Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abrão, Maria Amélia Paiva
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864
Resumo: Contemporary society, often called consumer society, is characterized by constant and permanent transformations,accelerated by technology’s advancement. The relationship among communication/reception/consumption, characteristic ofour era, manifests itself in society as a whole. We considered that the symbolic and material aspects of the product are intrinsically connected: every product has a significance that is socially attributed and a concrete side – the object per se stante does not have a value while it is not utilized by society.
id USP-71_c37cfa1c405a799e7672e37ccad84130
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44864
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regardA comunicação, a recepção e o consumo enquanto práticas culturais: um novo olharConsumorecepçãocomunicaçãotelenovelarituais.Consumptionreceptionidentitysoap operarituals.Contemporary society, often called consumer society, is characterized by constant and permanent transformations,accelerated by technology’s advancement. The relationship among communication/reception/consumption, characteristic ofour era, manifests itself in society as a whole. We considered that the symbolic and material aspects of the product are intrinsically connected: every product has a significance that is socially attributed and a concrete side – the object per se stante does not have a value while it is not utilized by society.A sociedade contemporânea, que tem sido denominada sociedade de consumo, caracteriza-se pelas constantes e permanentes mudanças, aceleradas pelo avanço da tecnologia. As relaçõescomunicação/recepção/consumo, uma das características dessa época, estão manifestadas na sociedade como um todo. Esteartigo considera que os aspectos materiais e simbólicos dos bens estão intrinsecamente interligados: todo produto possui umsignificado que lhe é atribuído socialmente e uma face concreta – o objeto per se stante não possui valor enquanto não forsocialmente utilizado.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4486410.11606/issn.2316-9125.v16i1p45-55Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-552316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864/48496Abrão, Maria Amélia Paivainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:02Zoai:revistas.usp.br:article/44864Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:08.821349Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard
A comunicação, a recepção e o consumo enquanto práticas culturais: um novo olhar
title Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard
spellingShingle Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard
Abrão, Maria Amélia Paiva
Consumo
recepção
comunicação
telenovela
rituais.
Consumption
reception
identity
soap opera
rituals.
title_short Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard
title_full Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard
title_fullStr Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard
title_full_unstemmed Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard
title_sort Communication, reception and consumption as cultural practices: a new regard
author Abrão, Maria Amélia Paiva
author_facet Abrão, Maria Amélia Paiva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abrão, Maria Amélia Paiva
dc.subject.por.fl_str_mv Consumo
recepção
comunicação
telenovela
rituais.
Consumption
reception
identity
soap opera
rituals.
topic Consumo
recepção
comunicação
telenovela
rituais.
Consumption
reception
identity
soap opera
rituals.
description Contemporary society, often called consumer society, is characterized by constant and permanent transformations,accelerated by technology’s advancement. The relationship among communication/reception/consumption, characteristic ofour era, manifests itself in society as a whole. We considered that the symbolic and material aspects of the product are intrinsically connected: every product has a significance that is socially attributed and a concrete side – the object per se stante does not have a value while it is not utilized by society.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864
10.11606/issn.2316-9125.v16i1p45-55
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v16i1p45-55
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44864/48496
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55
Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55
Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 45-55
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091225165824