Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Consani, Marciel A.
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Maccagnini, Maria Carolina Aguilera
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301
Resumo: This paper proposes to address the issue of educommunicative practices such as actions of conflict mediation based on the promotion of dialogue and on rapprochement between various social actors present in the educational process. Our scope is the school locus, where the Educom.Rádio project was implemented, to the extent that the actual direction of Educommunication to public policy — at that time (2001-2004) — occured because São Paulo public shools needed innovative alternatives that could promote the reduction of violence in that context. After more than a decade of the end of that project, we consider appropriate to examine the effectiveness of the actions of educommunicators in reducing school violence. This can be identified mainly with the improvement of interpersonal and intergroups dialogical relationships and with the promotion of Culture of Peace.
id USP-71_4b1da4020af243dd07fd9407ce2e53c8
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/102301
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolarEducommunicative Practices and Reduction of Violence in School Contexteducommunicationdialogueschool violenceCultura of Peacepublic schoolEducomunicaçãoDialogicidadeViolência EscolarCultura da PazEscola PúblicaThis paper proposes to address the issue of educommunicative practices such as actions of conflict mediation based on the promotion of dialogue and on rapprochement between various social actors present in the educational process. Our scope is the school locus, where the Educom.Rádio project was implemented, to the extent that the actual direction of Educommunication to public policy — at that time (2001-2004) — occured because São Paulo public shools needed innovative alternatives that could promote the reduction of violence in that context. After more than a decade of the end of that project, we consider appropriate to examine the effectiveness of the actions of educommunicators in reducing school violence. This can be identified mainly with the improvement of interpersonal and intergroups dialogical relationships and with the promotion of Culture of Peace.Este texto se propõe a abordar a questão das práticas educomunicativas como ações de mediação de conflitos baseadas na promoção do diálogo e na aproximação entre os diversos atores sociais presentes no processo educativo. Nosso recorte é para o locus escolar, onde foi implementado o projeto Educom.Rádio, na medida em que o direcionamento efetivo da Educomunicação para o âmbito das políticas públicas, naquela ocasião (2001-2004), ocorreu pela demanda apresentada pela rede pública paulistana por alternativas inovadoras que promovessem a redução da violência nas escolas. Passada mais de uma década do encerramento daquele projeto, consideramos oportuno analisar a efetividade das ações dos educomunicadores na redução da violência escolar. Esta pode ser identificada, principalmente, com a melhoria das relações dialógicas interpessoais/intergrupos e com a promoção da Cultura da Paz.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/10230110.11606/issn.2316-9125.v20i2p83-91Comunicação & Educação; v. 20 n. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91Comunicação & Educação; Vol. 20 No. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91Comunicação & Educação; Vol. 20 Núm. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-912316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301/103980Copyright (c) 2015 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessConsani, Marciel A.Maccagnini, Maria Carolina Aguilera2022-07-07T20:35:01Zoai:revistas.usp.br:article/102301Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:20.853508Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar
Educommunicative Practices and Reduction of Violence in School Context
title Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar
spellingShingle Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar
Consani, Marciel A.
educommunication
dialogue
school violence
Cultura of Peace
public school
Educomunicação
Dialogicidade
Violência Escolar
Cultura da Paz
Escola Pública
title_short Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar
title_full Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar
title_fullStr Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar
title_full_unstemmed Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar
title_sort Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar
author Consani, Marciel A.
author_facet Consani, Marciel A.
Maccagnini, Maria Carolina Aguilera
author_role author
author2 Maccagnini, Maria Carolina Aguilera
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Consani, Marciel A.
Maccagnini, Maria Carolina Aguilera
dc.subject.por.fl_str_mv educommunication
dialogue
school violence
Cultura of Peace
public school
Educomunicação
Dialogicidade
Violência Escolar
Cultura da Paz
Escola Pública
topic educommunication
dialogue
school violence
Cultura of Peace
public school
Educomunicação
Dialogicidade
Violência Escolar
Cultura da Paz
Escola Pública
description This paper proposes to address the issue of educommunicative practices such as actions of conflict mediation based on the promotion of dialogue and on rapprochement between various social actors present in the educational process. Our scope is the school locus, where the Educom.Rádio project was implemented, to the extent that the actual direction of Educommunication to public policy — at that time (2001-2004) — occured because São Paulo public shools needed innovative alternatives that could promote the reduction of violence in that context. After more than a decade of the end of that project, we consider appropriate to examine the effectiveness of the actions of educommunicators in reducing school violence. This can be identified mainly with the improvement of interpersonal and intergroups dialogical relationships and with the promotion of Culture of Peace.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301
10.11606/issn.2316-9125.v20i2p83-91
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v20i2p83-91
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301/103980
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 20 n. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91
Comunicação & Educação; Vol. 20 No. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91
Comunicação & Educação; Vol. 20 Núm. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092075560960