A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139279 |
Resumo: | Digital social networks have been an important tool for political communication. This article is about digital public spaceand the proposal by Ângela C. Salgueiro Marques (2011) concerning the political debate on the web. In this sense, we listthe official Facebook profile of Senator Romário Faria, during the first week after the 2014 elections, investigating theattempted designed debate through its publications. We found a real possibility of empowerment by means of the digitalsocial network. However, the decision processes are an individual choice, and are not necessarily entailed to publicationsof the profile. Lastly, we observed that the great number of interactions did not assure the debate, because the greater thenumber of interactions, the lesser was the political force of the debate. |
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A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do FacebookPublic celebrity Romário: analysis of the interactions that are proposed in his official profile in the FacebookLa celebridad política Romário: análisis de las interacciones propuestas en su perfil oficial de FacebookCelebridades. Debate. Espacio público digital. Política. Romário.Celebrities. Debate. Digital public space. Policy. Romário.Celebridade. Debate. Espaço público digital. Política. Romário.Digital social networks have been an important tool for political communication. This article is about digital public spaceand the proposal by Ângela C. Salgueiro Marques (2011) concerning the political debate on the web. In this sense, we listthe official Facebook profile of Senator Romário Faria, during the first week after the 2014 elections, investigating theattempted designed debate through its publications. We found a real possibility of empowerment by means of the digitalsocial network. However, the decision processes are an individual choice, and are not necessarily entailed to publicationsof the profile. Lastly, we observed that the great number of interactions did not assure the debate, because the greater thenumber of interactions, the lesser was the political force of the debate.Las redes sociales digitales se han revelado como una importante herramienta de la comunicación política. Este artículoversa sobre el espacio público digital y la propuesta de Ângela C. Salgueiro Marques (2011) sobre el debate político en la web.En este sentido, enumeramos el perfil oficial del senador Romário Faria en el Facebook, durante la primera semana despuésde las elecciones de 2014, investigando la tentativa de debate proyectada a través de sus publicaciones. Encontramos unaposibilidad real de empoderamiento por la red social digital. Sin embargo, los procesos de decisión son una elección individual,y no necesariamente se vinculan a las publicaciones del perfil. Por último, se observó que un gran número de interaccionesno garantizaba el debate, ya que cuanto mayor sea el número de interacciones, menor era la fuerza política del debate.As redes sociais digitais têm se revelado um importante instrumento de comunicação política. Este artigo versa sobre espaçopúblico digital e a proposta de Ângela C. Salgueiro Marques (2011) sobre o debate político na web. Nesse sentido, elencamoso perfil oficial do senador Romário Faria no Facebook, no período da primeira semana após as eleições de 2014, investigandoa tentativa de debate projetada através de suas publicações. Verificamos uma real possibilidade de empoderamento atravésda rede social digital. No entanto, os processos de deliberação são uma escolha individua e não necessariamente se atrelamàs publicações do perfil. Por fim, foi possível observar que o grande número de interações não garantiu o debate, pois,quanto maior era o número de interações, menor era a força política do debate.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13927910.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139279Organicom; v. 12 n. 22 (2015): Redes Sociais: Usos Corporativos; 209-2242238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139279/134620Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessPozobon, Rejane de OliveiraArruda, Paula Purper2017-11-09T15:53:37Zoai:revistas.usp.br:article/139279Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:39.074161Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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