Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832 |
Resumo: | This article discusses the indispensability of the educommunicative practice for implementing a curriculum reform that considers the demands for a citizen education that focuses on a training for people to exercise their universal right to expression and communication. It aims to analyze the final version of the National Common Curriculum Base (BNCC – Base Nacional Comum Curricular) of the Brazilian Ministry of Education (MEC), passed in December 2017, observing the nature of the premises that open perspectives for the inclusion of media education as a practice of interest to the educational system. It also recalls the expectation created by the official document, since it predicted the performance, in the school context, of specialized curatorships and mediations to approach topics that still do not have specifically trained teachers. It is understood that this device opens the way for the presence of a specialist in Educommunication in the professional staff of elementary education. |
id |
USP-71_66e5718c0999176795ec476f7d7560b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/144832 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no BrasilEducommunication, an indispensable paradigm for curriculum structure renewal in Brazilian elementary educationeducommunicationcurriculum reformcitizen educationBase Nacional Comum Curriculareducomunicaçãoreforma curriculareducação cidadãBase Nacional Comum CurricularThis article discusses the indispensability of the educommunicative practice for implementing a curriculum reform that considers the demands for a citizen education that focuses on a training for people to exercise their universal right to expression and communication. It aims to analyze the final version of the National Common Curriculum Base (BNCC – Base Nacional Comum Curricular) of the Brazilian Ministry of Education (MEC), passed in December 2017, observing the nature of the premises that open perspectives for the inclusion of media education as a practice of interest to the educational system. It also recalls the expectation created by the official document, since it predicted the performance, in the school context, of specialized curatorships and mediations to approach topics that still do not have specifically trained teachers. It is understood that this device opens the way for the presence of a specialist in Educommunication in the professional staff of elementary education.Este artigo discute a indispensabilidade da prática educomunicativa na implementação de uma reforma curricular que leve em conta as demandas por uma educação cidadã que privilegie a formação para o exercício do direito universal à expressão e à comunicação. Toma como objeto de análise a versão definitiva da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do MEC, aprovada em dezembro de 2017, observando a natureza das premissas que abrem perspectivas para a inclusão da educação midiática como prática de interesse para o sistema educativo. O artigo lembra, finalmente, a expectativa criada pelo documento oficial quando prevê a atuação, no âmbito escolar, de curadorias e mediações especializadas para o tratamento de temas para os quais ainda não existam docentes especificamente formados. Entende-se que esse dispositivo abre caminho para a presença do especialista em Educomunicação nos quadros profissionais de atendimento à educação básica.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/14483210.11606/issn.2316-9125.v23i1p7-24Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 7-24Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 7-24Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 7-242316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832/140322https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832/141045Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Ismar de Oliveira2018-06-25T23:03:21Zoai:revistas.usp.br:article/144832Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:26.405613Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil Educommunication, an indispensable paradigm for curriculum structure renewal in Brazilian elementary education |
title |
Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil |
spellingShingle |
Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil Soares, Ismar de Oliveira educommunication curriculum reform citizen education Base Nacional Comum Curricular educomunicação reforma curricular educação cidadã Base Nacional Comum Curricular |
title_short |
Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil |
title_full |
Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil |
title_fullStr |
Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil |
title_full_unstemmed |
Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil |
title_sort |
Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil |
author |
Soares, Ismar de Oliveira |
author_facet |
Soares, Ismar de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Ismar de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educommunication curriculum reform citizen education Base Nacional Comum Curricular educomunicação reforma curricular educação cidadã Base Nacional Comum Curricular |
topic |
educommunication curriculum reform citizen education Base Nacional Comum Curricular educomunicação reforma curricular educação cidadã Base Nacional Comum Curricular |
description |
This article discusses the indispensability of the educommunicative practice for implementing a curriculum reform that considers the demands for a citizen education that focuses on a training for people to exercise their universal right to expression and communication. It aims to analyze the final version of the National Common Curriculum Base (BNCC – Base Nacional Comum Curricular) of the Brazilian Ministry of Education (MEC), passed in December 2017, observing the nature of the premises that open perspectives for the inclusion of media education as a practice of interest to the educational system. It also recalls the expectation created by the official document, since it predicted the performance, in the school context, of specialized curatorships and mediations to approach topics that still do not have specifically trained teachers. It is understood that this device opens the way for the presence of a specialist in Educommunication in the professional staff of elementary education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832 10.11606/issn.2316-9125.v23i1p7-24 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v23i1p7-24 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832/140322 https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832/141045 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 7-24 Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 7-24 Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 7-24 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092221313024 |