Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Victor Márcio Laus Reis
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262
Resumo: This article discusses possible relationships between culture, communication and organizational strategy, by using asreference the systemic-discursive perspective based on the systems theory of Niklas Luhmann, on the social dimensionof language and on the discursive theory of Eliseo Verón. The discussion raises issues related to discourses, decisions,interculturality and power relations thar are intrinsic to the strategic processes.
id USP-72_c2b6cfecab42d51ffc1e4eb5673907ae
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/139262
network_acronym_str USP-72
network_name_str Organicom (Online)
repository_id_str
spelling Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursivaCulture, communication and strategy in the systemic-discursive perspectiveCultura, comunicación y estrategia en la perspectiva sistémico-discursivaCultura. Comunicación. Estrategia. Sistema. Discurso.Cultura. Comunicação. Estratégia. Sistema. Discurso.Culture. Communication. Strategy. System. Discourse.This article discusses possible relationships between culture, communication and organizational strategy, by using asreference the systemic-discursive perspective based on the systems theory of Niklas Luhmann, on the social dimensionof language and on the discursive theory of Eliseo Verón. The discussion raises issues related to discourses, decisions,interculturality and power relations thar are intrinsic to the strategic processes.Este artículo discute posibles relaciones entre cultura, comunicación y estrategia organizacional, a partir de la perspectivasistémico-discursiva, fundamentada en la teoría de los sistemas de Niklas Luhmann, en la dimensión social del lenguaje yen la teoría discursiva de Eliseo Verón. La discusión plantea reflexiones sobre los discursos, sobre las decisiones, sobre lasrelaciones interculturales y sobre las relaciones de poder intrínsecos a los procesos estratégicos.Este artigo discute possíveis relações entre cultura, comunicação e estratégia organizacional, tendo por referênciaa perspectiva sistêmico-discursiva, fundamentada na teoria dos sistemas de Niklas Luhmann, na dimensão social dalinguagem e na teoria discursiva de Eliseo Verón. A discussão suscita reflexões sobre os discursos, sobre as decisões, sobrea interculturalidade e sobre as relações de poder intrínsecas aos processos estratégicos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13926210.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139262Organicom; v. 12 n. 22 (2015): Redes Sociais: Usos Corporativos; 16-252238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262/134603Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Victor Márcio Laus Reis2017-11-09T13:30:15Zoai:revistas.usp.br:article/139262Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:38.049461Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva
Culture, communication and strategy in the systemic-discursive perspective
Cultura, comunicación y estrategia en la perspectiva sistémico-discursiva
title Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva
spellingShingle Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva
Gomes, Victor Márcio Laus Reis
Cultura. Comunicación. Estrategia. Sistema. Discurso.
Cultura. Comunicação. Estratégia. Sistema. Discurso.
Culture. Communication. Strategy. System. Discourse.
title_short Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva
title_full Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva
title_fullStr Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva
title_full_unstemmed Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva
title_sort Cultura, comunicação e estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva
author Gomes, Victor Márcio Laus Reis
author_facet Gomes, Victor Márcio Laus Reis
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Victor Márcio Laus Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura. Comunicación. Estrategia. Sistema. Discurso.
Cultura. Comunicação. Estratégia. Sistema. Discurso.
Culture. Communication. Strategy. System. Discourse.
topic Cultura. Comunicación. Estrategia. Sistema. Discurso.
Cultura. Comunicação. Estratégia. Sistema. Discurso.
Culture. Communication. Strategy. System. Discourse.
description This article discusses possible relationships between culture, communication and organizational strategy, by using asreference the systemic-discursive perspective based on the systems theory of Niklas Luhmann, on the social dimensionof language and on the discursive theory of Eliseo Verón. The discussion raises issues related to discourses, decisions,interculturality and power relations thar are intrinsic to the strategic processes.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139262
url https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139262/134603
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Organicom; v. 12 n. 22 (2015): Redes Sociais: Usos Corporativos; 16-25
2238-2593
1807-1236
reponame:Organicom (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Organicom (Online)
collection Organicom (Online)
repository.name.fl_str_mv Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaorganicom@usp.br
_version_ 1797047109833195520