Emotions and feelings: controversy on teaching art
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454 |
Resumo: | The article discusses the idea of art as the 'expression of feelings and emotions,' beginning from the contestation of the idea that it is still common, nearly a stereotype, among professors of att, The terms of this idea (art - expression - feelings - emotion) are the focus of a reflection that points to a few risks in the notion of art as expression and, most especially, of art as the expression of feelings and emotions. Without denying the expressiveness of in/an art, or the possibility that emotions and feelings may be 'expressed' in art, the article calls one's attention to the partiality, mutability, contextuality and historicity of the idea in question. These points are suggested as important to review lhe idea of 'art as the expression of feelings and ermotions,' making its function relative and redimensioning its role in teaching art. |
id |
USP-71_f68c01e59dd003d46a921a51f4ccaebd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/37454 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Emotions and feelings: controversy on teaching artEmoções e sentimentos: polêmicas sobre o ensino de arteensinoarteexpressãosentimentoemoçãoarteeducaçãoteachingartexpressionfeelingsemotionart-education The article discusses the idea of art as the 'expression of feelings and emotions,' beginning from the contestation of the idea that it is still common, nearly a stereotype, among professors of att, The terms of this idea (art - expression - feelings - emotion) are the focus of a reflection that points to a few risks in the notion of art as expression and, most especially, of art as the expression of feelings and emotions. Without denying the expressiveness of in/an art, or the possibility that emotions and feelings may be 'expressed' in art, the article calls one's attention to the partiality, mutability, contextuality and historicity of the idea in question. These points are suggested as important to review lhe idea of 'art as the expression of feelings and ermotions,' making its function relative and redimensioning its role in teaching art. O artigo discute a idéia de arte coma 'expressão de sentimentos e emoções', partindo da constatação de que ela ainda é comum, quase um estereótipo, entre professores e professoras de arte. Os termos dessa idéia (arte - expressão - sentimento - emoção) são focos de uma reflexão que aponta alguns riscos da noção de arte como expressão e, principalmente, de arte como expressão de sentimentos e emoções. Sem negar a expressividade na arte ou as possibilidades de que emoções e sentimentos passam estar 'expressos' na arte, o artigo chama a atenção para a parcialidade, mutabilidade, contextualidade e historicidade da idéia em questão. Estes pontos são sugeridos como importantes para revisar a idéia de arte como expressão de sentimentos e emoções', relativizando e redimensionando sua funç5o no ensino de arte. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2002-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3745410.11606/issn.2316-9125.v0i25p36-44Comunicação & Educação; n. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44Comunicação & Educação; No. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44Comunicação & Educação; Núm. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-442316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454/40168Tourinho, Ireneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:43Zoai:revistas.usp.br:article/37454Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:46.288651Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emotions and feelings: controversy on teaching art Emoções e sentimentos: polêmicas sobre o ensino de arte |
title |
Emotions and feelings: controversy on teaching art |
spellingShingle |
Emotions and feelings: controversy on teaching art Tourinho, Irene ensino arte expressão sentimento emoção arteeducação teaching art expression feelings emotion art-education |
title_short |
Emotions and feelings: controversy on teaching art |
title_full |
Emotions and feelings: controversy on teaching art |
title_fullStr |
Emotions and feelings: controversy on teaching art |
title_full_unstemmed |
Emotions and feelings: controversy on teaching art |
title_sort |
Emotions and feelings: controversy on teaching art |
author |
Tourinho, Irene |
author_facet |
Tourinho, Irene |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tourinho, Irene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino arte expressão sentimento emoção arteeducação teaching art expression feelings emotion art-education |
topic |
ensino arte expressão sentimento emoção arteeducação teaching art expression feelings emotion art-education |
description |
The article discusses the idea of art as the 'expression of feelings and emotions,' beginning from the contestation of the idea that it is still common, nearly a stereotype, among professors of att, The terms of this idea (art - expression - feelings - emotion) are the focus of a reflection that points to a few risks in the notion of art as expression and, most especially, of art as the expression of feelings and emotions. Without denying the expressiveness of in/an art, or the possibility that emotions and feelings may be 'expressed' in art, the article calls one's attention to the partiality, mutability, contextuality and historicity of the idea in question. These points are suggested as important to review lhe idea of 'art as the expression of feelings and ermotions,' making its function relative and redimensioning its role in teaching art. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454 10.11606/issn.2316-9125.v0i25p36-44 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v0i25p36-44 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37454/40168 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; n. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44 Comunicação & Educação; No. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44 Comunicação & Educação; Núm. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 36-44 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047089456218112 |