A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocco Júnior, Ary José
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195
Resumo: The role of sports organizations in Brazil gained special importance in recent years. The relevance of the strategic planning of these entities has increased the need for investment in communication strategies hitherto neglected. The most sensitive aspect of these strategies was noticed only in marketing communication. The building of an organizational culture that enables leveraging an identity that aggregates all stakeholders of these institutions is still neglected. The purpose of this article is to analyze, taking the example of FC Barcelona, the role of internal communication in building a model of organizational culture that delivers sports and market results.
id USP-72_8b6340fe8dd1855186f43d48829f4af2
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/139195
network_acronym_str USP-72
network_name_str Organicom (Online)
repository_id_str
spelling A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC BarcelonaInternal communication and the building of organizational culture in winning sports teams: FC Barcelona case studyLa comunicación interna y la construcción de la cultura organizacional en equipos deportivos vencedores: el caso del FC BarcelonaCultura organizacional. Marketing deportivo. Clubes deportivos. Deporte de alto rendimento. FC Barcelona.Organizational culture. Sports marketing. Sports clubs. Elite sport. FC Barcelona.Cultura organizacional. Marketing esportivo. Clubes esportivos.• Esporte de alto rendimento. FC Barcelona.The role of sports organizations in Brazil gained special importance in recent years. The relevance of the strategic planning of these entities has increased the need for investment in communication strategies hitherto neglected. The most sensitive aspect of these strategies was noticed only in marketing communication. The building of an organizational culture that enables leveraging an identity that aggregates all stakeholders of these institutions is still neglected. The purpose of this article is to analyze, taking the example of FC Barcelona, the role of internal communication in building a model of organizational culture that delivers sports and market results.El aspecto más sensible de estas estrategias se sintió solo en la comunicación mercadológica. La construcción de una cultura organizacional que permite el aprovechamiento de una identidad que agregue a todos los stakeholders de estas instituciones todavía es desdeñado. El objetivo de este trabajo es analizar, a través del ejemplo del FC Barcelona, el papel de la comunicación interna en la construcción de un modelo de cultura organizacional que presente resultados deportivos y mercadológicos.O aspecto mais sensível dessas estratégias foi sentido apenas na comunicação mercadológica. A construção de uma cultura organizacional que permita o aproveitamento de uma identidade que agregue todos os stakeholders dessas instituições ainda é desprezada. O objetivo deste artigo é analisar, por meio do exemplo do FC Barcelona, o papel da comunicação interna na construção de um modelo de cultura organizacional que apresente resultados esportivos e mercadológicos. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2013-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13919510.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139195Organicom; v. 10 n. 19 (2013): Comunicação Interna, Processos e as Interações nas Organizações; 96-1072238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195/134537Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessRocco Júnior, Ary José2017-11-08T12:59:23Zoai:revistas.usp.br:article/139195Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:34.224293Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona
Internal communication and the building of organizational culture in winning sports teams: FC Barcelona case study
La comunicación interna y la construcción de la cultura organizacional en equipos deportivos vencedores: el caso del FC Barcelona
title A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona
spellingShingle A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona
Rocco Júnior, Ary José
Cultura organizacional. Marketing deportivo. Clubes deportivos. Deporte de alto rendimento. FC Barcelona.
Organizational culture. Sports marketing. Sports clubs. Elite sport. FC Barcelona.
Cultura organizacional. Marketing esportivo. Clubes esportivos.• Esporte de alto rendimento. FC Barcelona.
title_short A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona
title_full A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona
title_fullStr A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona
title_full_unstemmed A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona
title_sort A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona
author Rocco Júnior, Ary José
author_facet Rocco Júnior, Ary José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocco Júnior, Ary José
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura organizacional. Marketing deportivo. Clubes deportivos. Deporte de alto rendimento. FC Barcelona.
Organizational culture. Sports marketing. Sports clubs. Elite sport. FC Barcelona.
Cultura organizacional. Marketing esportivo. Clubes esportivos.• Esporte de alto rendimento. FC Barcelona.
topic Cultura organizacional. Marketing deportivo. Clubes deportivos. Deporte de alto rendimento. FC Barcelona.
Organizational culture. Sports marketing. Sports clubs. Elite sport. FC Barcelona.
Cultura organizacional. Marketing esportivo. Clubes esportivos.• Esporte de alto rendimento. FC Barcelona.
description The role of sports organizations in Brazil gained special importance in recent years. The relevance of the strategic planning of these entities has increased the need for investment in communication strategies hitherto neglected. The most sensitive aspect of these strategies was noticed only in marketing communication. The building of an organizational culture that enables leveraging an identity that aggregates all stakeholders of these institutions is still neglected. The purpose of this article is to analyze, taking the example of FC Barcelona, the role of internal communication in building a model of organizational culture that delivers sports and market results.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139195
url https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139195
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195/134537
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Organicom; v. 10 n. 19 (2013): Comunicação Interna, Processos e as Interações nas Organizações; 96-107
2238-2593
1807-1236
reponame:Organicom (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Organicom (Online)
collection Organicom (Online)
repository.name.fl_str_mv Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaorganicom@usp.br
_version_ 1797047109730435072