Transgression and creativity in classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856 |
Resumo: | The article presents part of the research methodologically oriented by the creativity theory of Winnicott. For subjects we had teachers of second phase of the fundamental level (6th year to 9th year) from two different types of schools: particular and public schools, aiming to understand the relationship between transgression behaviors and creativity of pupils and their subjective constitution. During the research we verified positive and negative aspects about the behavior of the student, we examined if there were relations between creative and transgressor behavior. From the psychoanalysis theory about creativity we conclude that transgression may be part of the creative process of the student, including also social productions and identity constitution. |
id |
USP-67_f0e33957108c5efd49635277b074c057 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/79856 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Transgression and creativity in classroom Transgresión y creatividad en el aula Transgressão e criatividade em sala de aula The article presents part of the research methodologically oriented by the creativity theory of Winnicott. For subjects we had teachers of second phase of the fundamental level (6th year to 9th year) from two different types of schools: particular and public schools, aiming to understand the relationship between transgression behaviors and creativity of pupils and their subjective constitution. During the research we verified positive and negative aspects about the behavior of the student, we examined if there were relations between creative and transgressor behavior. From the psychoanalysis theory about creativity we conclude that transgression may be part of the creative process of the student, including also social productions and identity constitution. El artículo presenta parte de una búsqueda de maestría que utilizó como referencia epistemológica a la teoría de la creatividad de Winnicott. La investigación aconteció a partir de entrevistas con profesores de la 2a etapa de la enseñanza primaria de escuelas de la red pública y particular de Brasilia-DF, con el propósito de comprender la interpretación de los educadores sobre el proceso de constitución del sujeto-alumno en el entrelazar de comportamientos transgresores y creativos en el trabajo-educativo. Se concluyó que, la transgresión puede ser considerada parte del proceso creativo para el alumno, tanto en relación a las acciones y producciones en el mundo social cuanto a la creación de la propia identidad de este sujeto. O artigo apresenta parte de uma pesquisa de mestrado que utilizou como referencial epistemológico a teoria da criatividade de Winnicott. A investigação aconteceu a partir de entrevistas com professores da 2a Fase do Ensino Fundamental de escolas da rede pública e particular de Brasília-DF, a fim de compreendermos a interpretação dos educadores sobre o processo de constituição do sujeito-aluno no entretecer de comportamentos transgressores e criativos no trabalho-educar. Concluiu-se que a transgressão pode ser considerada parte do processo criativo para o aluno, tanto em relação a ações e produções no mundo social quanto à criação da própria identidade do indivíduo. Universidade de São Paulo2013-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/7985610.11606/issn.1981-1624.v18i2p387-402Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-4021981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856/83813Domingues, Karen GeiselAlmeida, Inês Maria Zanforlin Pires deCerqueira, Teresa Cristina Siqueirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:58:57Zoai:revistas.usp.br:article/79856Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:58:57Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transgression and creativity in classroom Transgresión y creatividad en el aula Transgressão e criatividade em sala de aula |
title |
Transgression and creativity in classroom |
spellingShingle |
Transgression and creativity in classroom Domingues, Karen Geisel |
title_short |
Transgression and creativity in classroom |
title_full |
Transgression and creativity in classroom |
title_fullStr |
Transgression and creativity in classroom |
title_full_unstemmed |
Transgression and creativity in classroom |
title_sort |
Transgression and creativity in classroom |
author |
Domingues, Karen Geisel |
author_facet |
Domingues, Karen Geisel Almeida, Inês Maria Zanforlin Pires de Cerqueira, Teresa Cristina Siqueira |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Inês Maria Zanforlin Pires de Cerqueira, Teresa Cristina Siqueira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Domingues, Karen Geisel Almeida, Inês Maria Zanforlin Pires de Cerqueira, Teresa Cristina Siqueira |
description |
The article presents part of the research methodologically oriented by the creativity theory of Winnicott. For subjects we had teachers of second phase of the fundamental level (6th year to 9th year) from two different types of schools: particular and public schools, aiming to understand the relationship between transgression behaviors and creativity of pupils and their subjective constitution. During the research we verified positive and negative aspects about the behavior of the student, we examined if there were relations between creative and transgressor behavior. From the psychoanalysis theory about creativity we conclude that transgression may be part of the creative process of the student, including also social productions and identity constitution. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856 10.11606/issn.1981-1624.v18i2p387-402 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v18i2p387-402 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79856/83813 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 18 n. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Dossiê: Psicanálise, educação e cinema; 387-402 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067494695895040 |