Education policy implementation failure: sympton and subject emergency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passone, Eric Ferdinando Kanai
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460
Resumo: This article aims to interrogate the discourse about the "failure of educational policies" as a symptom, associated with the several types of discourse: the master's, the capitalism's, and the university's. All of them imply the actual presence of the unconscious in the social links established by educational policies nowadays. In addressing the educational failure as a symptom, we shift from the usual question "Why do educational policies fail?" to argue in favour of the hypothesis that failure itself mirrors the subject event in the discoursive structure. Our analysis showed the importance of including the subject of desire in the field of educational policies analysis.
id USP-67_c83301f3b4b1b9c3cd936aacc7fd69d7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/59460
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Education policy implementation failure: sympton and subject emergencyEl fracaso en la aplicación de las políticas educativas: síntoma y emergencia del sujetoFracasso na implementação de políticas educacionais: sintoma e emergência do sujeitofracasso educacionalpolítica educacionalpsicanáliseteoria do discursofracaso educativopolítica educativapsicoanálisisteoría del discursoeducational failureeducational policypsychoanalysisdiscourse theoryThis article aims to interrogate the discourse about the "failure of educational policies" as a symptom, associated with the several types of discourse: the master's, the capitalism's, and the university's. All of them imply the actual presence of the unconscious in the social links established by educational policies nowadays. In addressing the educational failure as a symptom, we shift from the usual question "Why do educational policies fail?" to argue in favour of the hypothesis that failure itself mirrors the subject event in the discoursive structure. Our analysis showed the importance of including the subject of desire in the field of educational policies analysis.Este artículo pretende interrogar el discurso sobre el "fracaso de la política educativa" como un síntoma asociado con el discurso del maestro, del capitalismo y de la universidad, lo que implica la presencia real del inconsciente en los lazos sociales establecidos a través del campo de las políticas educativas en la actualidad. Tratar el fracaso educativo como síntoma resultó en un cambio de la pregunta habitual "¿Por qué las políticas educativas fracasan?", para apoyar la hipótesis de que el fracaso retrata el acontecimiento del sujeto en la estructura discursiva. El análisis demostró la importancia de incluir el sujeto del deseo en el campo del análisis de las políticas educativas.Este artigo visa a interrogar o discurso sobre o "fracasso da política educacional" como um sintoma associado aos discursos do mestre, do capitalismo e da universidade, implicando a presença real do inconsciente nos laços sociais instituídos por meio do campo das políticas educacionais na contemporaneidade. Tratar o fracasso educacional como sintoma levou a um deslocamento da pergunta habitual "Por que as políticas educacionais fracassam?", para sustentar a hipótese de que o fracasso retrata o acontecimento do sujeito na estrutura discursiva. O estudo mostrou a importância de incluir o sujeito do desejo no campo de análise das políticas educacionais.Universidade de São Paulo2013-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/5946010.11606/issn.1981-1624.v18i1p53-60Estilos da Clinica; v. 18 n. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-601981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460/62627Passone, Eric Ferdinando Kanaiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:59:12Zoai:revistas.usp.br:article/59460Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:59:12Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Education policy implementation failure: sympton and subject emergency
El fracaso en la aplicación de las políticas educativas: síntoma y emergencia del sujeto
Fracasso na implementação de políticas educacionais: sintoma e emergência do sujeito
title Education policy implementation failure: sympton and subject emergency
spellingShingle Education policy implementation failure: sympton and subject emergency
Passone, Eric Ferdinando Kanai
fracasso educacional
política educacional
psicanálise
teoria do discurso
fracaso educativo
política educativa
psicoanálisis
teoría del discurso
educational failure
educational policy
psychoanalysis
discourse theory
title_short Education policy implementation failure: sympton and subject emergency
title_full Education policy implementation failure: sympton and subject emergency
title_fullStr Education policy implementation failure: sympton and subject emergency
title_full_unstemmed Education policy implementation failure: sympton and subject emergency
title_sort Education policy implementation failure: sympton and subject emergency
author Passone, Eric Ferdinando Kanai
author_facet Passone, Eric Ferdinando Kanai
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Passone, Eric Ferdinando Kanai
dc.subject.por.fl_str_mv fracasso educacional
política educacional
psicanálise
teoria do discurso
fracaso educativo
política educativa
psicoanálisis
teoría del discurso
educational failure
educational policy
psychoanalysis
discourse theory
topic fracasso educacional
política educacional
psicanálise
teoria do discurso
fracaso educativo
política educativa
psicoanálisis
teoría del discurso
educational failure
educational policy
psychoanalysis
discourse theory
description This article aims to interrogate the discourse about the "failure of educational policies" as a symptom, associated with the several types of discourse: the master's, the capitalism's, and the university's. All of them imply the actual presence of the unconscious in the social links established by educational policies nowadays. In addressing the educational failure as a symptom, we shift from the usual question "Why do educational policies fail?" to argue in favour of the hypothesis that failure itself mirrors the subject event in the discoursive structure. Our analysis showed the importance of including the subject of desire in the field of educational policies analysis.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460
10.11606/issn.1981-1624.v18i1p53-60
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v18i1p53-60
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/59460/62627
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 18 n. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 1 (2013): Dossiê: Psicanálise e educação (im)possível; 53-60
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067493501566976