Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681 |
Resumo: | The elaboration of didactic materials based on theoretical assumptions of research in chemistry teaching can assist teachers in their pedagogical practice in the classroom. The aim of this work was the development of a didactic material based on conceptual change model and the discussion of its application potential in high school. Identification of students' ideas, questioning of their initial conceptions, presentation of new concepts and its application in other contexts were the parameters used for production of material. The proposal was discussed confronting it with what the specific literature addresses. Thus, it was possible to verify how the teaching material has potential to help teachers in their pedagogical action, having the possibility of having a proposal based on learning theories, of easy language and flexible to the different classroom situations. |
id |
UTFPR-7_28ef9e3a42a8500377e5b966d35d09de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/12681 |
network_acronym_str |
UTFPR-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change modelProdução de um material didático para o ensino de química baseado no modelo da mudança conceitualQuímica; Ensino de QuímicaTransposição didática; Estratégias de ensino-aprendizagem; Teorias de aprendizagem; Proposta metodológica; Ensino médioThe elaboration of didactic materials based on theoretical assumptions of research in chemistry teaching can assist teachers in their pedagogical practice in the classroom. The aim of this work was the development of a didactic material based on conceptual change model and the discussion of its application potential in high school. Identification of students' ideas, questioning of their initial conceptions, presentation of new concepts and its application in other contexts were the parameters used for production of material. The proposal was discussed confronting it with what the specific literature addresses. Thus, it was possible to verify how the teaching material has potential to help teachers in their pedagogical action, having the possibility of having a proposal based on learning theories, of easy language and flexible to the different classroom situations.A elaboração de materiais didáticos fundamentada em pressupostos teóricos da pesquisa em ensino de química pode auxiliar professores em sua prática pedagógica em sala de aula. O objetivo deste trabalho foi o desenvolvimento de um material didático baseado no modelo da mudança conceitual e a discussão do seu potencial de aplicação no ensino médio. Identificação das ideias dos estudantes, questionamento de suas concepções iniciais, apresentação de novos conceitos e sua aplicação em outros contextos foram os parâmetros utilizados na produção do material. Discutiu-se a proposta confrontando-a com o que a literatura específica aborda. Assim, foi possível verificar como o material didático tem potencial em auxiliar professores na sua ação pedagógica, tendo a possibilidade de ter em mãos uma proposição que se fundamenta em teorias de aprendizagem, de fácil linguagem e flexível às diferentes situações em sala de aula.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Luz, Roberto Alves de SousaAlmeida, Ecton Elliton Feitoza de2021-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1268110.3895/rbect.v14n1.12681Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 14, n. 1 (2021)1982-873X10.3895/rbect.v14n1reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681/pdfDireitos autorais 2021 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:41:10Zoai:periodicos.utfpr:article/12681Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:41:10Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model Produção de um material didático para o ensino de química baseado no modelo da mudança conceitual |
title |
Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model |
spellingShingle |
Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model Luz, Roberto Alves de Sousa Química; Ensino de Química Transposição didática; Estratégias de ensino-aprendizagem; Teorias de aprendizagem; Proposta metodológica; Ensino médio |
title_short |
Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model |
title_full |
Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model |
title_fullStr |
Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model |
title_full_unstemmed |
Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model |
title_sort |
Production of didactic material for chemistry teaching based on conceptual change model |
author |
Luz, Roberto Alves de Sousa |
author_facet |
Luz, Roberto Alves de Sousa Almeida, Ecton Elliton Feitoza de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Ecton Elliton Feitoza de |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luz, Roberto Alves de Sousa Almeida, Ecton Elliton Feitoza de |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Química; Ensino de Química Transposição didática; Estratégias de ensino-aprendizagem; Teorias de aprendizagem; Proposta metodológica; Ensino médio |
topic |
Química; Ensino de Química Transposição didática; Estratégias de ensino-aprendizagem; Teorias de aprendizagem; Proposta metodológica; Ensino médio |
description |
The elaboration of didactic materials based on theoretical assumptions of research in chemistry teaching can assist teachers in their pedagogical practice in the classroom. The aim of this work was the development of a didactic material based on conceptual change model and the discussion of its application potential in high school. Identification of students' ideas, questioning of their initial conceptions, presentation of new concepts and its application in other contexts were the parameters used for production of material. The proposal was discussed confronting it with what the specific literature addresses. Thus, it was possible to verify how the teaching material has potential to help teachers in their pedagogical action, having the possibility of having a proposal based on learning theories, of easy language and flexible to the different classroom situations. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681 10.3895/rbect.v14n1.12681 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681 |
identifier_str_mv |
10.3895/rbect.v14n1.12681 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/12681/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 14, n. 1 (2021) 1982-873X 10.3895/rbect.v14n1 reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
collection |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbect-pg@utfpr.edu.br |
_version_ |
1787713871315730432 |