Emotions and feelings: controversy on teaching art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tourinho, Irene
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454
Resumo:  The article discusses the idea of art as the 'expression of feelings and emotions,' beginning from the contestation of the idea that it is still common, nearly a stereotype, among professors of att, The terms of this idea (art - expression - feelings - emotion) are the focus of a reflection that points to a few risks in the notion of art as expression and, most especially, of art as the expression of feelings and emotions. Without denying the expressiveness of in/an art, or the possibility that emotions and feelings may be 'expressed' in art, the article calls one's attention to the partiality, mutability, contextuality and historicity of the idea in question. These points are suggested as important to review lhe idea of 'art as the expression of feelings and ermotions,' making its function relative and redimensioning its role in teaching art. 
id USP-71_f68c01e59dd003d46a921a51f4ccaebd
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/37454
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Emotions and feelings: controversy on teaching artEmoções e sentimentos: polêmicas sobre o ensino de arteensinoarteexpressãosentimentoemoçãoarteeducaçãoteachingartexpressionfeelingsemotionart-education  The article discusses the idea of art as the 'expression of feelings and emotions,' beginning from the contestation of the idea that it is still common, nearly a stereotype, among professors of att, The terms of this idea (art - expression - feelings - emotion) are the focus of a reflection that points to a few risks in the notion of art as expression and, most especially, of art as the expression of feelings and emotions. Without denying the expressiveness of in/an art, or the possibility that emotions and feelings may be 'expressed' in art, the article calls one's attention to the partiality, mutability, contextuality and historicity of the idea in question. These points are suggested as important to review lhe idea of 'art as the expression of feelings and ermotions,' making its function relative and redimensioning its role in teaching art.  O artigo discute a idéia de arte coma 'expressão de sentimentos e emoções', partindo da constatação de que ela ainda é comum, quase um estereótipo, entre professores e professoras de arte. Os termos dessa idéia (arte - expressão - sentimento - emoção) são focos de uma reflexão que aponta alguns riscos da noção de arte como expressão e, principalmente, de arte como expressão de sentimentos e emoções. Sem negar a expressividade na arte ou as possibilidades de que emoções e sentimentos passam estar 'expressos' na arte, o artigo chama a atenção para a parcialidade, mutabilidade, contextualidade e historicidade da idéia em questão. Estes pontos são sugeridos como importantes para revisar a idéia de arte como expressão de sentimentos e emoções', relativizando e redimensionando sua funç5o no ensino de arte. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2002-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3745410.11606/issn.2316-9125.v0i25p36-44Comunicação & Educação; n. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44Comunicação & Educação; No. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44Comunicação & Educação; Núm. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-442316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454/40168Tourinho, Ireneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:43Zoai:revistas.usp.br:article/37454Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:46.288651Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Emotions and feelings: controversy on teaching art
Emoções e sentimentos: polêmicas sobre o ensino de arte
title Emotions and feelings: controversy on teaching art
spellingShingle Emotions and feelings: controversy on teaching art
Tourinho, Irene
ensino
arte
expressão
sentimento
emoção
arteeducação
teaching
art
expression
feelings
emotion
art-education
title_short Emotions and feelings: controversy on teaching art
title_full Emotions and feelings: controversy on teaching art
title_fullStr Emotions and feelings: controversy on teaching art
title_full_unstemmed Emotions and feelings: controversy on teaching art
title_sort Emotions and feelings: controversy on teaching art
author Tourinho, Irene
author_facet Tourinho, Irene
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tourinho, Irene
dc.subject.por.fl_str_mv ensino
arte
expressão
sentimento
emoção
arteeducação
teaching
art
expression
feelings
emotion
art-education
topic ensino
arte
expressão
sentimento
emoção
arteeducação
teaching
art
expression
feelings
emotion
art-education
description  The article discusses the idea of art as the 'expression of feelings and emotions,' beginning from the contestation of the idea that it is still common, nearly a stereotype, among professors of att, The terms of this idea (art - expression - feelings - emotion) are the focus of a reflection that points to a few risks in the notion of art as expression and, most especially, of art as the expression of feelings and emotions. Without denying the expressiveness of in/an art, or the possibility that emotions and feelings may be 'expressed' in art, the article calls one's attention to the partiality, mutability, contextuality and historicity of the idea in question. These points are suggested as important to review lhe idea of 'art as the expression of feelings and ermotions,' making its function relative and redimensioning its role in teaching art. 
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454
10.11606/issn.2316-9125.v0i25p36-44
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i25p36-44
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454/40168
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44
Comunicação & Educação; No. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44
Comunicação & Educação; Núm. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047089456218112