Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Nilcimar dos Santos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Queiroz, Salete Linhares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342
Resumo: This paper discusses the academic production of the development and use of computational systems focusing on elaborating arguments in science teaching. To do this, articles on the topic were analysed considering two main purposes: to investigate quantitatively characteristics pertinent to the methodological scope of the research described therein and to investigate qualitatively their thematic foci. The analyses revealed a lack of publications from the Southern Hemisphere, a low recurrence of the use of these computational systems in didactic activities aimed at higher education, as well as arguments about topics directly related to the chemical sciences. Six thematic foci were identified in the articles, highlighting the one related to students constructing arguments with a view to developing/redeveloping pseudo-scientific and scientific concepts/topics.
id UTFPR-7_505609b2c1f4e5b3d2314f747da48ad5
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/8342
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a reviewArgumentação colaborativa apoiada por computador no ensino de ciências: uma revisãoEducaçãoArgumentação; Ambiente Virtual de Ensino-aprendizagem; Ensino de Ciências; Revisão.Language; Virtual learning environment; Science education; Bibliographic researchThis paper discusses the academic production of the development and use of computational systems focusing on elaborating arguments in science teaching. To do this, articles on the topic were analysed considering two main purposes: to investigate quantitatively characteristics pertinent to the methodological scope of the research described therein and to investigate qualitatively their thematic foci. The analyses revealed a lack of publications from the Southern Hemisphere, a low recurrence of the use of these computational systems in didactic activities aimed at higher education, as well as arguments about topics directly related to the chemical sciences. Six thematic foci were identified in the articles, highlighting the one related to students constructing arguments with a view to developing/redeveloping pseudo-scientific and scientific concepts/topics.No presente trabalho é discutida a produção acadêmica sobre o desenvolvimento e utilização de sistemas computacionais voltados à elaboração de argumentos no ensino de ciências. Para isso, artigos sobre a temática foram analisados com dois propósitos principais: investigar quantitativamente características pertinentes ao escopo metodológico das pesquisas neles descritas (origem geográfica, sistemas computacionais que viabilizaram a elaboração de argumentos etc) e investigar qualitativamente os focos temáticos das mesmas. As análises revelaram ausência de publicações oriundas do Hemisfério Sul, baixa recorrência de utilização dos referidos sistemas computacionais em atividades didáticas destinadas ao ensino superior, assim como de argumentação sobre temas associados diretamente às ciências químicas. Foram identificados seis focos temáticos nos artigos, destacando-se aquele vinculado à construção de argumentos por parte dos alunos, tendo em vista a elaboração/reelaboração de conceitos/tópicos científicos e pseudocientíficos.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)FAPESPSouza, Nilcimar dos SantosQueiroz, Salete Linhares2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/834210.3895/rbect.v12n3.8342Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 12, n. 3 (2019)1982-873X10.3895/rbect.v12n3reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342/pdfDireitos autorais 2019 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:40:48Zoai:periodicos.utfpr:article/8342Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:40:48Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review
Argumentação colaborativa apoiada por computador no ensino de ciências: uma revisão
title Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review
spellingShingle Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review
Souza, Nilcimar dos Santos
Educação
Argumentação; Ambiente Virtual de Ensino-aprendizagem; Ensino de Ciências; Revisão.
Language; Virtual learning environment; Science education; Bibliographic research
title_short Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review
title_full Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review
title_fullStr Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review
title_full_unstemmed Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review
title_sort Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review
author Souza, Nilcimar dos Santos
author_facet Souza, Nilcimar dos Santos
Queiroz, Salete Linhares
author_role author
author2 Queiroz, Salete Linhares
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
FAPESP
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Nilcimar dos Santos
Queiroz, Salete Linhares
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Argumentação; Ambiente Virtual de Ensino-aprendizagem; Ensino de Ciências; Revisão.
Language; Virtual learning environment; Science education; Bibliographic research
topic Educação
Argumentação; Ambiente Virtual de Ensino-aprendizagem; Ensino de Ciências; Revisão.
Language; Virtual learning environment; Science education; Bibliographic research
description This paper discusses the academic production of the development and use of computational systems focusing on elaborating arguments in science teaching. To do this, articles on the topic were analysed considering two main purposes: to investigate quantitatively characteristics pertinent to the methodological scope of the research described therein and to investigate qualitatively their thematic foci. The analyses revealed a lack of publications from the Southern Hemisphere, a low recurrence of the use of these computational systems in didactic activities aimed at higher education, as well as arguments about topics directly related to the chemical sciences. Six thematic foci were identified in the articles, highlighting the one related to students constructing arguments with a view to developing/redeveloping pseudo-scientific and scientific concepts/topics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342
10.3895/rbect.v12n3.8342
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v12n3.8342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 12, n. 3 (2019)
1982-873X
10.3895/rbect.v12n3
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713870488403968