Education policy implementation failure: sympton and subject emergency
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460 |
Resumo: | This article aims to interrogate the discourse about the "failure of educational policies" as a symptom, associated with the several types of discourse: the master's, the capitalism's, and the university's. All of them imply the actual presence of the unconscious in the social links established by educational policies nowadays. In addressing the educational failure as a symptom, we shift from the usual question "Why do educational policies fail?" to argue in favour of the hypothesis that failure itself mirrors the subject event in the discoursive structure. Our analysis showed the importance of including the subject of desire in the field of educational policies analysis. |
id |
USP-67_c83301f3b4b1b9c3cd936aacc7fd69d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/59460 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education policy implementation failure: sympton and subject emergencyEl fracaso en la aplicación de las políticas educativas: síntoma y emergencia del sujetoFracasso na implementação de políticas educacionais: sintoma e emergência do sujeitofracasso educacionalpolítica educacionalpsicanáliseteoria do discursofracaso educativopolítica educativapsicoanálisisteoría del discursoeducational failureeducational policypsychoanalysisdiscourse theoryThis article aims to interrogate the discourse about the "failure of educational policies" as a symptom, associated with the several types of discourse: the master's, the capitalism's, and the university's. All of them imply the actual presence of the unconscious in the social links established by educational policies nowadays. In addressing the educational failure as a symptom, we shift from the usual question "Why do educational policies fail?" to argue in favour of the hypothesis that failure itself mirrors the subject event in the discoursive structure. Our analysis showed the importance of including the subject of desire in the field of educational policies analysis.Este artículo pretende interrogar el discurso sobre el "fracaso de la política educativa" como un síntoma asociado con el discurso del maestro, del capitalismo y de la universidad, lo que implica la presencia real del inconsciente en los lazos sociales establecidos a través del campo de las políticas educativas en la actualidad. Tratar el fracaso educativo como síntoma resultó en un cambio de la pregunta habitual "¿Por qué las políticas educativas fracasan?", para apoyar la hipótesis de que el fracaso retrata el acontecimiento del sujeto en la estructura discursiva. El análisis demostró la importancia de incluir el sujeto del deseo en el campo del análisis de las políticas educativas.Este artigo visa a interrogar o discurso sobre o "fracasso da política educacional" como um sintoma associado aos discursos do mestre, do capitalismo e da universidade, implicando a presença real do inconsciente nos laços sociais instituídos por meio do campo das políticas educacionais na contemporaneidade. Tratar o fracasso educacional como sintoma levou a um deslocamento da pergunta habitual "Por que as políticas educacionais fracassam?", para sustentar a hipótese de que o fracasso retrata o acontecimento do sujeito na estrutura discursiva. O estudo mostrou a importância de incluir o sujeito do desejo no campo de análise das políticas educacionais.Universidade de São Paulo2013-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/5946010.11606/issn.1981-1624.v18i1p53-60Estilos da Clinica; v. 18 n. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-601981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460/62627Passone, Eric Ferdinando Kanaiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:12Zoai:revistas.usp.br:article/59460Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:12Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education policy implementation failure: sympton and subject emergency El fracaso en la aplicación de las políticas educativas: síntoma y emergencia del sujeto Fracasso na implementação de políticas educacionais: sintoma e emergência do sujeito |
title |
Education policy implementation failure: sympton and subject emergency |
spellingShingle |
Education policy implementation failure: sympton and subject emergency Passone, Eric Ferdinando Kanai fracasso educacional política educacional psicanálise teoria do discurso fracaso educativo política educativa psicoanálisis teoría del discurso educational failure educational policy psychoanalysis discourse theory |
title_short |
Education policy implementation failure: sympton and subject emergency |
title_full |
Education policy implementation failure: sympton and subject emergency |
title_fullStr |
Education policy implementation failure: sympton and subject emergency |
title_full_unstemmed |
Education policy implementation failure: sympton and subject emergency |
title_sort |
Education policy implementation failure: sympton and subject emergency |
author |
Passone, Eric Ferdinando Kanai |
author_facet |
Passone, Eric Ferdinando Kanai |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Passone, Eric Ferdinando Kanai |
dc.subject.por.fl_str_mv |
fracasso educacional política educacional psicanálise teoria do discurso fracaso educativo política educativa psicoanálisis teoría del discurso educational failure educational policy psychoanalysis discourse theory |
topic |
fracasso educacional política educacional psicanálise teoria do discurso fracaso educativo política educativa psicoanálisis teoría del discurso educational failure educational policy psychoanalysis discourse theory |
description |
This article aims to interrogate the discourse about the "failure of educational policies" as a symptom, associated with the several types of discourse: the master's, the capitalism's, and the university's. All of them imply the actual presence of the unconscious in the social links established by educational policies nowadays. In addressing the educational failure as a symptom, we shift from the usual question "Why do educational policies fail?" to argue in favour of the hypothesis that failure itself mirrors the subject event in the discoursive structure. Our analysis showed the importance of including the subject of desire in the field of educational policies analysis. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460 10.11606/issn.1981-1624.v18i1p53-60 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v18i1p53-60 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460/62627 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 18 n. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067493501566976 |