Transgression and creativity in classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Domingues, Karen Geisel
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Almeida, Inês Maria Zanforlin Pires de, Cerqueira, Teresa Cristina Siqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856
Resumo: The article presents part of the research methodologically oriented by the creativity theory of Winnicott. For subjects we had teachers of second phase of the fundamental level (6th year to 9th year) from two different types of schools: particular and public schools, aiming to understand the relationship between transgression behaviors and creativity of pupils and their subjective constitution. During the research we verified positive and negative aspects about the behavior of the student, we examined if there were relations between creative and transgressor behavior. From the psychoanalysis theory about creativity we conclude that transgression may be part of the creative process of the student, including also social productions and identity constitution.
id USP-67_f0e33957108c5efd49635277b074c057
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/79856
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling Transgression and creativity in classroom Transgresión y creatividad en el aula Transgressão e criatividade em sala de aula The article presents part of the research methodologically oriented by the creativity theory of Winnicott. For subjects we had teachers of second phase of the fundamental level (6th year to 9th year) from two different types of schools: particular and public schools, aiming to understand the relationship between transgression behaviors and creativity of pupils and their subjective constitution. During the research we verified positive and negative aspects about the behavior of the student, we examined if there were relations between creative and transgressor behavior. From the psychoanalysis theory about creativity we conclude that transgression may be part of the creative process of the student, including also social productions and identity constitution. El artículo presenta parte de una búsqueda de maestría que utilizó como referencia epistemológica a la teoría de la creatividad de Winnicott. La investigación aconteció a partir de entrevistas con profesores de la 2a etapa de la enseñanza primaria de escuelas de la red pública y particular de Brasilia-DF, con el propósito de comprender la interpretación de los educadores sobre el proceso de constitución del sujeto-alumno en el entrelazar de comportamientos transgresores y creativos en el trabajo-educativo. Se concluyó que, la transgresión puede ser considerada parte del proceso creativo para el alumno, tanto en relación a las acciones y producciones en el mundo social cuanto a la creación de la propia identidad de este sujeto. O artigo apresenta parte de uma pesquisa de mestrado que utilizou como referencial epistemológico a teoria da criatividade de Winnicott. A investigação aconteceu a partir de entrevistas com professores da 2a Fase do Ensino Fundamental de escolas da rede pública e particular de Brasília-DF, a fim de compreendermos a interpretação dos educadores sobre o processo de constituição do sujeito-aluno no entretecer de comportamentos transgressores e criativos no trabalho-educar. Concluiu-se que a transgressão pode ser considerada parte do processo criativo para o aluno, tanto em relação a ações e produções no mundo social quanto à criação da própria identidade do indivíduo. Universidade de São Paulo2013-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/7985610.11606/issn.1981-1624.v18i2p387-402Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-4021981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856/83813Domingues, Karen GeiselAlmeida, Inês Maria Zanforlin Pires deCerqueira, Teresa Cristina Siqueirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:58:57Zoai:revistas.usp.br:article/79856Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:58:57Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Transgression and creativity in classroom
Transgresión y creatividad en el aula
Transgressão e criatividade em sala de aula
title Transgression and creativity in classroom
spellingShingle Transgression and creativity in classroom
Domingues, Karen Geisel
title_short Transgression and creativity in classroom
title_full Transgression and creativity in classroom
title_fullStr Transgression and creativity in classroom
title_full_unstemmed Transgression and creativity in classroom
title_sort Transgression and creativity in classroom
author Domingues, Karen Geisel
author_facet Domingues, Karen Geisel
Almeida, Inês Maria Zanforlin Pires de
Cerqueira, Teresa Cristina Siqueira
author_role author
author2 Almeida, Inês Maria Zanforlin Pires de
Cerqueira, Teresa Cristina Siqueira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Domingues, Karen Geisel
Almeida, Inês Maria Zanforlin Pires de
Cerqueira, Teresa Cristina Siqueira
description The article presents part of the research methodologically oriented by the creativity theory of Winnicott. For subjects we had teachers of second phase of the fundamental level (6th year to 9th year) from two different types of schools: particular and public schools, aiming to understand the relationship between transgression behaviors and creativity of pupils and their subjective constitution. During the research we verified positive and negative aspects about the behavior of the student, we examined if there were relations between creative and transgressor behavior. From the psychoanalysis theory about creativity we conclude that transgression may be part of the creative process of the student, including also social productions and identity constitution.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856
10.11606/issn.1981-1624.v18i2p387-402
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v18i2p387-402
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856/83813
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067494695895040