Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262 |
Resumo: | This article discusses possible relationships between culture, communication and organizational strategy, by using asreference the systemic-discursive perspective based on the systems theory of Niklas Luhmann, on the social dimensionof language and on the discursive theory of Eliseo Verón. The discussion raises issues related to discourses, decisions,interculturality and power relations thar are intrinsic to the strategic processes. |
id |
USP-72_c2b6cfecab42d51ffc1e4eb5673907ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/139262 |
network_acronym_str |
USP-72 |
network_name_str |
Organicom (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursivaCulture, communication and strategy in the systemic-discursive perspectiveCultura, comunicación y estrategia en la perspectiva sistémico-discursivaCultura. Comunicación. Estrategia. Sistema. Discurso.Cultura. Comunicação. Estratégia. Sistema. Discurso.Culture. Communication. Strategy. System. Discourse.This article discusses possible relationships between culture, communication and organizational strategy, by using asreference the systemic-discursive perspective based on the systems theory of Niklas Luhmann, on the social dimensionof language and on the discursive theory of Eliseo Verón. The discussion raises issues related to discourses, decisions,interculturality and power relations thar are intrinsic to the strategic processes.Este artículo discute posibles relaciones entre cultura, comunicación y estrategia organizacional, a partir de la perspectivasistémico-discursiva, fundamentada en la teoría de los sistemas de Niklas Luhmann, en la dimensión social del lenguaje yen la teoría discursiva de Eliseo Verón. La discusión plantea reflexiones sobre los discursos, sobre las decisiones, sobre lasrelaciones interculturales y sobre las relaciones de poder intrínsecos a los procesos estratégicos.Este artigo discute possíveis relações entre cultura, comunicação e estratégia organizacional, tendo por referênciaa perspectiva sistêmico-discursiva, fundamentada na teoria dos sistemas de Niklas Luhmann, na dimensão social dalinguagem e na teoria discursiva de Eliseo Verón. A discussão suscita reflexões sobre os discursos, sobre as decisões, sobrea interculturalidade e sobre as relações de poder intrínsecas aos processos estratégicos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13926210.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139262Organicom; v. 12 n. 22 (2015): Redes Sociais: Usos Corporativos; 16-252238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262/134603Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Victor Márcio Laus Reis2017-11-09T13:30:15Zoai:revistas.usp.br:article/139262Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:38.049461Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva Culture, communication and strategy in the systemic-discursive perspective Cultura, comunicación y estrategia en la perspectiva sistémico-discursiva |
title |
Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva |
spellingShingle |
Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva Gomes, Victor Márcio Laus Reis Cultura. Comunicación. Estrategia. Sistema. Discurso. Cultura. Comunicação. Estratégia. Sistema. Discurso. Culture. Communication. Strategy. System. Discourse. |
title_short |
Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva |
title_full |
Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva |
title_fullStr |
Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva |
title_full_unstemmed |
Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva |
title_sort |
Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva |
author |
Gomes, Victor Márcio Laus Reis |
author_facet |
Gomes, Victor Márcio Laus Reis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Victor Márcio Laus Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura. Comunicación. Estrategia. Sistema. Discurso. Cultura. Comunicação. Estratégia. Sistema. Discurso. Culture. Communication. Strategy. System. Discourse. |
topic |
Cultura. Comunicación. Estrategia. Sistema. Discurso. Cultura. Comunicação. Estratégia. Sistema. Discurso. Culture. Communication. Strategy. System. Discourse. |
description |
This article discusses possible relationships between culture, communication and organizational strategy, by using asreference the systemic-discursive perspective based on the systems theory of Niklas Luhmann, on the social dimensionof language and on the discursive theory of Eliseo Verón. The discussion raises issues related to discourses, decisions,interculturality and power relations thar are intrinsic to the strategic processes. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139262 |
url |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262/134603 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Organicom info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Organicom |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Organicom; v. 12 n. 22 (2015): Redes Sociais: Usos Corporativos; 16-25 2238-2593 1807-1236 reponame:Organicom (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Organicom (Online) |
collection |
Organicom (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaorganicom@usp.br |
_version_ |
1797047109833195520 |