Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-Barbero

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Ismar de Oliveira
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44845
Resumo: This paper proposes new approaches to the comprehension of the relationship between technology and education in the context of social intervention inside the emerging field ofEducommunication. Its goal is to identify authors who can provide input to understand the nature of mediations that involve technologies, which are seen as constitutive elements of the information society, where the educomunicative act operates. The authors Umberto Galimberti, Javier Echeverría and Jesús Martín-Barbero allow us to understand how, from the theory of action, the educomunicative subject can fit in the third environment. According to this interpretation, an opened, communicative, democratic and participatory ecosystem isbuilt, overcoming the functional and operational perspective in which the technologies have been introduced, sold and largelyimplemented by educational systems.
id USP-71_eee78b7a1f381dda15abb6d72239f09e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44845
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-BarberoEducomunicação e terceiro entorno: diálogos com Galimberti, Echeverría e Martín-Barberotecnologias da informaçãoteoria da açãoterceiro entornoecossistema comunicativoeducomunicação.information technologytheory of actionthird environmentcommunicative ecosystemeducommunication.This paper proposes new approaches to the comprehension of the relationship between technology and education in the context of social intervention inside the emerging field ofEducommunication. Its goal is to identify authors who can provide input to understand the nature of mediations that involve technologies, which are seen as constitutive elements of the information society, where the educomunicative act operates. The authors Umberto Galimberti, Javier Echeverría and Jesús Martín-Barbero allow us to understand how, from the theory of action, the educomunicative subject can fit in the third environment. According to this interpretation, an opened, communicative, democratic and participatory ecosystem isbuilt, overcoming the functional and operational perspective in which the technologies have been introduced, sold and largelyimplemented by educational systems. O artigo busca novos enfoques para o entendimento da relação entre tecnologia e educação no contexto das áreas de intervenção social do emergente campo da Educomunicação. O objetivo é identificar autores que oferecem subsídios paraentender a natureza das mediações que se fazem presentes a partir e em função das tecnologias, tomadas como elementoconstitutivo da sociedade da informação, em que opera o agir educomunicativo. A opção pelos autores Umberto Galimberti,Javier Echeverría e Jesús Martín-Barbero permite entender como, a partir da Teoria da ação, o sujeito educomunicativo pode ambientar-se no terceiro entorno, construindo um ecossistema comunicativo aberto, democrático e participativo, superando a perspectiva funcional e instrumental pela qual as tecnologias têm sido apresentadas, vendidas e majoritariamente implantadas pelos sistemas educacionais.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4484510.11606/issn.2316-9125.v15i3p57-66Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 57-66Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 57-66Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 57-662316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44845/48477Soares, Ismar de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:32Zoai:revistas.usp.br:article/44845Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:07.513655Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-Barbero
Educomunicação e terceiro entorno: diálogos com Galimberti, Echeverría e Martín-Barbero
title Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-Barbero
spellingShingle Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-Barbero
Soares, Ismar de Oliveira
tecnologias da informação
teoria da ação
terceiro entorno
ecossistema comunicativo
educomunicação.
information technology
theory of action
third environment
communicative ecosystem
educommunication.
title_short Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-Barbero
title_full Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-Barbero
title_fullStr Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-Barbero
title_full_unstemmed Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-Barbero
title_sort Educammunication and third environment: dialogs with Galimberti, Echeverría and Martín-Barbero
author Soares, Ismar de Oliveira
author_facet Soares, Ismar de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Ismar de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv tecnologias da informação
teoria da ação
terceiro entorno
ecossistema comunicativo
educomunicação.
information technology
theory of action
third environment
communicative ecosystem
educommunication.
topic tecnologias da informação
teoria da ação
terceiro entorno
ecossistema comunicativo
educomunicação.
information technology
theory of action
third environment
communicative ecosystem
educommunication.
description This paper proposes new approaches to the comprehension of the relationship between technology and education in the context of social intervention inside the emerging field ofEducommunication. Its goal is to identify authors who can provide input to understand the nature of mediations that involve technologies, which are seen as constitutive elements of the information society, where the educomunicative act operates. The authors Umberto Galimberti, Javier Echeverría and Jesús Martín-Barbero allow us to understand how, from the theory of action, the educomunicative subject can fit in the third environment. According to this interpretation, an opened, communicative, democratic and participatory ecosystem isbuilt, overcoming the functional and operational perspective in which the technologies have been introduced, sold and largelyimplemented by educational systems.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44845
10.11606/issn.2316-9125.v15i3p57-66
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44845
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v15i3p57-66
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44845/48477
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 57-66
Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 57-66
Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 57-66
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091196854272