Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/147812 |
Resumo: | This article argues in favor of a proximity between the spectatorship and aesthetics of audiovisual production on the web and the experience of cinema of attractions. Based on a particular case study, but that seems symptomatic, we aim to show how the rhetoric found in most YouTube videos makes intense use of performatic image, of the movement of body towards the camera, directly addressing the spectator, and of the aesthetical excess associated with sensationalism. Such elements convey a participative, erratic and fragmentary spectatorship. Such characteristics show the persistency of attractions regimen in such videos, as well the political strenght of a moral management from sensationalist strategies. |
id |
USP-70_ce3f2a0ec88f4adddc51f6062e59c0aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/147812 |
network_acronym_str |
USP-70 |
network_name_str |
Matrizes (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTubeSensational managements: attractions and YouTube videosCinema de atraçõesEspetáculoYoutubeManifestações políticasCinema of attractionsspectacleYouTubepolitical manifestationsThis article argues in favor of a proximity between the spectatorship and aesthetics of audiovisual production on the web and the experience of cinema of attractions. Based on a particular case study, but that seems symptomatic, we aim to show how the rhetoric found in most YouTube videos makes intense use of performatic image, of the movement of body towards the camera, directly addressing the spectator, and of the aesthetical excess associated with sensationalism. Such elements convey a participative, erratic and fragmentary spectatorship. Such characteristics show the persistency of attractions regimen in such videos, as well the political strenght of a moral management from sensationalist strategies.Este artigo argumenta por uma aproximação entre a espectatorialidade e estética do audiovisual na web e a experiência do cinema de atrações. A partir da análise de um caso em particular, mas que parece sintomático, pretendemos demonstrar como a retórica encontrada em boa parte dos audiovisuais do YouTube faz uso intenso do endereçamento direto ao espectador, da força performática da imagem e do corpo em movimento para a câmera e da lógica do excesso que marca o sensacionalismo, através de uma espectatorialidade participativa, fragmentária e errante. Essas características revelam permanências do regime de atrações nesses audiovisuais, bem como a força política de uma gestão moral a partir das estratégias sensacionalistas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/14781210.11606/issn.1982-8160.v13i1p169-189MATRIZes; v. 13 n. 1 (2019); 169-189MATRIZes; Vol. 13 No 1 (2019); 169-189MATRIZes; V. 13 N. 1 (2019); 169-189MATRIZes; Vol. 13 No. 1 (2019); 169-189MATRIZes; Vol. 13 Núm. 1 (2019); 169-1891982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/147812/152969https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/147812/152970Copyright (c) 2019 Matrizeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBaltar, MarianaLepri, Adil Giovanni2020-06-01T14:35:43Zoai:revistas.usp.br:article/147812Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:35.235041Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube Sensational managements: attractions and YouTube videos |
title |
Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube |
spellingShingle |
Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube Baltar, Mariana Cinema de atrações Espetáculo Youtube Manifestações políticas Cinema of attractions spectacle YouTube political manifestations |
title_short |
Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube |
title_full |
Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube |
title_fullStr |
Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube |
title_full_unstemmed |
Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube |
title_sort |
Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube |
author |
Baltar, Mariana |
author_facet |
Baltar, Mariana Lepri, Adil Giovanni |
author_role |
author |
author2 |
Lepri, Adil Giovanni |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baltar, Mariana Lepri, Adil Giovanni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema de atrações Espetáculo Youtube Manifestações políticas Cinema of attractions spectacle YouTube political manifestations |
topic |
Cinema de atrações Espetáculo Youtube Manifestações políticas Cinema of attractions spectacle YouTube political manifestations |
description |
This article argues in favor of a proximity between the spectatorship and aesthetics of audiovisual production on the web and the experience of cinema of attractions. Based on a particular case study, but that seems symptomatic, we aim to show how the rhetoric found in most YouTube videos makes intense use of performatic image, of the movement of body towards the camera, directly addressing the spectator, and of the aesthetical excess associated with sensationalism. Such elements convey a participative, erratic and fragmentary spectatorship. Such characteristics show the persistency of attractions regimen in such videos, as well the political strenght of a moral management from sensationalist strategies. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/147812 10.11606/issn.1982-8160.v13i1p169-189 |
url |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/147812 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-8160.v13i1p169-189 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/147812/152969 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/147812/152970 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Matrizes http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Matrizes http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
MATRIZes; v. 13 n. 1 (2019); 169-189 MATRIZes; Vol. 13 No 1 (2019); 169-189 MATRIZes; V. 13 N. 1 (2019); 169-189 MATRIZes; Vol. 13 No. 1 (2019); 169-189 MATRIZes; Vol. 13 Núm. 1 (2019); 169-189 1982-8160 1982-2073 reponame:Matrizes (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Matrizes (Online) |
collection |
Matrizes (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
matrizes@usp.br |
_version_ |
1797051315169263616 |