Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Actio (Curitiba) |
DOI: | 10.3895/actio.v5n3.11391 |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391 |
Resumo: | This paper discusses the contributions of using chemistry comic strips in a teaching and learning sequence (TLS) to promote discursive interactions and student engagement. TLS was used in a workshop with 27 freshmen attending high school in a public educational institution. The written data and video-recorded classes were assessed through categories available in the literature. Such assessment focused on interaction patterns, kinds of questions asked by the students, and the degree of student engagement, considered essential elements to learning, according to a sociocultural perspective on education. The research is justified in view of the importance of investments in understanding the potential of didactical resources in science education, which promote social interactions in the classroom. The results indicate that comics used in TLS contributed to foster discussions on the proposed topic, “quality of water”, through which it was possible to verify the students’ engagement. |
id |
UTFPR-13_289cd96a2ab0aebf0d9c235bc0630071 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/11391 |
network_acronym_str |
UTFPR-13 |
network_name_str |
Actio (Curitiba) |
spelling |
Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistryUma história em quadrinhos para mobilizar as interações discursivas em uma sequência de ensino e aprendizagem de químicaEducação - Ensino AprendizagemHistórias em Quadrinhos. Sequência de Ensino e Aprendizagem. Engajamento dos alunos.Comics. Teaching-Learning Sequence. Student engagement.This paper discusses the contributions of using chemistry comic strips in a teaching and learning sequence (TLS) to promote discursive interactions and student engagement. TLS was used in a workshop with 27 freshmen attending high school in a public educational institution. The written data and video-recorded classes were assessed through categories available in the literature. Such assessment focused on interaction patterns, kinds of questions asked by the students, and the degree of student engagement, considered essential elements to learning, according to a sociocultural perspective on education. The research is justified in view of the importance of investments in understanding the potential of didactical resources in science education, which promote social interactions in the classroom. The results indicate that comics used in TLS contributed to foster discussions on the proposed topic, “quality of water”, through which it was possible to verify the students’ engagement.O artigo apresenta uma discussão acerca das contribuições da aplicação de uma História em Quadrinhos (HQ), inserida em uma sequência de ensino e aprendizagem (SEA) de Química, para as interações discursivas e o engajamento dos alunos. A SEA foi aplicada, como oficina, para 27 alunos do primeiro ano do Ensino Médio de uma escola da rede pública de ensino. Os dados escritos, bem como as aulas registradas em vídeo, foram submetidos à análise por meio de categorias dispostas na literatura. Foram focalizados, na análise, os padrões de interação, os tipos de perguntas dos alunos e o seu engajamento, considerando-os como elementos relevantes para a aprendizagem, de acordo com uma perspectiva sociocultural de educação. A pesquisa justifica-se tendo-se em vista a importância de investimentos na compreensão do potencial de recursos didáticos no ensino de Ciências que favoreçam as interações que se desenvolvem no plano social da sala de aula. Os resultados apontam que a HQ aplicada ao longo da SEA contribuiu para fomentar as discussões em torno do tema proposto, “qualidade da água”, por meio das quais foi possível verificar o engajamento dos alunos.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Capes - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorSantos, Jucilene SantanaOliveira, Filipe Silva deSilva, Adjane da Costa Tourinho e2020-11-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos pares, Artigos Originaisinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/1139110.3895/actio.v5n3.11391ACTIO: Teaching in Sciences; v. 5, n. 3 (2020); 1-24ACTIO: Docência em Ciências; v. 5, n. 3 (2020); 1-242525-892310.3895/actio.v5n3reponame:Actio (Curitiba)instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391/7984https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/downloadSuppFile/11391/1533Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciênciashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-18T23:53:33Zoai:periodicos.utfpr:article/11391Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/oaimarcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br2525-89232525-8923opendoar:2022-10-18T23:53:33Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry Uma história em quadrinhos para mobilizar as interações discursivas em uma sequência de ensino e aprendizagem de química |
title |
Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry |
spellingShingle |
Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry Santos, Jucilene Santana Educação - Ensino Aprendizagem Histórias em Quadrinhos. Sequência de Ensino e Aprendizagem. Engajamento dos alunos. Comics. Teaching-Learning Sequence. Student engagement. Santos, Jucilene Santana Educação - Ensino Aprendizagem Histórias em Quadrinhos. Sequência de Ensino e Aprendizagem. Engajamento dos alunos. Comics. Teaching-Learning Sequence. Student engagement. |
title_short |
Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry |
title_full |
Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry |
title_fullStr |
Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry |
title_full_unstemmed |
Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry |
title_sort |
Using comic strips to mobilize discursive interactions in a teaching-learning sequence in chemistry |
author |
Santos, Jucilene Santana |
author_facet |
Santos, Jucilene Santana Santos, Jucilene Santana Oliveira, Filipe Silva de Silva, Adjane da Costa Tourinho e Oliveira, Filipe Silva de Silva, Adjane da Costa Tourinho e |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Filipe Silva de Silva, Adjane da Costa Tourinho e |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Capes - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Jucilene Santana Oliveira, Filipe Silva de Silva, Adjane da Costa Tourinho e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação - Ensino Aprendizagem Histórias em Quadrinhos. Sequência de Ensino e Aprendizagem. Engajamento dos alunos. Comics. Teaching-Learning Sequence. Student engagement. |
topic |
Educação - Ensino Aprendizagem Histórias em Quadrinhos. Sequência de Ensino e Aprendizagem. Engajamento dos alunos. Comics. Teaching-Learning Sequence. Student engagement. |
description |
This paper discusses the contributions of using chemistry comic strips in a teaching and learning sequence (TLS) to promote discursive interactions and student engagement. TLS was used in a workshop with 27 freshmen attending high school in a public educational institution. The written data and video-recorded classes were assessed through categories available in the literature. Such assessment focused on interaction patterns, kinds of questions asked by the students, and the degree of student engagement, considered essential elements to learning, according to a sociocultural perspective on education. The research is justified in view of the importance of investments in understanding the potential of didactical resources in science education, which promote social interactions in the classroom. The results indicate that comics used in TLS contributed to foster discussions on the proposed topic, “quality of water”, through which it was possible to verify the students’ engagement. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares, Artigos Originais info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391 10.3895/actio.v5n3.11391 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391 |
identifier_str_mv |
10.3895/actio.v5n3.11391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11391/7984 https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/downloadSuppFile/11391/1533 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciências http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 ACTIO: Docência em Ciências http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
ACTIO: Teaching in Sciences; v. 5, n. 3 (2020); 1-24 ACTIO: Docência em Ciências; v. 5, n. 3 (2020); 1-24 2525-8923 10.3895/actio.v5n3 reponame:Actio (Curitiba) instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Actio (Curitiba) |
collection |
Actio (Curitiba) |
repository.name.fl_str_mv |
Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br |
_version_ |
1822180518281609216 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.3895/actio.v5n3.11391 |