Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jucilene Santana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira, Filipe Silva de, Silva, Adjane da Costa Tourinho e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Actio (Curitiba)
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391
Resumo: This paper discusses the contributions of using chemistry comic strips in a teaching and learning sequence (TLS) to promote discursive interactions and student engagement. TLS was used in a workshop with 27 freshmen attending high school in a public educational institution. The written data and video-recorded classes were assessed through categories available in the literature. Such assessment focused on interaction patterns, kinds of questions asked by the students, and the degree of student engagement, considered essential elements to learning, according to a sociocultural perspective on education. The research is justified in view of the importance of investments in understanding the potential of didactical resources in science education, which promote social interactions in the classroom. The results indicate that comics used in TLS contributed to foster discussions on the proposed topic, “quality of water”, through which it was possible to verify the students’ engagement.
id UTFPR-13_289cd96a2ab0aebf0d9c235bc0630071
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/11391
network_acronym_str UTFPR-13
network_name_str Actio (Curitiba)
repository_id_str
spelling Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistryUma história em quadrinhos para mobilizar as interações discursivas em uma sequência de ensino e aprendizagem de químicaEducação - Ensino AprendizagemHistórias em Quadrinhos. Sequência de Ensino e Aprendizagem. Engajamento dos alunos.Comics. Teaching-Learning Sequence. Student engagement.This paper discusses the contributions of using chemistry comic strips in a teaching and learning sequence (TLS) to promote discursive interactions and student engagement. TLS was used in a workshop with 27 freshmen attending high school in a public educational institution. The written data and video-recorded classes were assessed through categories available in the literature. Such assessment focused on interaction patterns, kinds of questions asked by the students, and the degree of student engagement, considered essential elements to learning, according to a sociocultural perspective on education. The research is justified in view of the importance of investments in understanding the potential of didactical resources in science education, which promote social interactions in the classroom. The results indicate that comics used in TLS contributed to foster discussions on the proposed topic, “quality of water”, through which it was possible to verify the students’ engagement.O artigo apresenta uma discussão acerca das contribuições da aplicação de uma História em Quadrinhos (HQ), inserida em uma sequência de ensino e aprendizagem (SEA) de Química, para as interações discursivas e o engajamento dos alunos. A SEA foi aplicada, como oficina, para 27 alunos do primeiro ano do Ensino Médio de uma escola da rede pública de ensino. Os dados escritos, bem como as aulas registradas em vídeo, foram submetidos à análise por meio de categorias dispostas na literatura. Foram focalizados, na análise, os padrões de interação, os tipos de perguntas dos alunos e o seu engajamento, considerando-os como elementos relevantes para a aprendizagem, de acordo com uma perspectiva sociocultural de educação. A pesquisa justifica-se tendo-se em vista a importância de investimentos na compreensão do potencial de recursos didáticos no ensino de Ciências que favoreçam as interações que se desenvolvem no plano social da sala de aula. Os resultados apontam que a HQ aplicada ao longo da SEA contribuiu para fomentar as discussões em torno do tema proposto, “qualidade da água”, por meio das quais foi possível verificar o engajamento dos alunos.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Capes - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorSantos, Jucilene SantanaOliveira, Filipe Silva deSilva, Adjane da Costa Tourinho e2020-11-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos pares, Artigos Originaisinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/1139110.3895/actio.v5n3.11391ACTIO: Teaching in Sciences; v. 5, n. 3 (2020); 1-24ACTIO: Docência em Ciências; v. 5, n. 3 (2020); 1-242525-892310.3895/actio.v5n3reponame:Actio (Curitiba)instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391/7984https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/downloadSuppFile/11391/1533Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciênciashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-18T23:53:33Zoai:periodicos.utfpr:article/11391Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/oaimarcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br2525-89232525-8923opendoar:2022-10-18T23:53:33Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry
Uma história em quadrinhos para mobilizar as interações discursivas em uma sequência de ensino e aprendizagem de química
title Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry
spellingShingle Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry
Santos, Jucilene Santana
Educação - Ensino Aprendizagem
Histórias em Quadrinhos. Sequência de Ensino e Aprendizagem. Engajamento dos alunos.
Comics. Teaching-Learning Sequence. Student engagement.
title_short Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry
title_full Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry
title_fullStr Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry
title_full_unstemmed Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry
title_sort Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry
author Santos, Jucilene Santana
author_facet Santos, Jucilene Santana
Oliveira, Filipe Silva de
Silva, Adjane da Costa Tourinho e
author_role author
author2 Oliveira, Filipe Silva de
Silva, Adjane da Costa Tourinho e
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Capes - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Jucilene Santana
Oliveira, Filipe Silva de
Silva, Adjane da Costa Tourinho e
dc.subject.por.fl_str_mv Educação - Ensino Aprendizagem
Histórias em Quadrinhos. Sequência de Ensino e Aprendizagem. Engajamento dos alunos.
Comics. Teaching-Learning Sequence. Student engagement.
topic Educação - Ensino Aprendizagem
Histórias em Quadrinhos. Sequência de Ensino e Aprendizagem. Engajamento dos alunos.
Comics. Teaching-Learning Sequence. Student engagement.
description This paper discusses the contributions of using chemistry comic strips in a teaching and learning sequence (TLS) to promote discursive interactions and student engagement. TLS was used in a workshop with 27 freshmen attending high school in a public educational institution. The written data and video-recorded classes were assessed through categories available in the literature. Such assessment focused on interaction patterns, kinds of questions asked by the students, and the degree of student engagement, considered essential elements to learning, according to a sociocultural perspective on education. The research is justified in view of the importance of investments in understanding the potential of didactical resources in science education, which promote social interactions in the classroom. The results indicate that comics used in TLS contributed to foster discussions on the proposed topic, “quality of water”, through which it was possible to verify the students’ engagement.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-07
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares, Artigos Originais
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391
10.3895/actio.v5n3.11391
url https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391
identifier_str_mv 10.3895/actio.v5n3.11391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391/7984
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/downloadSuppFile/11391/1533
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciências
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciências
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv ACTIO: Teaching in Sciences; v. 5, n. 3 (2020); 1-24
ACTIO: Docência em Ciências; v. 5, n. 3 (2020); 1-24
2525-8923
10.3895/actio.v5n3
reponame:Actio (Curitiba)
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Actio (Curitiba)
collection Actio (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv marcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br
_version_ 1797239984292364288