A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pozobon, Rejane de Oliveira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Arruda, Paula Purper
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139279
Resumo: Digital social networks have been an important tool for political communication. This article is about digital public spaceand the proposal by Ângela C. Salgueiro Marques (2011) concerning the political debate on the web. In this sense, we listthe official Facebook profile of Senator Romário Faria, during the first week after the 2014 elections, investigating theattempted designed debate through its publications. We found a real possibility of empowerment by means of the digitalsocial network. However, the decision processes are an individual choice, and are not necessarily entailed to publicationsof the profile. Lastly, we observed that the great number of interactions did not assure the debate, because the greater thenumber of interactions, the lesser was the political force of the debate.
id USP-72_3d86fff57ee1a9f5e207895626764866
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/139279
network_acronym_str USP-72
network_name_str Organicom (Online)
repository_id_str
spelling A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do FacebookPublic celebrity Romário: analysis of the interactions that are proposed in his official profile in the FacebookLa celebridad política Romário: análisis de las interacciones propuestas en su perfil oficial de FacebookCelebridades. Debate. Espacio público digital. Política. Romário.Celebrities. Debate. Digital public space. Policy. Romário.Celebridade. Debate. Espaço público digital. Política. Romário.Digital social networks have been an important tool for political communication. This article is about digital public spaceand the proposal by Ângela C. Salgueiro Marques (2011) concerning the political debate on the web. In this sense, we listthe official Facebook profile of Senator Romário Faria, during the first week after the 2014 elections, investigating theattempted designed debate through its publications. We found a real possibility of empowerment by means of the digitalsocial network. However, the decision processes are an individual choice, and are not necessarily entailed to publicationsof the profile. Lastly, we observed that the great number of interactions did not assure the debate, because the greater thenumber of interactions, the lesser was the political force of the debate.Las redes sociales digitales se han revelado como una importante herramienta de la comunicación política. Este artículoversa sobre el espacio público digital y la propuesta de Ângela C. Salgueiro Marques (2011) sobre el debate político en la web.En este sentido, enumeramos el perfil oficial del senador Romário Faria en el Facebook, durante la primera semana despuésde las elecciones de 2014, investigando la tentativa de debate proyectada a través de sus publicaciones. Encontramos unaposibilidad real de empoderamiento por la red social digital. Sin embargo, los procesos de decisión son una elección individual,y no necesariamente se vinculan a las publicaciones del perfil. Por último, se observó que un gran número de interaccionesno garantizaba el debate, ya que cuanto mayor sea el número de interacciones, menor era la fuerza política del debate.As redes sociais digitais têm se revelado um importante instrumento de comunicação política. Este artigo versa sobre espaçopúblico digital e a proposta de Ângela C. Salgueiro Marques (2011) sobre o debate político na web. Nesse sentido, elencamoso perfil oficial do senador Romário Faria no Facebook, no período da primeira semana após as eleições de 2014, investigandoa tentativa de debate projetada através de suas publicações. Verificamos uma real possibilidade de empoderamento atravésda rede social digital. No entanto, os processos de deliberação são uma escolha individua e não necessariamente se atrelamàs publicações do perfil. Por fim, foi possível observar que o grande número de interações não garantiu o debate, pois,quanto maior era o número de interações, menor era a força política do debate.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13927910.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139279Organicom; v. 12 n. 22 (2015): Redes Sociais: Usos Corporativos; 209-2242238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139279/134620Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessPozobon, Rejane de OliveiraArruda, Paula Purper2017-11-09T15:53:37Zoai:revistas.usp.br:article/139279Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:39.074161Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook
Public celebrity Romário: analysis of the interactions that are proposed in his official profile in the Facebook
La celebridad política Romário: análisis de las interacciones propuestas en su perfil oficial de Facebook
title A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook
spellingShingle A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook
Pozobon, Rejane de Oliveira
Celebridades. Debate. Espacio público digital. Política. Romário.
Celebrities. Debate. Digital public space. Policy. Romário.
Celebridade. Debate. Espaço público digital. Política. Romário.
title_short A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook
title_full A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook
title_fullStr A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook
title_full_unstemmed A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook
title_sort A celebridade política Romário: análise das interações propostas no seu perfil oficial do Facebook
author Pozobon, Rejane de Oliveira
author_facet Pozobon, Rejane de Oliveira
Arruda, Paula Purper
author_role author
author2 Arruda, Paula Purper
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pozobon, Rejane de Oliveira
Arruda, Paula Purper
dc.subject.por.fl_str_mv Celebridades. Debate. Espacio público digital. Política. Romário.
Celebrities. Debate. Digital public space. Policy. Romário.
Celebridade. Debate. Espaço público digital. Política. Romário.
topic Celebridades. Debate. Espacio público digital. Política. Romário.
Celebrities. Debate. Digital public space. Policy. Romário.
Celebridade. Debate. Espaço público digital. Política. Romário.
description Digital social networks have been an important tool for political communication. This article is about digital public spaceand the proposal by Ângela C. Salgueiro Marques (2011) concerning the political debate on the web. In this sense, we listthe official Facebook profile of Senator Romário Faria, during the first week after the 2014 elections, investigating theattempted designed debate through its publications. We found a real possibility of empowerment by means of the digitalsocial network. However, the decision processes are an individual choice, and are not necessarily entailed to publicationsof the profile. Lastly, we observed that the great number of interactions did not assure the debate, because the greater thenumber of interactions, the lesser was the political force of the debate.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139279
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139279
url https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139279
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139279/134620
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Organicom; v. 12 n. 22 (2015): Redes Sociais: Usos Corporativos; 209-224
2238-2593
1807-1236
reponame:Organicom (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Organicom (Online)
collection Organicom (Online)
repository.name.fl_str_mv Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaorganicom@usp.br
_version_ 1797047109864652800