Comunicação e Práticas de Consumo, Uma Relação Inovadora em Termos de Programa de Pós-Graduação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bogner, Ana Claudia Marigliani
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/73540
Resumo: The Masters Program in Communication and Consumer Practices (PPGCOM), School of Advertising and Marketing (ESPM), of São Paulo presents an innovative proposal, it is the only one in Brazil that is based on relations of consumption and communication. Therefore, this article aims to analyze it. To begin the process of communication process for the dissemination of academic production of PPGCOM – ESPM, as well as its consolidation in academia. Below, we discuss some topics as the history of post-graduate programs in Brazil, and the history of PPGCOM and its activities. From the standpoint of theory and methodology, we list some authors and their precepts ranging €eld of science, theories of communication and reception and consumption, the conceptual point of view. To get to the intervention project, we developed hypotheses, we conducted a survey of faculty, students and graduates, and indicate some actions that should take ESPM-PPGCOM to consolidate its program in the academic €eld.
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spelling Comunicação e Práticas de Consumo, Uma Relação Inovadora em Termos de Programa de Pós-GraduaçãoCommunication and expenditure practices, and innovative relation in terms of post-graduation programPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMComunicação e consumo.Masters Program in Communication and Consumption PracticesESPMCommunication and Consumer Affairs.The Masters Program in Communication and Consumer Practices (PPGCOM), School of Advertising and Marketing (ESPM), of São Paulo presents an innovative proposal, it is the only one in Brazil that is based on relations of consumption and communication. Therefore, this article aims to analyze it. To begin the process of communication process for the dissemination of academic production of PPGCOM – ESPM, as well as its consolidation in academia. Below, we discuss some topics as the history of post-graduate programs in Brazil, and the history of PPGCOM and its activities. From the standpoint of theory and methodology, we list some authors and their precepts ranging €eld of science, theories of communication and reception and consumption, the conceptual point of view. To get to the intervention project, we developed hypotheses, we conducted a survey of faculty, students and graduates, and indicate some actions that should take ESPM-PPGCOM to consolidate its program in the academic €eld.O Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo (PPGCOM)da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) de São Paulo apresenta uma proposta inovadora, sendo o único no Brasil que se baseia nas relações do consumo e da comunicação. Este artigo visa analisar esse programa, a partir do processo de comunicação, para a divulgação de sua produção acadêmica, bem como para estabelecer sua consolidação no meio acadêmico. Abordamos, neste texto, temas como a história dos programas de pós-graduação no Brasil, além da história do PPGCOM e de suas atividades. Do ponto de vista teórico e metodológico, listamos, ainda, alguns autores e seus preceitos – que vão do campo científiˆco às teorias de comunicação e de recepção e do consumo. Para chegar ao projeto de intervenção, elaboramos hipóteses e realizamos uma pesquisa com docentes, discentes e egressos, indicando por ˆm algumas ações a serem tomadas pelo PPGCOM-ESPM para consolidar seu programa no campo acadêmico.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2012-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/7354010.11606/issn.2316-9125.v17i2p85-95Comunicação & Educação; v. 17 n. 2 (2012): Realmente precisamos de educação para os meios?; 85-95Comunicação & Educação; Vol. 17 No. 2 (2012): Realmente precisamos de educação para os meios?; 85-95Comunicação & Educação; Vol. 17 Núm. 2 (2012): Realmente precisamos de educação para os meios?; 85-952316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/73540/77238Bogner, Ana Claudia Mariglianiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-16T12:32:07Zoai:revistas.usp.br:article/73540Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:15.414682Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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