Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581 |
Resumo: | Even in contexts of greater advancement in gender equality and with products that challenge stereotypes, advertising tends to reassert the hegemonic since it privileges profit in detriment of social transformation. This may imply a choice for patriarchal communication strategies, even if hybrid, contributing to the perpetuation of violences. To illustrate this, the article applied both critical discourse and semiotics analysis in five posters of the advertising campaign “It’s manly!”, launched by the L’Oréal brand in Portugal. |
id |
USP-72_a05268153e0233e35b9dc7317a719e5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/150581 |
network_acronym_str |
USP-72 |
network_name_str |
Organicom (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in PortugalViolência cultural, masculinidades e publicidade: a campanha “É de homem!” da L’Oréal em PortugalViolencia cultural, masculinidad y publicidad: la campaña “É de homem!”4 da L’Oréal en PortugalAdvertisingMasculinitiesPatriarchySemioticsCultural violencePublicidadMasculinidadPatriarcadoSemióticaViolência culturalPublicidadeMasculinidadesPatriarcadoSemióticaViolência culturalEven in contexts of greater advancement in gender equality and with products that challenge stereotypes, advertising tends to reassert the hegemonic since it privileges profit in detriment of social transformation. This may imply a choice for patriarchal communication strategies, even if hybrid, contributing to the perpetuation of violences. To illustrate this, the article applied both critical discourse and semiotics analysis in five posters of the advertising campaign “It’s manly!”, launched by the L’Oréal brand in Portugal. Incluso en contextos donde se han producido más avanzos en la igualdad de género y con productos que desafían estereotipos, la publicidad tiende a reafirmar el hegemónico una vez que privilegia los beneficios en detrimento de la transformación social. Esto puede implicar una opción por estrategias de comunicación patriarcales, aunque no desprovistas de hibridez, contribuyendo a la perpetuación de violencias. Para ilustrarlo, el artículo aplica un análisis crítico del discurso y la semiótica a los 5 carteles de la campaña “¡Es de hombre!”, lanzada en Portugal por la marca L’Oreal. Mesmo em contextos de maior avanço na igualdade de gênero e com produtos que desafiam estereótipos, a publicidade tende a reafirmar o hegemônico, uma vez que privilegia o lucro em detrimento da transformação social. Isso pode implicar uma opção por estratégias de comunicação patriarcais, ainda que não desprovidas de hibridez, contribuindo para a perpetuação de violências. Para ilustrar esse fenômeno, aplicou-se a análise crítica de discurso e semiótica em cinco pôsteres da campanha “É de homem!”, lançada em Portugal pela marca L’Oréal. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/15058110.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150581Organicom; v. 15 n. 28 (2018): Comunicação, Estudos para a Paz e Violência Organizacional; 206-2222238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581/147391Copyright (c) 2018 Alexandre de Sousa Carvalho, Sofia José Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre de SousaSantos, Sofia José2019-02-14T19:08:21Zoai:revistas.usp.br:article/150581Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:47.646215Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal Violência cultural, masculinidades e publicidade: a campanha “É de homem!” da L’Oréal em Portugal Violencia cultural, masculinidad y publicidad: la campaña “É de homem!”4 da L’Oréal en Portugal |
title |
Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal |
spellingShingle |
Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal Carvalho, Alexandre de Sousa Advertising Masculinities Patriarchy Semiotics Cultural violence Publicidad Masculinidad Patriarcado Semiótica Violência cultural Publicidade Masculinidades Patriarcado Semiótica Violência cultural |
title_short |
Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal |
title_full |
Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal |
title_fullStr |
Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal |
title_full_unstemmed |
Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal |
title_sort |
Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal |
author |
Carvalho, Alexandre de Sousa |
author_facet |
Carvalho, Alexandre de Sousa Santos, Sofia José |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Sofia José |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Alexandre de Sousa Santos, Sofia José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Advertising Masculinities Patriarchy Semiotics Cultural violence Publicidad Masculinidad Patriarcado Semiótica Violência cultural Publicidade Masculinidades Patriarcado Semiótica Violência cultural |
topic |
Advertising Masculinities Patriarchy Semiotics Cultural violence Publicidad Masculinidad Patriarcado Semiótica Violência cultural Publicidade Masculinidades Patriarcado Semiótica Violência cultural |
description |
Even in contexts of greater advancement in gender equality and with products that challenge stereotypes, advertising tends to reassert the hegemonic since it privileges profit in detriment of social transformation. This may imply a choice for patriarchal communication strategies, even if hybrid, contributing to the perpetuation of violences. To illustrate this, the article applied both critical discourse and semiotics analysis in five posters of the advertising campaign “It’s manly!”, launched by the L’Oréal brand in Portugal. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150581 |
url |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/150581/147391 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Alexandre de Sousa Carvalho, Sofia José Santos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Alexandre de Sousa Carvalho, Sofia José Santos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Organicom; v. 15 n. 28 (2018): Comunicação, Estudos para a Paz e Violência Organizacional; 206-222 2238-2593 1807-1236 reponame:Organicom (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Organicom (Online) |
collection |
Organicom (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaorganicom@usp.br |
_version_ |
1797047110862897152 |