Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Erica de Castro
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Molleda, Juan-Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139322
Resumo: This case study describes the use of cultural elements in the creation of brand identities of three transnational corporations from developing countries: Bourbon Coffee, of Rwanda; Natura, of Brazil; and Xcaret, of Mexico. By relying on consumer culture theory and the country-of-origin concept as theoretical frameworks, a qualitative content analysis was conducted on the companies’ strategic communication contents to understand how they chose to design the symbolic aspects of their brands.
id USP-72_339f96ab9425ae08626a90176a6acc0f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/139322
network_acronym_str USP-72
network_name_str Organicom (Online)
repository_id_str
spelling Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countriesUsando a cultura autóctone na criação de identidades de marca de organizações transnacionais de países em desenvolvimentoUsando la cultura autóctone en la creación de identidades de marca de corporaciones transnacionales en países en vía de desarrolloStrategic communication. Brand identities. Indigenous culture. Developing countries.Comunicación estratégica. Identidades de marca. Cultura autóctone. Países en desarrollo.Comunicação estratégica. Identidades de marca. Cultura autóctone. Países em desenvolvimento.This case study describes the use of cultural elements in the creation of brand identities of three transnational corporations from developing countries: Bourbon Coffee, of Rwanda; Natura, of Brazil; and Xcaret, of Mexico. By relying on consumer culture theory and the country-of-origin concept as theoretical frameworks, a qualitative content analysis was conducted on the companies’ strategic communication contents to understand how they chose to design the symbolic aspects of their brands.Este estudo de caso descreve o uso de elementos culturais na criação de identidades de marca de três corporações transnacionais em países em vias de desenvolvimento: Bourbon Coffee, de Ruanda; Natura, do Brasil; e Xcaret, do México. Com base na teoria da cultura do consumo e no conceito de país de origem como marcos teóricos, foi realizada uma análise qualitativa de conteúdo da comunicação estratégica das corporações selecionadas, com o propósito de entender como desenharam os aspectos simbólicos de suas marcas.Este estudio de caso describe el uso de elementos culturales en la creación de identidades de marca de tres corporaciones transnacionales en países en vía de desarrollo: Bourbon Coffee, de Rwanda; Natura, de Brasil; y Xcaret, de México. Basándose en la teoría de la cultura del consumo y el concepto de país de origen como marcos teóricos, un análisis cualitativo de contenido fue realizado en la comunicación estratégica de las corporaciones seleccionadas, con el propósito de entender cómo diseñaron los aspectos simbólicos de sus marcas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13932210.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139322Organicom; v. 13 n. 24 (2016): Relações públicas: dimensões e práticas; 125-1382238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139322/134663Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, Erica de CastroMolleda, Juan-Carlos2017-11-13T14:50:15Zoai:revistas.usp.br:article/139322Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:41.315589Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countries
Usando a cultura autóctone na criação de identidades de marca de organizações transnacionais de países em desenvolvimento
Usando la cultura autóctone en la creación de identidades de marca de corporaciones transnacionales en países en vía de desarrollo
title Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countries
spellingShingle Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countries
Correa, Erica de Castro
Strategic communication. Brand identities. Indigenous culture. Developing countries.
Comunicación estratégica. Identidades de marca. Cultura autóctone. Países en desarrollo.
Comunicação estratégica. Identidades de marca. Cultura autóctone. Países em desenvolvimento.
title_short Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countries
title_full Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countries
title_fullStr Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countries
title_full_unstemmed Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countries
title_sort Using indigenous culture to create brand identities of transnational corporations from developing countries
author Correa, Erica de Castro
author_facet Correa, Erica de Castro
Molleda, Juan-Carlos
author_role author
author2 Molleda, Juan-Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa, Erica de Castro
Molleda, Juan-Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Strategic communication. Brand identities. Indigenous culture. Developing countries.
Comunicación estratégica. Identidades de marca. Cultura autóctone. Países en desarrollo.
Comunicação estratégica. Identidades de marca. Cultura autóctone. Países em desenvolvimento.
topic Strategic communication. Brand identities. Indigenous culture. Developing countries.
Comunicación estratégica. Identidades de marca. Cultura autóctone. Países en desarrollo.
Comunicação estratégica. Identidades de marca. Cultura autóctone. Países em desenvolvimento.
description This case study describes the use of cultural elements in the creation of brand identities of three transnational corporations from developing countries: Bourbon Coffee, of Rwanda; Natura, of Brazil; and Xcaret, of Mexico. By relying on consumer culture theory and the country-of-origin concept as theoretical frameworks, a qualitative content analysis was conducted on the companies’ strategic communication contents to understand how they chose to design the symbolic aspects of their brands.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139322
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139322
url https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139322
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139322
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139322/134663
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Organicom; v. 13 n. 24 (2016): Relações públicas: dimensões e práticas; 125-138
2238-2593
1807-1236
reponame:Organicom (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Organicom (Online)
collection Organicom (Online)
repository.name.fl_str_mv Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaorganicom@usp.br
_version_ 1797047110213828608