The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s Reality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/83040 |
Resumo: | In addition to the agrarian reform, the Landless Workers’ Movement has, among its objectives, the struggle for democratization of education and knowledge. Therefore, it works to provide literacy, education and political formation to youth and adults, and invests in training teachers who work in the movement. The Florestan Fernandes National School in Guararema (SP) is one of its achievements; it is a model of university that does not offer a diploma, but provides courses for organized groups of society, such as the militants of the movement, indigenous people, foreigners from Latin America and Africa. In this interview, Simone Pereira, one of the pedagogical coordinators of the movement, explains the operation of the school and the educational structure of the movement. |
id |
USP-71_7de3f6972d89b1122a2146c3b980058b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/83040 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s RealityA Escola do MST: transformar a sociedade a partir da realidade dos educandosFlorestan Fernandes National SchoolLandless Workers’ MovementLiteracyTrainingENFFMSTDemocratização da educaçãoAlfabetizaçãoCapacitaçãoIn addition to the agrarian reform, the Landless Workers’ Movement has, among its objectives, the struggle for democratization of education and knowledge. Therefore, it works to provide literacy, education and political formation to youth and adults, and invests in training teachers who work in the movement. The Florestan Fernandes National School in Guararema (SP) is one of its achievements; it is a model of university that does not offer a diploma, but provides courses for organized groups of society, such as the militants of the movement, indigenous people, foreigners from Latin America and Africa. In this interview, Simone Pereira, one of the pedagogical coordinators of the movement, explains the operation of the school and the educational structure of the movement.Além da reforma agrária, o Movimento dos Trabalhadores Sem Terra (MST) tem, entre seus objetivos, a luta pela democratização da educação e do conhecimento. Para tanto, desenvolve um trabalho de alfabetização, escolarização e formação política de jovens e adultos, e investe na capacitação de professores que atuam no próprio movimento. Entre as suas conquistas, está a Escola Nacional Florestan Fernandes (ENFF), em Guararema (SP), um modelo de universidade que não oferece diploma, mas disponibiliza cursos destinados a grupos organizados da sociedade, como os próprios militantes do movimento, indígenas e também estrangeiros vindos de toda a América Latina e África. Nesta entrevista, Simone Pereira, uma das coordenadoras pedagógicas do MST, explica o funcionamento da ENFF e da estrutura educacional do movimento.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2014-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/8304010.11606/issn.2316-9125.v19i2p87-96Comunicação & Educação; v. 19 n. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 87-96Comunicação & Educação; Vol. 19 No. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 87-96Comunicação & Educação; Vol. 19 Núm. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 87-962316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/83040/87476Copyright (c) 2014 Claudia Nonato, Simone Silva Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNonato, ClaudiaPereira, Simone Silva2015-05-29T13:49:40Zoai:revistas.usp.br:article/83040Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:18.648622Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s Reality A Escola do MST: transformar a sociedade a partir da realidade dos educandos |
title |
The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s Reality |
spellingShingle |
The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s Reality Nonato, Claudia Florestan Fernandes National School Landless Workers’ Movement Literacy Training ENFF MST Democratização da educação Alfabetização Capacitação |
title_short |
The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s Reality |
title_full |
The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s Reality |
title_fullStr |
The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s Reality |
title_full_unstemmed |
The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s Reality |
title_sort |
The Education of Landless Workers’ Movement: Transform Society from People’s Reality |
author |
Nonato, Claudia |
author_facet |
Nonato, Claudia Pereira, Simone Silva |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Simone Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nonato, Claudia Pereira, Simone Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Florestan Fernandes National School Landless Workers’ Movement Literacy Training ENFF MST Democratização da educação Alfabetização Capacitação |
topic |
Florestan Fernandes National School Landless Workers’ Movement Literacy Training ENFF MST Democratização da educação Alfabetização Capacitação |
description |
In addition to the agrarian reform, the Landless Workers’ Movement has, among its objectives, the struggle for democratization of education and knowledge. Therefore, it works to provide literacy, education and political formation to youth and adults, and invests in training teachers who work in the movement. The Florestan Fernandes National School in Guararema (SP) is one of its achievements; it is a model of university that does not offer a diploma, but provides courses for organized groups of society, such as the militants of the movement, indigenous people, foreigners from Latin America and Africa. In this interview, Simone Pereira, one of the pedagogical coordinators of the movement, explains the operation of the school and the educational structure of the movement. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/83040 10.11606/issn.2316-9125.v19i2p87-96 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/83040 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v19i2p87-96 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/83040/87476 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Claudia Nonato, Simone Silva Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Claudia Nonato, Simone Silva Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 19 n. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 87-96 Comunicação & Educação; Vol. 19 No. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 87-96 Comunicação & Educação; Vol. 19 Núm. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 87-96 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047091717996544 |