The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro Leão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges dos Santos, Matheus Lincoln
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Cavichia Atanazio, Alessandra Maria, dos Santos França, Halina, Paranhos, Marcelo, Brito Carneiro Leão, Marcelo, Leite, Alvaro Emilio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Actio (Curitiba)
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/8403
Resumo: This text brings an interview with PhD. Marcelo Brito Carneiro Leão during the event "Journeys of Education in Science and Mathematics", held in 2017 by the Postgraduate Studies in Science, Technology and Learning at Federal University of Technology - Paraná (UTFPR). In this interview the teacher discusses about his professional trajectory, the panorama of the use of communication and information technologies in the pedagogical context, the role of the teacher in this process and some teaching strategies and methodologies allied to technology. The teacher highlighted that the insertion of ICT in the classroom does not mean the improvement of the teaching-learning process, nor the modernization of education. Regardless of the resource to be used in teaching practice, it is necessary to understand that the choice of didactic strategy is the most important. For the effective use of new technologies in science teaching, it is necessary to reformulate teacher training courses, which need to prepare teachers to mediate the teaching-learning process with the use of ICT.
id UTFPR-13_0b61f6fe93475c99829b8a9080326145
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/8403
network_acronym_str UTFPR-13
network_name_str Actio (Curitiba)
repository_id_str
spelling The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro LeãoAs tecnologias de informação e comunicação no ensino de ciências: entrevista com o professor Marcelo Brito Carneiro LeãoEducação Tecnologia EducacionalTIC; Prática docente; Estratégia didática; Ensino de Ciências;ICT; Teaching practice; Teaching strategy; Science teachingThis text brings an interview with PhD. Marcelo Brito Carneiro Leão during the event "Journeys of Education in Science and Mathematics", held in 2017 by the Postgraduate Studies in Science, Technology and Learning at Federal University of Technology - Paraná (UTFPR). In this interview the teacher discusses about his professional trajectory, the panorama of the use of communication and information technologies in the pedagogical context, the role of the teacher in this process and some teaching strategies and methodologies allied to technology. The teacher highlighted that the insertion of ICT in the classroom does not mean the improvement of the teaching-learning process, nor the modernization of education. Regardless of the resource to be used in teaching practice, it is necessary to understand that the choice of didactic strategy is the most important. For the effective use of new technologies in science teaching, it is necessary to reformulate teacher training courses, which need to prepare teachers to mediate the teaching-learning process with the use of ICT.Este artigo tem como objetivo estimular a reflexão sobre a inserção das tecnologias de informação e comunicação (TIC) no Ensino de Ciências a partir da fala de um importante pesquisador dessa área: o professor Marcelo Brito Carneiro Leão, da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). A entrevista foi concedida durante o evento “Jornadas de Educação em Ciências e Matemática”, promovido pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) no campus de Curitiba da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), em novembro de 2017. Na ocasião, o professor Marcelo falou sobre sua trajetória profissional, o panorama da utilização das tecnologias de comunicação e informação no contexto pedagógico, o papel do professor nesse processo e algumas estratégias e metodologias de ensino aliadas à tecnologia. O professor destacou que a inserção das TIC em sala de aula não significa a melhoria do processo ensino-aprendizagem, tampouco a modernização da educação. Independente do recurso a ser utilizado na prática docente, é necessário que se compreenda que a escolha da estratégia didática é o mais importante. Para o uso efetivo de novas tecnologias no ensino de Ciências é necessária a reformulação dos cursos de formação de professores, que precisam preparar os docentes para a mediação do processo de ensino-aprendizagem com o uso das TIC. Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Borges dos Santos, Matheus LincolnCavichia Atanazio, Alessandra Mariados Santos França, HalinaParanhos, MarceloBrito Carneiro Leão, MarceloLeite, Alvaro Emilio2018-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/840310.3895/actio.v3n3.8403ACTIO: Teaching in Sciences; v. 3, n. 3 (2018); 214-235ACTIO: Docência em Ciências; v. 3, n. 3 (2018); 214-2352525-892310.3895/actio.v3n3reponame:Actio (Curitiba)instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/8403/5737https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/8403/5738Direitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-18T23:54:04Zoai:periodicos.utfpr:article/8403Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/oaimarcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br2525-89232525-8923opendoar:2022-10-18T23:54:04Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro Leão
As tecnologias de informação e comunicação no ensino de ciências: entrevista com o professor Marcelo Brito Carneiro Leão
title The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro Leão
spellingShingle The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro Leão
Borges dos Santos, Matheus Lincoln
Educação Tecnologia Educacional
TIC; Prática docente; Estratégia didática; Ensino de Ciências;
ICT; Teaching practice; Teaching strategy; Science teaching
title_short The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro Leão
title_full The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro Leão
title_fullStr The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro Leão
title_full_unstemmed The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro Leão
title_sort The Information and Communication Technologies in Science Teaching: an interview with Professor Marcelo Brito Carneiro Leão
author Borges dos Santos, Matheus Lincoln
author_facet Borges dos Santos, Matheus Lincoln
Cavichia Atanazio, Alessandra Maria
dos Santos França, Halina
Paranhos, Marcelo
Brito Carneiro Leão, Marcelo
Leite, Alvaro Emilio
author_role author
author2 Cavichia Atanazio, Alessandra Maria
dos Santos França, Halina
Paranhos, Marcelo
Brito Carneiro Leão, Marcelo
Leite, Alvaro Emilio
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Borges dos Santos, Matheus Lincoln
Cavichia Atanazio, Alessandra Maria
dos Santos França, Halina
Paranhos, Marcelo
Brito Carneiro Leão, Marcelo
Leite, Alvaro Emilio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Tecnologia Educacional
TIC; Prática docente; Estratégia didática; Ensino de Ciências;
ICT; Teaching practice; Teaching strategy; Science teaching
topic Educação Tecnologia Educacional
TIC; Prática docente; Estratégia didática; Ensino de Ciências;
ICT; Teaching practice; Teaching strategy; Science teaching
description This text brings an interview with PhD. Marcelo Brito Carneiro Leão during the event "Journeys of Education in Science and Mathematics", held in 2017 by the Postgraduate Studies in Science, Technology and Learning at Federal University of Technology - Paraná (UTFPR). In this interview the teacher discusses about his professional trajectory, the panorama of the use of communication and information technologies in the pedagogical context, the role of the teacher in this process and some teaching strategies and methodologies allied to technology. The teacher highlighted that the insertion of ICT in the classroom does not mean the improvement of the teaching-learning process, nor the modernization of education. Regardless of the resource to be used in teaching practice, it is necessary to understand that the choice of didactic strategy is the most important. For the effective use of new technologies in science teaching, it is necessary to reformulate teacher training courses, which need to prepare teachers to mediate the teaching-learning process with the use of ICT.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-20
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/8403
10.3895/actio.v3n3.8403
url https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/8403
identifier_str_mv 10.3895/actio.v3n3.8403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/8403/5737
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/8403/5738
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv ACTIO: Teaching in Sciences; v. 3, n. 3 (2018); 214-235
ACTIO: Docência em Ciências; v. 3, n. 3 (2018); 214-235
2525-8923
10.3895/actio.v3n3
reponame:Actio (Curitiba)
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Actio (Curitiba)
collection Actio (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv marcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br
_version_ 1797239985436360704