Tempos e linguagens. Representações e inter-relações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magno, Maria Ignês Carlos
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551
Resumo: The author observes that the rationality built along the XVIII and XIX centuries perfected our look in perspective and lead us to understand the knowledge in a fragmentary way. The more sciences deepened their studies bringing advances and benefits in different areas and languages, the more the distance between these subjects and the possibility of understanding them as parts of a whole and perceive their interferences in the knowledge process was increased. To perceive these connections, this article proposes the work with three motion pictures that will allow an exercise relating historical periods, artistic languages and themes: Girl with a Pearl Earring (XVII century), by Peter Webber; Mary Shelley’s Frankenstein (XIX century), by Kenneth Branagh; and Blade Runner, by Ridley Scott (XX century). Other approaches and comparisons suggested by the author are the conception of time and space in these pictures and the specific languages in each of them. Plastic arts, literature and cinema become a way of knowing history and revealing the human nature.
id USP-71_b64223d330e0dcee2243fc8bcebd54a7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/37551
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Tempos e linguagens. Representações e inter-relaçõescinemahistoryliteraturecinematographic language.cinemahistórialiteraturalinguagem cinematográficaThe author observes that the rationality built along the XVIII and XIX centuries perfected our look in perspective and lead us to understand the knowledge in a fragmentary way. The more sciences deepened their studies bringing advances and benefits in different areas and languages, the more the distance between these subjects and the possibility of understanding them as parts of a whole and perceive their interferences in the knowledge process was increased. To perceive these connections, this article proposes the work with three motion pictures that will allow an exercise relating historical periods, artistic languages and themes: Girl with a Pearl Earring (XVII century), by Peter Webber; Mary Shelley’s Frankenstein (XIX century), by Kenneth Branagh; and Blade Runner, by Ridley Scott (XX century). Other approaches and comparisons suggested by the author are the conception of time and space in these pictures and the specific languages in each of them. Plastic arts, literature and cinema become a way of knowing history and revealing the human nature. A autora observa que a racionalidade construída ao longo dos séculos XVIII e XIX aprimorou nosso olhar em perspectiva e nos ensinou a entender o conhecimento de forma fragmentada. Quanto mais as ciências aprofundavam os estudos trazendo inegáveis avanços e benefícios em diferentes áreas e linguagens, aumentava-se a distância entre esses temas e a possibilidade de entendê-los como partes de um todo e de perceber suas interferências na construção do conhecimento. Para que se notem essas conexões, e também se apreenda a permanência de alguns temas ao longo dos tempos, propõe três filmes que permitem um exercício sobre as inter-relações entre períodos históricos, linguagens artísticas e temários: Moça com Brinco de Pérola (século XVII), de Peter Webber; Frankenstein de Mary Shelley (século XIX) de Kenneth Branagh e Blade Runner de Ridley Scott (século XX). Outras aproximações e comparações sugeridas pela autora vêm da própria concepção de tempo e de espaço nos três filmes e nas linguagens específicas de cada um deles. As artes plásticas, a literatura e o cinema tornam-se um meio de conhecimento da história e da revelação do humano. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3755110.11606/issn.2316-9125.v10i3p405-412Comunicação & Educação; v. 10 n. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-4122316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551/40265Magno, Maria Ignês Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:31Zoai:revistas.usp.br:article/37551Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:52.663955Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tempos e linguagens. Representações e inter-relações
title Tempos e linguagens. Representações e inter-relações
spellingShingle Tempos e linguagens. Representações e inter-relações
Magno, Maria Ignês Carlos
cinema
history
literature
cinematographic language.
cinema
história
literatura
linguagem cinematográfica
title_short Tempos e linguagens. Representações e inter-relações
title_full Tempos e linguagens. Representações e inter-relações
title_fullStr Tempos e linguagens. Representações e inter-relações
title_full_unstemmed Tempos e linguagens. Representações e inter-relações
title_sort Tempos e linguagens. Representações e inter-relações
author Magno, Maria Ignês Carlos
author_facet Magno, Maria Ignês Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magno, Maria Ignês Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv cinema
history
literature
cinematographic language.
cinema
história
literatura
linguagem cinematográfica
topic cinema
history
literature
cinematographic language.
cinema
história
literatura
linguagem cinematográfica
description The author observes that the rationality built along the XVIII and XIX centuries perfected our look in perspective and lead us to understand the knowledge in a fragmentary way. The more sciences deepened their studies bringing advances and benefits in different areas and languages, the more the distance between these subjects and the possibility of understanding them as parts of a whole and perceive their interferences in the knowledge process was increased. To perceive these connections, this article proposes the work with three motion pictures that will allow an exercise relating historical periods, artistic languages and themes: Girl with a Pearl Earring (XVII century), by Peter Webber; Mary Shelley’s Frankenstein (XIX century), by Kenneth Branagh; and Blade Runner, by Ridley Scott (XX century). Other approaches and comparisons suggested by the author are the conception of time and space in these pictures and the specific languages in each of them. Plastic arts, literature and cinema become a way of knowing history and revealing the human nature.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551
10.11606/issn.2316-9125.v10i3p405-412
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v10i3p405-412
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37551/40265
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 10 n. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412
Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412
Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 3 (2005): Dez anos de Comunicação & Educação: registros, lembranças e confraternização. Comemore conosco!; 405-412
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047089965826048