The (re)configuration of the past in the constructivist speech

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Revah, Daniel
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68530
Resumo: This article focuses and analyses some features related to the emergence of constructivism in Brazil. Constructivism is here considered as a pedagogical speech that emerges in the decade of 1980 as part of a process that (re)ordered the preceding educational speeches. This process that involves and (re)configures the past results in what can be taken as the origin of constructivism in Brazil, directly attached to certain professional and institutional paths. In the present analysis, "constructivism" is taken as a word that has been transformed in a resonance signifier - fundamental operation to produce this emergence as well as the correlated (re)configuration of the past.
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spelling The (re)configuration of the past in the constructivist speechLa (re)configuración del pasado en el discurso constructivistaA (re)configuração do passado no discurso construtivistadiscursos educacionalessignificante de resonanciaconstructivismohistoria de la educacióneducational speechesresonance signifierconstructivismhistory of educationdiscursos educacionaissignificante de ressonânciaconstrutivismohistória da educaçãoThis article focuses and analyses some features related to the emergence of constructivism in Brazil. Constructivism is here considered as a pedagogical speech that emerges in the decade of 1980 as part of a process that (re)ordered the preceding educational speeches. This process that involves and (re)configures the past results in what can be taken as the origin of constructivism in Brazil, directly attached to certain professional and institutional paths. In the present analysis, "constructivism" is taken as a word that has been transformed in a resonance signifier - fundamental operation to produce this emergence as well as the correlated (re)configuration of the past.Este artículo destaca y analiza aspectos relacionados con la emergencia del constructivismo en Brasil. El constructivismo aquí es comprendido como un discurso pedagógico que emerge en la década de 1980, en un proceso en el cual los discursos precedentes fueron (re)ordenados. Ese (re)ordenamento afectó el pasado, (re)configurándolo y produciendo lo que se concibe como el origen del constructivismo en Brasil, estrechamente vinculado a determinadas trayectorias profesionales y institucionales. En el análisis se entiende que la palabra "constructivismo" fue transformada en un significante de resonancia - operación fundamental para la producción de esa emergencia y la (re)configuración del pasado que le es correlativa.Este artigo destaca e analisa alguns aspectos relacionados com a emergência do construtivismo no Brasil. O construtivismo é aqui concebido como um discurso pedagógico que emerge na década de 1980, num processo em que os discursos educacionais precedentes foram (re)ordenados. Esse (re)ordenamento incide sobre o passado, (re)configurando-o e produzindo o que se concebe como a origem do construtivismo no Brasil, estreitamente vinculada a determinadas trajetórias profissionais e institucionais. Na análise, entende-se que a palavra " construtivismo" foi transformada num significante de ressonância- operação fundamental para a produção dessa emergência e a (re)configuração do passado que lhe é correlata.Universidade de São Paulo2008-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6853010.11606/issn.1981-1624.v13i24p190-209Estilos da Clinica; v. 13 n. 24 (2008): Dossiê: Escritas I; 190-209Estilos da Clinica; ##issue.vol## 13 ##issue.no## 24 (2008): Dossiê: Escritas I; 190-209Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 13 N. 24 (2008): Dossiê: Escritas I; 190-209Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 13 No. 24 (2008): Dossiê: Escritas I; 190-209Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 13 No 24 (2008): Dossiê: Escritas I; 190-209Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 13 Núm. 24 (2008): Dossiê: Escritas I; 190-2091981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68530/71065Revah, Danielinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:01:46Zoai:revistas.usp.br:article/68530Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:01:46Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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