Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301 |
Resumo: | This paper proposes to address the issue of educommunicative practices such as actions of conflict mediation based on the promotion of dialogue and on rapprochement between various social actors present in the educational process. Our scope is the school locus, where the Educom.Rádio project was implemented, to the extent that the actual direction of Educommunication to public policy — at that time (2001-2004) — occured because São Paulo public shools needed innovative alternatives that could promote the reduction of violence in that context. After more than a decade of the end of that project, we consider appropriate to examine the effectiveness of the actions of educommunicators in reducing school violence. This can be identified mainly with the improvement of interpersonal and intergroups dialogical relationships and with the promotion of Culture of Peace. |
id |
USP-71_4b1da4020af243dd07fd9407ce2e53c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/102301 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolarEducommunicative Practices and Reduction of Violence in School Contexteducommunicationdialogueschool violenceCultura of Peacepublic schoolEducomunicaçãoDialogicidadeViolência EscolarCultura da PazEscola PúblicaThis paper proposes to address the issue of educommunicative practices such as actions of conflict mediation based on the promotion of dialogue and on rapprochement between various social actors present in the educational process. Our scope is the school locus, where the Educom.Rádio project was implemented, to the extent that the actual direction of Educommunication to public policy — at that time (2001-2004) — occured because São Paulo public shools needed innovative alternatives that could promote the reduction of violence in that context. After more than a decade of the end of that project, we consider appropriate to examine the effectiveness of the actions of educommunicators in reducing school violence. This can be identified mainly with the improvement of interpersonal and intergroups dialogical relationships and with the promotion of Culture of Peace.Este texto se propõe a abordar a questão das práticas educomunicativas como ações de mediação de conflitos baseadas na promoção do diálogo e na aproximação entre os diversos atores sociais presentes no processo educativo. Nosso recorte é para o locus escolar, onde foi implementado o projeto Educom.Rádio, na medida em que o direcionamento efetivo da Educomunicação para o âmbito das políticas públicas, naquela ocasião (2001-2004), ocorreu pela demanda apresentada pela rede pública paulistana por alternativas inovadoras que promovessem a redução da violência nas escolas. Passada mais de uma década do encerramento daquele projeto, consideramos oportuno analisar a efetividade das ações dos educomunicadores na redução da violência escolar. Esta pode ser identificada, principalmente, com a melhoria das relações dialógicas interpessoais/intergrupos e com a promoção da Cultura da Paz.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/10230110.11606/issn.2316-9125.v20i2p83-91Comunicação & Educação; v. 20 n. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91Comunicação & Educação; Vol. 20 No. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91Comunicação & Educação; Vol. 20 Núm. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-912316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301/103980Copyright (c) 2015 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessConsani, Marciel A.Maccagnini, Maria Carolina Aguilera2022-07-07T20:35:01Zoai:revistas.usp.br:article/102301Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:20.853508Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar Educommunicative Practices and Reduction of Violence in School Context |
title |
Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar |
spellingShingle |
Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar Consani, Marciel A. educommunication dialogue school violence Cultura of Peace public school Educomunicação Dialogicidade Violência Escolar Cultura da Paz Escola Pública |
title_short |
Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar |
title_full |
Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar |
title_fullStr |
Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar |
title_full_unstemmed |
Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar |
title_sort |
Práticas Educomunicativas e a redução da violência no contexto escolar |
author |
Consani, Marciel A. |
author_facet |
Consani, Marciel A. Maccagnini, Maria Carolina Aguilera |
author_role |
author |
author2 |
Maccagnini, Maria Carolina Aguilera |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Consani, Marciel A. Maccagnini, Maria Carolina Aguilera |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educommunication dialogue school violence Cultura of Peace public school Educomunicação Dialogicidade Violência Escolar Cultura da Paz Escola Pública |
topic |
educommunication dialogue school violence Cultura of Peace public school Educomunicação Dialogicidade Violência Escolar Cultura da Paz Escola Pública |
description |
This paper proposes to address the issue of educommunicative practices such as actions of conflict mediation based on the promotion of dialogue and on rapprochement between various social actors present in the educational process. Our scope is the school locus, where the Educom.Rádio project was implemented, to the extent that the actual direction of Educommunication to public policy — at that time (2001-2004) — occured because São Paulo public shools needed innovative alternatives that could promote the reduction of violence in that context. After more than a decade of the end of that project, we consider appropriate to examine the effectiveness of the actions of educommunicators in reducing school violence. This can be identified mainly with the improvement of interpersonal and intergroups dialogical relationships and with the promotion of Culture of Peace. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301 10.11606/issn.2316-9125.v20i2p83-91 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v20i2p83-91 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/102301/103980 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 20 n. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91 Comunicação & Educação; Vol. 20 No. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91 Comunicação & Educação; Vol. 20 Núm. 2 (2015): Os diversos significados da literacia tecnológica; 83-91 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092075560960 |