A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195 |
Resumo: | The role of sports organizations in Brazil gained special importance in recent years. The relevance of the strategic planning of these entities has increased the need for investment in communication strategies hitherto neglected. The most sensitive aspect of these strategies was noticed only in marketing communication. The building of an organizational culture that enables leveraging an identity that aggregates all stakeholders of these institutions is still neglected. The purpose of this article is to analyze, taking the example of FC Barcelona, the role of internal communication in building a model of organizational culture that delivers sports and market results. |
id |
USP-72_8b6340fe8dd1855186f43d48829f4af2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/139195 |
network_acronym_str |
USP-72 |
network_name_str |
Organicom (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC BarcelonaInternal communication and the building of organizational culture in winning sports teams: FC Barcelona case studyLa comunicación interna y la construcción de la cultura organizacional en equipos deportivos vencedores: el caso del FC BarcelonaCultura organizacional. Marketing deportivo. Clubes deportivos. Deporte de alto rendimento. FC Barcelona.Organizational culture. Sports marketing. Sports clubs. Elite sport. FC Barcelona.Cultura organizacional. Marketing esportivo. Clubes esportivos.• Esporte de alto rendimento. FC Barcelona.The role of sports organizations in Brazil gained special importance in recent years. The relevance of the strategic planning of these entities has increased the need for investment in communication strategies hitherto neglected. The most sensitive aspect of these strategies was noticed only in marketing communication. The building of an organizational culture that enables leveraging an identity that aggregates all stakeholders of these institutions is still neglected. The purpose of this article is to analyze, taking the example of FC Barcelona, the role of internal communication in building a model of organizational culture that delivers sports and market results.El aspecto más sensible de estas estrategias se sintió solo en la comunicación mercadológica. La construcción de una cultura organizacional que permite el aprovechamiento de una identidad que agregue a todos los stakeholders de estas instituciones todavía es desdeñado. El objetivo de este trabajo es analizar, a través del ejemplo del FC Barcelona, el papel de la comunicación interna en la construcción de un modelo de cultura organizacional que presente resultados deportivos y mercadológicos.O aspecto mais sensível dessas estratégias foi sentido apenas na comunicação mercadológica. A construção de uma cultura organizacional que permita o aproveitamento de uma identidade que agregue todos os stakeholders dessas instituições ainda é desprezada. O objetivo deste artigo é analisar, por meio do exemplo do FC Barcelona, o papel da comunicação interna na construção de um modelo de cultura organizacional que apresente resultados esportivos e mercadológicos. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2013-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13919510.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139195Organicom; v. 10 n. 19 (2013): Comunicação Interna, Processos e as Interações nas Organizações; 96-1072238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195/134537Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessRocco Júnior, Ary José2017-11-08T12:59:23Zoai:revistas.usp.br:article/139195Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:34.224293Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona Internal communication and the building of organizational culture in winning sports teams: FC Barcelona case study La comunicación interna y la construcción de la cultura organizacional en equipos deportivos vencedores: el caso del FC Barcelona |
title |
A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona |
spellingShingle |
A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona Rocco Júnior, Ary José Cultura organizacional. Marketing deportivo. Clubes deportivos. Deporte de alto rendimento. FC Barcelona. Organizational culture. Sports marketing. Sports clubs. Elite sport. FC Barcelona. Cultura organizacional. Marketing esportivo. Clubes esportivos.• Esporte de alto rendimento. FC Barcelona. |
title_short |
A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona |
title_full |
A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona |
title_fullStr |
A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona |
title_full_unstemmed |
A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona |
title_sort |
A comunicação interna e a construção da cultura organizacional em equipes esportivas vencedoras: o caso do FC Barcelona |
author |
Rocco Júnior, Ary José |
author_facet |
Rocco Júnior, Ary José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocco Júnior, Ary José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura organizacional. Marketing deportivo. Clubes deportivos. Deporte de alto rendimento. FC Barcelona. Organizational culture. Sports marketing. Sports clubs. Elite sport. FC Barcelona. Cultura organizacional. Marketing esportivo. Clubes esportivos.• Esporte de alto rendimento. FC Barcelona. |
topic |
Cultura organizacional. Marketing deportivo. Clubes deportivos. Deporte de alto rendimento. FC Barcelona. Organizational culture. Sports marketing. Sports clubs. Elite sport. FC Barcelona. Cultura organizacional. Marketing esportivo. Clubes esportivos.• Esporte de alto rendimento. FC Barcelona. |
description |
The role of sports organizations in Brazil gained special importance in recent years. The relevance of the strategic planning of these entities has increased the need for investment in communication strategies hitherto neglected. The most sensitive aspect of these strategies was noticed only in marketing communication. The building of an organizational culture that enables leveraging an identity that aggregates all stakeholders of these institutions is still neglected. The purpose of this article is to analyze, taking the example of FC Barcelona, the role of internal communication in building a model of organizational culture that delivers sports and market results. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139195 |
url |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139195 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139195/134537 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Organicom info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Organicom |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Organicom; v. 10 n. 19 (2013): Comunicação Interna, Processos e as Interações nas Organizações; 96-107 2238-2593 1807-1236 reponame:Organicom (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Organicom (Online) |
collection |
Organicom (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaorganicom@usp.br |
_version_ |
1797047109730435072 |