Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Ismar de Oliveira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832
Resumo: This article discusses the indispensability of the educommunicative practice for implementing a curriculum reform that considers the demands for a citizen education that focuses on a training for people to exercise their universal right to expression and communication. It aims to analyze the final version of the National Common Curriculum Base (BNCC – Base Nacional Comum Curricular) of the Brazilian Ministry of Education (MEC), passed in December 2017, observing the nature of the premises that open perspectives for the inclusion of media education as a practice of interest to the educational system. It also recalls the expectation created by the official document, since it predicted the performance, in the school context, of specialized curatorships and mediations to approach topics that still do not have specifically trained teachers. It is understood that this device opens the way for the presence of a specialist in Educommunication in the professional staff of elementary education.
id USP-71_66e5718c0999176795ec476f7d7560b1
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/144832
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no BrasilEducommunication, an indispensable paradigm for curriculum structure renewal in Brazilian elementary educationeducommunicationcurriculum reformcitizen educationBase Nacional Comum Curriculareducomunicaçãoreforma curriculareducação cidadãBase Nacional Comum CurricularThis article discusses the indispensability of the educommunicative practice for implementing a curriculum reform that considers the demands for a citizen education that focuses on a training for people to exercise their universal right to expression and communication. It aims to analyze the final version of the National Common Curriculum Base (BNCC – Base Nacional Comum Curricular) of the Brazilian Ministry of Education (MEC), passed in December 2017, observing the nature of the premises that open perspectives for the inclusion of media education as a practice of interest to the educational system. It also recalls the expectation created by the official document, since it predicted the performance, in the school context, of specialized curatorships and mediations to approach topics that still do not have specifically trained teachers. It is understood that this device opens the way for the presence of a specialist in Educommunication in the professional staff of elementary education.Este artigo discute a indispensabilidade da prática educomunicativa na implementação de uma reforma curricular que leve em conta as demandas por uma educação cidadã que privilegie a formação para o exercício do direito universal à expressão e à comunicação. Toma como objeto de análise a versão definitiva da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do MEC, aprovada em dezembro de 2017, observando a natureza das premissas que abrem perspectivas para a inclusão da educação midiática como prática de interesse para o sistema educativo. O artigo lembra, finalmente, a expectativa criada pelo documento oficial quando prevê a atuação, no âmbito escolar, de curadorias e mediações especializadas para o tratamento de temas para os quais ainda não existam docentes especificamente formados. Entende-se que esse dispositivo abre caminho para a presença do especialista em Educomunicação nos quadros profissionais de atendimento à educação básica.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/14483210.11606/issn.2316-9125.v23i1p7-24Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 7-24Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 7-24Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 7-242316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832/140322https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832/141045Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Ismar de Oliveira2018-06-25T23:03:21Zoai:revistas.usp.br:article/144832Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:26.405613Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil
Educommunication, an indispensable paradigm for curriculum structure renewal in Brazilian elementary education
title Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil
spellingShingle Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil
Soares, Ismar de Oliveira
educommunication
curriculum reform
citizen education
Base Nacional Comum Curricular
educomunicação
reforma curricular
educação cidadã
Base Nacional Comum Curricular
title_short Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil
title_full Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil
title_fullStr Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil
title_full_unstemmed Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil
title_sort Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil
author Soares, Ismar de Oliveira
author_facet Soares, Ismar de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Ismar de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv educommunication
curriculum reform
citizen education
Base Nacional Comum Curricular
educomunicação
reforma curricular
educação cidadã
Base Nacional Comum Curricular
topic educommunication
curriculum reform
citizen education
Base Nacional Comum Curricular
educomunicação
reforma curricular
educação cidadã
Base Nacional Comum Curricular
description This article discusses the indispensability of the educommunicative practice for implementing a curriculum reform that considers the demands for a citizen education that focuses on a training for people to exercise their universal right to expression and communication. It aims to analyze the final version of the National Common Curriculum Base (BNCC – Base Nacional Comum Curricular) of the Brazilian Ministry of Education (MEC), passed in December 2017, observing the nature of the premises that open perspectives for the inclusion of media education as a practice of interest to the educational system. It also recalls the expectation created by the official document, since it predicted the performance, in the school context, of specialized curatorships and mediations to approach topics that still do not have specifically trained teachers. It is understood that this device opens the way for the presence of a specialist in Educommunication in the professional staff of elementary education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832
10.11606/issn.2316-9125.v23i1p7-24
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v23i1p7-24
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832/140322
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832/141045
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 7-24
Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 7-24
Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 7-24
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092221313024