Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maldonado, Alberto Efendy
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Reichert, Julie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851
Resumo: This article analyzes the interactivity in a virtual learning environment as a way to provide students the participationin the construction of knowledge that is developed in distance. From a conceptual discussion of the term, it questions the place of interactivity in education that understands the process of learning as pedagogical mediation. Finally, it comes to check how is the involvement of students in a discipline in distance, taking the case of the Laboratory Management I class, offered by the University of the Sinos Valley – Unisinos, in 2008.
id USP-71_40c5cf37ae4dcf26490868d98097be8f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44851
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance educationA interatividade na educação a distância: o papel central da interatividade nos processos de ensino-aprendizagem na EADinteractivitydistance learningMoodlepedagogical mediation.interatividadeensino a distânciaMoodlemediação pedagógica.This article analyzes the interactivity in a virtual learning environment as a way to provide students the participationin the construction of knowledge that is developed in distance. From a conceptual discussion of the term, it questions the place of interactivity in education that understands the process of learning as pedagogical mediation. Finally, it comes to check how is the involvement of students in a discipline in distance, taking the case of the Laboratory Management I class, offered by the University of the Sinos Valley – Unisinos, in 2008.O artigo busca analisar a interatividade num ambiente virtual de aprendizagem como forma de proporcionar a participação dos estudantes na construção do conhecimento que se desenvolve a distância. A partir de uma discussão conceitual do termo, questiona o local da interatividade numa educação que entende o processo de aprendizagem como mediação pedagógica. Por fim, trata de verificar como se dá o envolvimento dos alunos numa disciplina em EAD, tomando como caso uma turma de Laboratório de Gestão I oferecida na Universidade do Vale do Rio dos Sinos – Unisinos, em 2008.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4485110.11606/issn.2316-9125.v15i3p117-124Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-1242316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851/48483Maldonado, Alberto EfendyReichert, Julieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:32Zoai:revistas.usp.br:article/44851Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:07.965606Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education
A interatividade na educação a distância: o papel central da interatividade nos processos de ensino-aprendizagem na EAD
title Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education
spellingShingle Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education
Maldonado, Alberto Efendy
interactivity
distance learning
Moodle
pedagogical mediation.
interatividade
ensino a distância
Moodle
mediação pedagógica.
title_short Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education
title_full Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education
title_fullStr Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education
title_full_unstemmed Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education
title_sort Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education
author Maldonado, Alberto Efendy
author_facet Maldonado, Alberto Efendy
Reichert, Julie
author_role author
author2 Reichert, Julie
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maldonado, Alberto Efendy
Reichert, Julie
dc.subject.por.fl_str_mv interactivity
distance learning
Moodle
pedagogical mediation.
interatividade
ensino a distância
Moodle
mediação pedagógica.
topic interactivity
distance learning
Moodle
pedagogical mediation.
interatividade
ensino a distância
Moodle
mediação pedagógica.
description This article analyzes the interactivity in a virtual learning environment as a way to provide students the participationin the construction of knowledge that is developed in distance. From a conceptual discussion of the term, it questions the place of interactivity in education that understands the process of learning as pedagogical mediation. Finally, it comes to check how is the involvement of students in a discipline in distance, taking the case of the Laboratory Management I class, offered by the University of the Sinos Valley – Unisinos, in 2008.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851
10.11606/issn.2316-9125.v15i3p117-124
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v15i3p117-124
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851/48483
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124
Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124
Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091207340032