É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46094 |
Resumo: | Reflect on the limits and possibilities of teaching educators to include, from an experience developed by a team from the Lugar de Vida Association in partnership with a network of public schools. The work involved all educators in each school (teachers, management team, cooks, Inspector of students etc.) and was developed in the educational institution, with the aim of discussing problems related to school inclusion. Groups with all school personnel provided experience with transformative potential, it could be deployed to other contexts, helping to involve the teacher and affect their practice and their looking, especially with regard to inclusive education. |
id |
USP-67_b578f7bdc4ed70fb61bdecda7d9cbb12 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/46094 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão?Can you teach educators to include?¿Se puede enseñar a los educadores a incluir?: How to teach educators to teach excluded students?educación especialeducación inclusivapsicoanálisisformación de professoresspecial educationinclusive education psychoanalysiswork with teacherseducação especialeducação inclusivapsicanáliseformação de professoresReflect on the limits and possibilities of teaching educators to include, from an experience developed by a team from the Lugar de Vida Association in partnership with a network of public schools. The work involved all educators in each school (teachers, management team, cooks, Inspector of students etc.) and was developed in the educational institution, with the aim of discussing problems related to school inclusion. Groups with all school personnel provided experience with transformative potential, it could be deployed to other contexts, helping to involve the teacher and affect their practice and their looking, especially with regard to inclusive education.Reflexionar sobre los límites y posibilidades de la "enseñanza" para incluir a los educadores de la experiencia desarrollada por un equipo de la Asociación de Vida Lugar en una escuela municipal. La labor de todos los educadores (profesores, dirección, caja de almuerzo, inspector de estudiante etc.). Y se desarrolló en su propia institución educativa, con el objetivo de discutir los temas relativos a la inscripción escolar. Los grupos con todo el personal de la escuela siempre con la transformación de las experiencias posibles, que pueden servir a otros contextos, ayudando a liderar el profesor y afectan a su aspecto y ser práctico, especialmente con respecto a la educación inclusiva.Reflexão sobre limites e possibilidades de "ensinar" educadores a incluir, a partir do trabalho realizado por uma equipe da Associação Lugar de Vida em escolas de uma rede municipal, envolvendo todos os educadores (professores, direção, merendeira, inspetor de alunos etc.), desenvolvido na própria instituição de ensino. Os grupos com todos os profissionais da escola propiciaram experiências com potencial transformador, que poderia ser desdobrado para outros contextos, contribuindo para envolver o professor e afetar seu olhar e sua prática, especialmente no que diz respeito à educação inclusiva.Universidade de São Paulo2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4609410.11606/issn.1981-1624.v15i2p326-345Estilos da Clinica; v. 15 n. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-3451981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46094/49719Freller, Cintia Copitinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:00:02Zoai:revistas.usp.br:article/46094Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:00:02Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão? Can you teach educators to include? ¿Se puede enseñar a los educadores a incluir?: How to teach educators to teach excluded students? |
title |
É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão? |
spellingShingle |
É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão? Freller, Cintia Copit educación especial educación inclusiva psicoanálisis formación de professores special education inclusive education psychoanalysis work with teachers educação especial educação inclusiva psicanálise formação de professores |
title_short |
É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão? |
title_full |
É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão? |
title_fullStr |
É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão? |
title_full_unstemmed |
É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão? |
title_sort |
É possível ensinar educadores a incluir?: Como ensinar educadores a ensinar alunos de inclusão? |
author |
Freller, Cintia Copit |
author_facet |
Freller, Cintia Copit |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freller, Cintia Copit |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educación especial educación inclusiva psicoanálisis formación de professores special education inclusive education psychoanalysis work with teachers educação especial educação inclusiva psicanálise formação de professores |
topic |
educación especial educación inclusiva psicoanálisis formación de professores special education inclusive education psychoanalysis work with teachers educação especial educação inclusiva psicanálise formação de professores |
description |
Reflect on the limits and possibilities of teaching educators to include, from an experience developed by a team from the Lugar de Vida Association in partnership with a network of public schools. The work involved all educators in each school (teachers, management team, cooks, Inspector of students etc.) and was developed in the educational institution, with the aim of discussing problems related to school inclusion. Groups with all school personnel provided experience with transformative potential, it could be deployed to other contexts, helping to involve the teacher and affect their practice and their looking, especially with regard to inclusive education. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46094 10.11606/issn.1981-1624.v15i2p326-345 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46094 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v15i2p326-345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46094/49719 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 15 n. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 15 N. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 15 No. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 15 No 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 15 Núm. 2 (2010): Dossiê: Abordagens psicanalíticas na educação - pesquisa e prática; 326-345 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067493038096384 |