Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Contabilidade & Finanças (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34132 |
Resumo: | Accounting education has been a constant concern for International Accounting organisms such as IFAC and IASB, as well as the UN, through sections such as ISAR/UNCTAD. Accounting education institutions from different countries, in turn, are stimulated to adapt to the changes provoked by globalization. Thus, the authors believe that, the greater the similarity between the curriculum adopted by a certain country and the international curriculum, the greater will be the evidence of harmonization in that country's accounting education. For the sake of comparison, the authors consider that the ISAR/UNCTAD/UN's proposal of a Model Curriculum (MC) contains the ideal conceptual structure or the blocks of knowledge to be supplied by the universities in their Accounting curricula. The study compares the results of an analysis of 25 Brazilian and 25 Portuguese colleges in relation to the MC. When analyzing their position in relation to the MC, it is noticed that the Administrative and Organizational Knowledge Block - in Brazil as well as in Portugal-presented greater proximity. The general knowledge block was most distant. Another characteristic observed in the results is the low amount of subjects on Information Technology in most of the curricula. |
id |
USP-7_21e2aee857c6dd43a510e8bce4a1d360 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/34132 |
network_acronym_str |
USP-7 |
network_name_str |
Revista Contabilidade & Finanças (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas Accounting CurriculumEducationGlobalizationGlobal CurriculumComparative researchCurriculum ContábilEducaçãoGlobalizaçãoCurriculum MundialPesquisa Comparativa Accounting education has been a constant concern for International Accounting organisms such as IFAC and IASB, as well as the UN, through sections such as ISAR/UNCTAD. Accounting education institutions from different countries, in turn, are stimulated to adapt to the changes provoked by globalization. Thus, the authors believe that, the greater the similarity between the curriculum adopted by a certain country and the international curriculum, the greater will be the evidence of harmonization in that country's accounting education. For the sake of comparison, the authors consider that the ISAR/UNCTAD/UN's proposal of a Model Curriculum (MC) contains the ideal conceptual structure or the blocks of knowledge to be supplied by the universities in their Accounting curricula. The study compares the results of an analysis of 25 Brazilian and 25 Portuguese colleges in relation to the MC. When analyzing their position in relation to the MC, it is noticed that the Administrative and Organizational Knowledge Block - in Brazil as well as in Portugal-presented greater proximity. The general knowledge block was most distant. Another characteristic observed in the results is the low amount of subjects on Information Technology in most of the curricula. A formação dos contadores tem sido uma preocupação constante dos organismos internacionais de contabilidade como o IFAC - International Federation of Accountants e o IASB - International Accounting Standards Board, bem como da ONU - Organização das Nações Unidas, por meio de setores como o ISAR - Intergovernmental Working Group of Experts on International Standards of Accounting and Reporting/ UNCTAD - United Nations Conference on Trade and Development. Por sua vez, as instituições de ensino contábil dos diversos países são estimuladas a adequar-se às mudanças provocadas pela globalização, Assim, entende-se que quanto maior a similaridade entre o currículo adotado por um certo país e o currículo internacional, maior será a evidência de harmonização na educação contábil desse país, Para efeito de comparação, os autores consideram que a proposta feita pelo ISAR/UNCTAD/ONU de um Curriculum Mundial (CM) é a que contém a estrutura conceituai ideal ou os blocos de conhecimentos a serem ministrados pelas universidades em suas grades curriculares de Contabilidade. O estudo compara o resultado da análise de 25 Universidades Brasileiras e 25 Portuguesas em relação ao CM, Analisando-se o posicionamento em relação ao CM, percebe-se que o Bloco de Conhecimentos Administrativos e Organizacionais - tanto do Brasil como de Portugal - é o que apresentou maior aproximação. O que mais se distanciou foi o bloco de conhecimentos gerais. Outra característica notada nos resultados é a quantidade ainda baixa de disciplinas de Tecnologia de Informação na maioria das grades curriculares. Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária2004-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/3413210.1590/S1519-70772004000200003Revista Contabilidade & Finanças; v. 15 n. 35 (2004); 35-44 Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 15 No. 35 (2004); 35-44 Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 15 Núm. 35 (2004); 35-44 1808-057X1519-7077reponame:Revista Contabilidade & Finanças (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34132/36864Copyright (c) 2018 Revista Contabilidade & Finançasinfo:eu-repo/semantics/openAccessRiccio, Edson LuizSakata, Marici Cristine Gramacho2012-07-21T18:09:55Zoai:revistas.usp.br:article/34132Revistahttp://www.revistas.usp.br/rcf/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprecont@usp.br||recont@usp.br1808-057X1519-7077opendoar:2012-07-21T18:09:55Revista Contabilidade & Finanças (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas |
title |
Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas |
spellingShingle |
Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas Riccio, Edson Luiz Accounting Curriculum Education Globalization Global Curriculum Comparative research Curriculum Contábil Educação Globalização Curriculum Mundial Pesquisa Comparativa |
title_short |
Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas |
title_full |
Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas |
title_fullStr |
Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas |
title_full_unstemmed |
Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas |
title_sort |
Evidências da globalização na educação contábil: estudo das grades curriculares dos cursos de graduação em universidades brasileiras e portuguesas |
author |
Riccio, Edson Luiz |
author_facet |
Riccio, Edson Luiz Sakata, Marici Cristine Gramacho |
author_role |
author |
author2 |
Sakata, Marici Cristine Gramacho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Riccio, Edson Luiz Sakata, Marici Cristine Gramacho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Accounting Curriculum Education Globalization Global Curriculum Comparative research Curriculum Contábil Educação Globalização Curriculum Mundial Pesquisa Comparativa |
topic |
Accounting Curriculum Education Globalization Global Curriculum Comparative research Curriculum Contábil Educação Globalização Curriculum Mundial Pesquisa Comparativa |
description |
Accounting education has been a constant concern for International Accounting organisms such as IFAC and IASB, as well as the UN, through sections such as ISAR/UNCTAD. Accounting education institutions from different countries, in turn, are stimulated to adapt to the changes provoked by globalization. Thus, the authors believe that, the greater the similarity between the curriculum adopted by a certain country and the international curriculum, the greater will be the evidence of harmonization in that country's accounting education. For the sake of comparison, the authors consider that the ISAR/UNCTAD/UN's proposal of a Model Curriculum (MC) contains the ideal conceptual structure or the blocks of knowledge to be supplied by the universities in their Accounting curricula. The study compares the results of an analysis of 25 Brazilian and 25 Portuguese colleges in relation to the MC. When analyzing their position in relation to the MC, it is noticed that the Administrative and Organizational Knowledge Block - in Brazil as well as in Portugal-presented greater proximity. The general knowledge block was most distant. Another characteristic observed in the results is the low amount of subjects on Information Technology in most of the curricula. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34132 10.1590/S1519-70772004000200003 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34132 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1519-70772004000200003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34132/36864 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Contabilidade & Finanças info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Contabilidade & Finanças |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Contabilidade & Finanças; v. 15 n. 35 (2004); 35-44 Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 15 No. 35 (2004); 35-44 Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 15 Núm. 35 (2004); 35-44 1808-057X 1519-7077 reponame:Revista Contabilidade & Finanças (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Contabilidade & Finanças (Online) |
collection |
Revista Contabilidade & Finanças (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Contabilidade & Finanças (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
recont@usp.br||recont@usp.br |
_version_ |
1787713775452815360 |