Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902 |
Resumo: | Study about the set of Paulo Emilio Salles Gomes film criticism texts in Brasil, Urgente, newspaper linked to the dominican religious of the Convent of Perdizes, in São Paulo. In a period of great turmoil that precedes the coup of 1964, the renowned film critic and curator of the Cinemateca Brasileira draws up an intervention so that questions prejudices and rigid views on cinema and cultural life. The writing tactic consists in an invitation to dialogue, surprising the readers with formal constructions that reveal new angles about himself, in the approaching to issues and problems related to Brazilian cinema and the film spectator's role. |
id |
UEL-13_1003635d3c84a8a75248feebbd233fc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20902 |
network_acronym_str |
UEL-13 |
network_name_str |
Antíteses |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)Paulo Emilio: crítica de cinema no Brasil, Urgente (1963)Cinematographic critiqueBrazilian cinemaCinema historyHistoryCrítica cinematográficaCinema brasileiroHistória do cinemaHistóriaStudy about the set of Paulo Emilio Salles Gomes film criticism texts in Brasil, Urgente, newspaper linked to the dominican religious of the Convent of Perdizes, in São Paulo. In a period of great turmoil that precedes the coup of 1964, the renowned film critic and curator of the Cinemateca Brasileira draws up an intervention so that questions prejudices and rigid views on cinema and cultural life. The writing tactic consists in an invitation to dialogue, surprising the readers with formal constructions that reveal new angles about himself, in the approaching to issues and problems related to Brazilian cinema and the film spectator's role.Estudo do conjunto de textos da crítica de cinema de Paulo Emilio Salles Gomes no jornal Brasil, Urgente, ligado aos religiosos dominicanos do Convento de Perdizes, em São Paulo. No período de grande agitação que antecede o Golpe de 1964, o reconhecido crítico e conservador da Cinemateca Brasileira elabora um modo de intervenção que questiona preconceitos e visões rígidas sobre cinema e vida cultural. A tática da escrita é dirigir um convite ao diálogo e surpreender os leitores com construções formais que revelam novos ângulos sobre si, na abordagem de temas e problemas relacionados com o cinema brasileiro e com o papel do espectador de filmes.Universidade Estadual de Londrina2015-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHistorical research; Critical discourse analysis; Cinematheque researchPesquisa histórica; Análise do discurso crítico; Pesquisa em cinematecaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2090210.5433/1984-3356.2015v8n15p112Antíteses; Vol. 8 No. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 112-133Antíteses; v. 8 n. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 112-1331984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902/16580Copyright (c) 2015 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Pedro Plaza2022-11-03T16:38:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20902Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T16:38:58Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963) Paulo Emilio: crítica de cinema no Brasil, Urgente (1963) |
title |
Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963) |
spellingShingle |
Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963) Pinto, Pedro Plaza Cinematographic critique Brazilian cinema Cinema history History Crítica cinematográfica Cinema brasileiro História do cinema História |
title_short |
Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963) |
title_full |
Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963) |
title_fullStr |
Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963) |
title_full_unstemmed |
Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963) |
title_sort |
Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963) |
author |
Pinto, Pedro Plaza |
author_facet |
Pinto, Pedro Plaza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Pedro Plaza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinematographic critique Brazilian cinema Cinema history History Crítica cinematográfica Cinema brasileiro História do cinema História |
topic |
Cinematographic critique Brazilian cinema Cinema history History Crítica cinematográfica Cinema brasileiro História do cinema História |
description |
Study about the set of Paulo Emilio Salles Gomes film criticism texts in Brasil, Urgente, newspaper linked to the dominican religious of the Convent of Perdizes, in São Paulo. In a period of great turmoil that precedes the coup of 1964, the renowned film critic and curator of the Cinemateca Brasileira draws up an intervention so that questions prejudices and rigid views on cinema and cultural life. The writing tactic consists in an invitation to dialogue, surprising the readers with formal constructions that reveal new angles about himself, in the approaching to issues and problems related to Brazilian cinema and the film spectator's role. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Historical research; Critical discourse analysis; Cinematheque research Pesquisa histórica; Análise do discurso crítico; Pesquisa em cinemateca |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902 10.5433/1984-3356.2015v8n15p112 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-3356.2015v8n15p112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902/16580 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Antíteses http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Antíteses http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Antíteses; Vol. 8 No. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 112-133 Antíteses; v. 8 n. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 112-133 1984-3356 reponame:Antíteses instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Antíteses |
collection |
Antíteses |
repository.name.fl_str_mv |
Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
antiteses@uel.br|| |
_version_ |
1797069047127343104 |