Tempos e linguagens. Representações e inter-relações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551 |
Resumo: | The author observes that the rationality built along the XVIII and XIX centuries perfected our look in perspective and lead us to understand the knowledge in a fragmentary way. The more sciences deepened their studies bringing advances and benefits in different areas and languages, the more the distance between these subjects and the possibility of understanding them as parts of a whole and perceive their interferences in the knowledge process was increased. To perceive these connections, this article proposes the work with three motion pictures that will allow an exercise relating historical periods, artistic languages and themes: Girl with a Pearl Earring (XVII century), by Peter Webber; Mary Shelley’s Frankenstein (XIX century), by Kenneth Branagh; and Blade Runner, by Ridley Scott (XX century). Other approaches and comparisons suggested by the author are the conception of time and space in these pictures and the specific languages in each of them. Plastic arts, literature and cinema become a way of knowing history and revealing the human nature. |
id |
USP-71_b64223d330e0dcee2243fc8bcebd54a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/37551 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tempos e linguagens. Representações e inter-relaçõescinemahistoryliteraturecinematographic language.cinemahistórialiteraturalinguagem cinematográficaThe author observes that the rationality built along the XVIII and XIX centuries perfected our look in perspective and lead us to understand the knowledge in a fragmentary way. The more sciences deepened their studies bringing advances and benefits in different areas and languages, the more the distance between these subjects and the possibility of understanding them as parts of a whole and perceive their interferences in the knowledge process was increased. To perceive these connections, this article proposes the work with three motion pictures that will allow an exercise relating historical periods, artistic languages and themes: Girl with a Pearl Earring (XVII century), by Peter Webber; Mary Shelley’s Frankenstein (XIX century), by Kenneth Branagh; and Blade Runner, by Ridley Scott (XX century). Other approaches and comparisons suggested by the author are the conception of time and space in these pictures and the specific languages in each of them. Plastic arts, literature and cinema become a way of knowing history and revealing the human nature. A autora observa que a racionalidade construída ao longo dos séculos XVIII e XIX aprimorou nosso olhar em perspectiva e nos ensinou a entender o conhecimento de forma fragmentada. Quanto mais as ciências aprofundavam os estudos trazendo inegáveis avanços e benefícios em diferentes áreas e linguagens, aumentava-se a distância entre esses temas e a possibilidade de entendê-los como partes de um todo e de perceber suas interferências na construção do conhecimento. Para que se notem essas conexões, e também se apreenda a permanência de alguns temas ao longo dos tempos, propõe três filmes que permitem um exercício sobre as inter-relações entre períodos históricos, linguagens artísticas e temários: Moça com Brinco de Pérola (século XVII), de Peter Webber; Frankenstein de Mary Shelley (século XIX) de Kenneth Branagh e Blade Runner de Ridley Scott (século XX). Outras aproximações e comparações sugeridas pela autora vêm da própria concepção de tempo e de espaço nos três filmes e nas linguagens específicas de cada um deles. As artes plásticas, a literatura e o cinema tornam-se um meio de conhecimento da história e da revelação do humano. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3755110.11606/issn.2316-9125.v10i3p405-412Comunicação & Educação; v. 10 n. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-4122316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551/40265Magno, Maria Ignês Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:31Zoai:revistas.usp.br:article/37551Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:52.663955Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tempos e linguagens. Representações e inter-relações |
title |
Tempos e linguagens. Representações e inter-relações |
spellingShingle |
Tempos e linguagens. Representações e inter-relações Magno, Maria Ignês Carlos cinema history literature cinematographic language. cinema história literatura linguagem cinematográfica |
title_short |
Tempos e linguagens. Representações e inter-relações |
title_full |
Tempos e linguagens. Representações e inter-relações |
title_fullStr |
Tempos e linguagens. Representações e inter-relações |
title_full_unstemmed |
Tempos e linguagens. Representações e inter-relações |
title_sort |
Tempos e linguagens. Representações e inter-relações |
author |
Magno, Maria Ignês Carlos |
author_facet |
Magno, Maria Ignês Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magno, Maria Ignês Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema history literature cinematographic language. cinema história literatura linguagem cinematográfica |
topic |
cinema history literature cinematographic language. cinema história literatura linguagem cinematográfica |
description |
The author observes that the rationality built along the XVIII and XIX centuries perfected our look in perspective and lead us to understand the knowledge in a fragmentary way. The more sciences deepened their studies bringing advances and benefits in different areas and languages, the more the distance between these subjects and the possibility of understanding them as parts of a whole and perceive their interferences in the knowledge process was increased. To perceive these connections, this article proposes the work with three motion pictures that will allow an exercise relating historical periods, artistic languages and themes: Girl with a Pearl Earring (XVII century), by Peter Webber; Mary Shelley’s Frankenstein (XIX century), by Kenneth Branagh; and Blade Runner, by Ridley Scott (XX century). Other approaches and comparisons suggested by the author are the conception of time and space in these pictures and the specific languages in each of them. Plastic arts, literature and cinema become a way of knowing history and revealing the human nature. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551 10.11606/issn.2316-9125.v10i3p405-412 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v10i3p405-412 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551/40265 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 10 n. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412 Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412 Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047089965826048 |