Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864 |
Resumo: | Contemporary society, often called consumer society, is characterized by constant and permanent transformations,accelerated by technology’s advancement. The relationship among communication/reception/consumption, characteristic ofour era, manifests itself in society as a whole. We considered that the symbolic and material aspects of the product are intrinsically connected: every product has a significance that is socially attributed and a concrete side – the object per se stante does not have a value while it is not utilized by society. |
id |
USP-71_c37cfa1c405a799e7672e37ccad84130 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44864 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regardA comunicação, a recepção e o consumo enquanto práticas culturais: um novo olharConsumorecepçãocomunicaçãotelenovelarituais.Consumptionreceptionidentitysoap operarituals.Contemporary society, often called consumer society, is characterized by constant and permanent transformations,accelerated by technology’s advancement. The relationship among communication/reception/consumption, characteristic ofour era, manifests itself in society as a whole. We considered that the symbolic and material aspects of the product are intrinsically connected: every product has a significance that is socially attributed and a concrete side – the object per se stante does not have a value while it is not utilized by society.A sociedade contemporânea, que tem sido denominada sociedade de consumo, caracteriza-se pelas constantes e permanentes mudanças, aceleradas pelo avanço da tecnologia. As relaçõescomunicação/recepção/consumo, uma das características dessa época, estão manifestadas na sociedade como um todo. Esteartigo considera que os aspectos materiais e simbólicos dos bens estão intrinsecamente interligados: todo produto possui umsignificado que lhe é atribuído socialmente e uma face concreta – o objeto per se stante não possui valor enquanto não forsocialmente utilizado.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4486410.11606/issn.2316-9125.v16i1p45-55Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-552316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864/48496Abrão, Maria Amélia Paivainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:02Zoai:revistas.usp.br:article/44864Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:08.821349Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard A comunicação, a recepção e o consumo enquanto práticas culturais: um novo olhar |
title |
Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard |
spellingShingle |
Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard Abrão, Maria Amélia Paiva Consumo recepção comunicação telenovela rituais. Consumption reception identity soap opera rituals. |
title_short |
Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard |
title_full |
Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard |
title_fullStr |
Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard |
title_full_unstemmed |
Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard |
title_sort |
Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard |
author |
Abrão, Maria Amélia Paiva |
author_facet |
Abrão, Maria Amélia Paiva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abrão, Maria Amélia Paiva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consumo recepção comunicação telenovela rituais. Consumption reception identity soap opera rituals. |
topic |
Consumo recepção comunicação telenovela rituais. Consumption reception identity soap opera rituals. |
description |
Contemporary society, often called consumer society, is characterized by constant and permanent transformations,accelerated by technology’s advancement. The relationship among communication/reception/consumption, characteristic ofour era, manifests itself in society as a whole. We considered that the symbolic and material aspects of the product are intrinsically connected: every product has a significance that is socially attributed and a concrete side – the object per se stante does not have a value while it is not utilized by society. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864 10.11606/issn.2316-9125.v16i1p45-55 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v16i1p45-55 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864/48496 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55 Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55 Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047091225165824 |