Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz, Roberto Alves de Sousa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Almeida, Ecton Elliton Feitoza de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681
Resumo: The elaboration of didactic materials based on theoretical assumptions of research in chemistry teaching can assist teachers in their pedagogical practice in the classroom. The aim of this work was the development of a didactic material based on conceptual change model and the discussion of its application potential in high school. Identification of students' ideas, questioning of their initial conceptions, presentation of new concepts and its application in other contexts were the parameters used for production of material. The proposal was discussed confronting it with what the specific literature addresses. Thus, it was possible to verify how the teaching material has potential to help teachers in their pedagogical action, having the possibility of having a proposal based on learning theories, of easy language and flexible to the different classroom situations.
id UTFPR-7_28ef9e3a42a8500377e5b966d35d09de
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/12681
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change modelProdução de um material didático para o ensino de química baseado no modelo da mudança conceitualQuímica; Ensino de QuímicaTransposição didática; Estratégias de ensino-aprendizagem; Teorias de aprendizagem; Proposta metodológica; Ensino médioThe elaboration of didactic materials based on theoretical assumptions of research in chemistry teaching can assist teachers in their pedagogical practice in the classroom. The aim of this work was the development of a didactic material based on conceptual change model and the discussion of its application potential in high school. Identification of students' ideas, questioning of their initial conceptions, presentation of new concepts and its application in other contexts were the parameters used for production of material. The proposal was discussed confronting it with what the specific literature addresses. Thus, it was possible to verify how the teaching material has potential to help teachers in their pedagogical action, having the possibility of having a proposal based on learning theories, of easy language and flexible to the different classroom situations.A elaboração de materiais didáticos fundamentada em pressupostos teóricos da pesquisa em ensino de química pode auxiliar professores em sua prática pedagógica em sala de aula. O objetivo deste trabalho foi o desenvolvimento de um material didático baseado no modelo da mudança conceitual e a discussão do seu potencial de aplicação no ensino médio. Identificação das ideias dos estudantes, questionamento de suas concepções iniciais, apresentação de novos conceitos e sua aplicação em outros contextos foram os parâmetros utilizados na produção do material. Discutiu-se a proposta confrontando-a com o que a literatura específica aborda. Assim, foi possível verificar como o material didático tem potencial em auxiliar professores na sua ação pedagógica, tendo a possibilidade de ter em mãos uma proposição que se fundamenta em teorias de aprendizagem, de fácil linguagem e flexível às diferentes situações em sala de aula.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Luz, Roberto Alves de SousaAlmeida, Ecton Elliton Feitoza de2021-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1268110.3895/rbect.v14n1.12681Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 14, n. 1 (2021)1982-873X10.3895/rbect.v14n1reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681/pdfDireitos autorais 2021 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:41:10Zoai:periodicos.utfpr:article/12681Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:41:10Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model
Produção de um material didático para o ensino de química baseado no modelo da mudança conceitual
title Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model
spellingShingle Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model
Luz, Roberto Alves de Sousa
Química; Ensino de Química
Transposição didática; Estratégias de ensino-aprendizagem; Teorias de aprendizagem; Proposta metodológica; Ensino médio
title_short Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model
title_full Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model
title_fullStr Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model
title_full_unstemmed Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model
title_sort Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model
author Luz, Roberto Alves de Sousa
author_facet Luz, Roberto Alves de Sousa
Almeida, Ecton Elliton Feitoza de
author_role author
author2 Almeida, Ecton Elliton Feitoza de
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz, Roberto Alves de Sousa
Almeida, Ecton Elliton Feitoza de
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Química; Ensino de Química
Transposição didática; Estratégias de ensino-aprendizagem; Teorias de aprendizagem; Proposta metodológica; Ensino médio
topic Química; Ensino de Química
Transposição didática; Estratégias de ensino-aprendizagem; Teorias de aprendizagem; Proposta metodológica; Ensino médio
description The elaboration of didactic materials based on theoretical assumptions of research in chemistry teaching can assist teachers in their pedagogical practice in the classroom. The aim of this work was the development of a didactic material based on conceptual change model and the discussion of its application potential in high school. Identification of students' ideas, questioning of their initial conceptions, presentation of new concepts and its application in other contexts were the parameters used for production of material. The proposal was discussed confronting it with what the specific literature addresses. Thus, it was possible to verify how the teaching material has potential to help teachers in their pedagogical action, having the possibility of having a proposal based on learning theories, of easy language and flexible to the different classroom situations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-22
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681
10.3895/rbect.v14n1.12681
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v14n1.12681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 14, n. 1 (2021)
1982-873X
10.3895/rbect.v14n1
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713871315730432