Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851 |
Resumo: | This article analyzes the interactivity in a virtual learning environment as a way to provide students the participationin the construction of knowledge that is developed in distance. From a conceptual discussion of the term, it questions the place of interactivity in education that understands the process of learning as pedagogical mediation. Finally, it comes to check how is the involvement of students in a discipline in distance, taking the case of the Laboratory Management I class, offered by the University of the Sinos Valley – Unisinos, in 2008. |
id |
USP-71_40c5cf37ae4dcf26490868d98097be8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44851 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance educationA interatividade na educação a distância: o papel central da interatividade nos processos de ensino-aprendizagem na EADinteractivitydistance learningMoodlepedagogical mediation.interatividadeensino a distânciaMoodlemediação pedagógica.This article analyzes the interactivity in a virtual learning environment as a way to provide students the participationin the construction of knowledge that is developed in distance. From a conceptual discussion of the term, it questions the place of interactivity in education that understands the process of learning as pedagogical mediation. Finally, it comes to check how is the involvement of students in a discipline in distance, taking the case of the Laboratory Management I class, offered by the University of the Sinos Valley – Unisinos, in 2008.O artigo busca analisar a interatividade num ambiente virtual de aprendizagem como forma de proporcionar a participação dos estudantes na construção do conhecimento que se desenvolve a distância. A partir de uma discussão conceitual do termo, questiona o local da interatividade numa educação que entende o processo de aprendizagem como mediação pedagógica. Por fim, trata de verificar como se dá o envolvimento dos alunos numa disciplina em EAD, tomando como caso uma turma de Laboratório de Gestão I oferecida na Universidade do Vale do Rio dos Sinos – Unisinos, em 2008.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4485110.11606/issn.2316-9125.v15i3p117-124Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-1242316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851/48483Maldonado, Alberto EfendyReichert, Julieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:32Zoai:revistas.usp.br:article/44851Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:07.965606Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education A interatividade na educação a distância: o papel central da interatividade nos processos de ensino-aprendizagem na EAD |
title |
Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education |
spellingShingle |
Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education Maldonado, Alberto Efendy interactivity distance learning Moodle pedagogical mediation. interatividade ensino a distância Moodle mediação pedagógica. |
title_short |
Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education |
title_full |
Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education |
title_fullStr |
Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education |
title_full_unstemmed |
Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education |
title_sort |
Interactivity in distance education: the central role played by interactivity in the teaching-learning process in distance education |
author |
Maldonado, Alberto Efendy |
author_facet |
Maldonado, Alberto Efendy Reichert, Julie |
author_role |
author |
author2 |
Reichert, Julie |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maldonado, Alberto Efendy Reichert, Julie |
dc.subject.por.fl_str_mv |
interactivity distance learning Moodle pedagogical mediation. interatividade ensino a distância Moodle mediação pedagógica. |
topic |
interactivity distance learning Moodle pedagogical mediation. interatividade ensino a distância Moodle mediação pedagógica. |
description |
This article analyzes the interactivity in a virtual learning environment as a way to provide students the participationin the construction of knowledge that is developed in distance. From a conceptual discussion of the term, it questions the place of interactivity in education that understands the process of learning as pedagogical mediation. Finally, it comes to check how is the involvement of students in a discipline in distance, taking the case of the Laboratory Management I class, offered by the University of the Sinos Valley – Unisinos, in 2008. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851 10.11606/issn.2316-9125.v15i3p117-124 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v15i3p117-124 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851/48483 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124 Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124 Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 117-124 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047091207340032 |