Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Alexandre de Sousa
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos, Sofia José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581
Resumo: Even in contexts of greater advancement in gender equality and with products that challenge stereotypes, advertising tends to reassert the hegemonic since it privileges profit in detriment of social transformation. This may imply a choice for patriarchal communication strategies, even if hybrid, contributing to the perpetuation of violences. To illustrate this, the article applied both critical discourse and semiotics analysis in five posters of the advertising campaign “It’s manly!”, launched by the L’Oréal brand in Portugal.  
id USP-72_a05268153e0233e35b9dc7317a719e5b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/150581
network_acronym_str USP-72
network_name_str Organicom (Online)
repository_id_str
spelling Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in PortugalViolência cultural, masculinidades e publicidade: a campanha “É de homem!” da L’Oréal em PortugalViolencia cultural, masculinidad y publicidad: la campaña “É de homem!”4 da L’Oréal en PortugalAdvertisingMasculinitiesPatriarchySemioticsCultural violencePublicidadMasculinidadPatriarcadoSemióticaViolência culturalPublicidadeMasculinidadesPatriarcadoSemióticaViolência culturalEven in contexts of greater advancement in gender equality and with products that challenge stereotypes, advertising tends to reassert the hegemonic since it privileges profit in detriment of social transformation. This may imply a choice for patriarchal communication strategies, even if hybrid, contributing to the perpetuation of violences. To illustrate this, the article applied both critical discourse and semiotics analysis in five posters of the advertising campaign “It’s manly!”, launched by the L’Oréal brand in Portugal.  Incluso en contextos donde se han producido más avanzos en la igualdad de género y con productos que desafían estereotipos, la publicidad tiende a reafirmar el hegemónico una vez que privilegia los beneficios en detrimento de la transformación social. Esto puede implicar una opción por estrategias de comunicación patriarcales, aunque no desprovistas de hibridez, contribuyendo a la perpetuación de violencias. Para ilustrarlo, el artículo aplica un análisis crítico del discurso y la semiótica a los 5 carteles de la campaña “¡Es de hombre!”, lanzada en Portugal por la marca L’Oreal.  Mesmo em contextos de maior avanço na igualdade de gênero e com produtos que desafiam estereótipos, a publicidade tende a reafirmar o hegemônico, uma vez que privilegia o lucro em detrimento da transformação social. Isso pode implicar uma opção por estratégias de comunicação patriarcais, ainda que não desprovidas de hibridez, contribuindo para a perpetuação de violências. Para ilustrar esse fenômeno, aplicou-se a análise crítica de discurso e semiótica em cinco pôsteres da campanha “É de homem!”, lançada em Portugal pela marca L’Oréal.  Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/15058110.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150581Organicom; v. 15 n. 28 (2018): Comunicação, Estudos para a Paz e Violência Organizacional; 206-2222238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581/147391Copyright (c) 2018 Alexandre de Sousa Carvalho, Sofia José Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre de SousaSantos, Sofia José2019-02-14T19:08:21Zoai:revistas.usp.br:article/150581Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:47.646215Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal
Violência cultural, masculinidades e publicidade: a campanha “É de homem!” da L’Oréal em Portugal
Violencia cultural, masculinidad y publicidad: la campaña “É de homem!”4 da L’Oréal en Portugal
title Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal
spellingShingle Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal
Carvalho, Alexandre de Sousa
Advertising
Masculinities
Patriarchy
Semiotics
Cultural violence
Publicidad
Masculinidad
Patriarcado
Semiótica
Violência cultural
Publicidade
Masculinidades
Patriarcado
Semiótica
Violência cultural
title_short Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal
title_full Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal
title_fullStr Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal
title_full_unstemmed Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal
title_sort Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal
author Carvalho, Alexandre de Sousa
author_facet Carvalho, Alexandre de Sousa
Santos, Sofia José
author_role author
author2 Santos, Sofia José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Alexandre de Sousa
Santos, Sofia José
dc.subject.por.fl_str_mv Advertising
Masculinities
Patriarchy
Semiotics
Cultural violence
Publicidad
Masculinidad
Patriarcado
Semiótica
Violência cultural
Publicidade
Masculinidades
Patriarcado
Semiótica
Violência cultural
topic Advertising
Masculinities
Patriarchy
Semiotics
Cultural violence
Publicidad
Masculinidad
Patriarcado
Semiótica
Violência cultural
Publicidade
Masculinidades
Patriarcado
Semiótica
Violência cultural
description Even in contexts of greater advancement in gender equality and with products that challenge stereotypes, advertising tends to reassert the hegemonic since it privileges profit in detriment of social transformation. This may imply a choice for patriarchal communication strategies, even if hybrid, contributing to the perpetuation of violences. To illustrate this, the article applied both critical discourse and semiotics analysis in five posters of the advertising campaign “It’s manly!”, launched by the L’Oréal brand in Portugal.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150581
url https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150581
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581/147391
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Alexandre de Sousa Carvalho, Sofia José Santos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Alexandre de Sousa Carvalho, Sofia José Santos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Organicom; v. 15 n. 28 (2018): Comunicação, Estudos para a Paz e Violência Organizacional; 206-222
2238-2593
1807-1236
reponame:Organicom (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Organicom (Online)
collection Organicom (Online)
repository.name.fl_str_mv Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaorganicom@usp.br
_version_ 1797047110862897152