USP-67_a528ae7010419a84532ab7881650da09
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/46080
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
spelling ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?De quem - ou do quê - depende o sucesso da inclusão escolar?On who - or on what - depends the success of scholar inclusion?educaçãoinclusão escolarpsicanálise e criançaseducacióninclusión escolarpsicoanálisis y niñoseducationscholar inclusionpsychoanalysis and childrenThis article aims to discuss the assessment and the educational success of the inclusion of children - one in particular with Global Developmental Disorder (GDD) - with special needs in a regular educational system, taking as starting point an assertion that there are real possibilities to assess the progresses presented by these children during their school development. But who is in charge of establishing the marks that these children will carry out? Is it possible to ensure that the achieved goals guarantee that a child is really part of an inclusion program? Therefore, this work is an invitation to those who are, directly or indirectly, responsible for scholar inclusion to think about their educational daily practice.El presente artículo pretende discutir la evaluación y los éxitos de niños que tienen necesidades educativas especiales incluidos en un entorno educativo, tomando como punto de partida una frase que dice que hay oportunidades reales para evaluar los progresos realizados por estos niños durante su desarrollo escolar. ¿Pero quién tiene la responsabilidad de establecer los objetivos que deben cumplir estos niños? ¿Es posible asegurar que los objetivos alcanzados sean suficientes para garantizar que el niño viva la inclusión escolar? En consecuencia, este trabajo es una invitación a aquellos que son, directa o indirectamente, responsables por la inclusión escolar para reflexionar sobre la práctica educativa diaria.Este artigo visa discutir a avaliação e o êxito educacional das crianças incluídas em escolas regulares, discutindo a experiência de inclusão de uma criança com Transtornos Globais de Desenvolvimento (TGD) e tomando como ponto de partida uma afirmação sobre reais possibilidades de avaliar os progressos apresentados por elas. Mas a quem cabe a responsabilidade de estabelecer as metas que tais crianças devem cumprir? É possível assegurar que os objetivos alcançados são suficientes para garantir que a criança vivencie uma inclusão escolar? Nesse sentido, este trabalho é um convite àqueles que estão, direta ou indiretamente, responsabilizados pela inclusão escolar a refletirem sobre a prática educacional cotidiana.Universidade de São Paulo2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4608010.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115Estilos da Clinica; v. 15 n. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-1151981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080/49705Arantes, Fernanda Ferrariinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:00:41Zoai:revistas.usp.br:article/46080Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:00:41Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
De quem - ou do quê - depende o sucesso da inclusão escolar?
On who - or on what - depends the success of scholar inclusion?
title ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
spellingShingle ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
Arantes, Fernanda Ferrari
educação
inclusão escolar
psicanálise e crianças
educación
inclusión escolar
psicoanálisis y niños
education
scholar inclusion
psychoanalysis and children
Arantes, Fernanda Ferrari
educação
inclusão escolar
psicanálise e crianças
educación
inclusión escolar
psicoanálisis y niños
education
scholar inclusion
psychoanalysis and children
title_short ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
title_full ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
title_fullStr ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
title_full_unstemmed ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
title_sort ¿De quién - o de qué - depende el éxito de la inclusión escolar?
author Arantes, Fernanda Ferrari
author_facet Arantes, Fernanda Ferrari
Arantes, Fernanda Ferrari
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arantes, Fernanda Ferrari
dc.subject.por.fl_str_mv educação
inclusão escolar
psicanálise e crianças
educación
inclusión escolar
psicoanálisis y niños
education
scholar inclusion
psychoanalysis and children
topic educação
inclusão escolar
psicanálise e crianças
educación
inclusión escolar
psicoanálisis y niños
education
scholar inclusion
psychoanalysis and children
description This article aims to discuss the assessment and the educational success of the inclusion of children - one in particular with Global Developmental Disorder (GDD) - with special needs in a regular educational system, taking as starting point an assertion that there are real possibilities to assess the progresses presented by these children during their school development. But who is in charge of establishing the marks that these children will carry out? Is it possible to ensure that the achieved goals guarantee that a child is really part of an inclusion program? Therefore, this work is an invitation to those who are, directly or indirectly, responsible for scholar inclusion to think about their educational daily practice.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080
10.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46080/49705
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 15 n. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Dossiê: Experiências inclusivas; 96-115
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1822178839543939072
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v15i1p96-115