Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342 |
Resumo: | This paper discusses the academic production of the development and use of computational systems focusing on elaborating arguments in science teaching. To do this, articles on the topic were analysed considering two main purposes: to investigate quantitatively characteristics pertinent to the methodological scope of the research described therein and to investigate qualitatively their thematic foci. The analyses revealed a lack of publications from the Southern Hemisphere, a low recurrence of the use of these computational systems in didactic activities aimed at higher education, as well as arguments about topics directly related to the chemical sciences. Six thematic foci were identified in the articles, highlighting the one related to students constructing arguments with a view to developing/redeveloping pseudo-scientific and scientific concepts/topics. |
id |
UTFPR-7_505609b2c1f4e5b3d2314f747da48ad5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/8342 |
network_acronym_str |
UTFPR-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a reviewArgumentação colaborativa apoiada por computador no ensino de ciências: uma revisãoEducaçãoArgumentação; Ambiente Virtual de Ensino-aprendizagem; Ensino de Ciências; Revisão.Language; Virtual learning environment; Science education; Bibliographic researchThis paper discusses the academic production of the development and use of computational systems focusing on elaborating arguments in science teaching. To do this, articles on the topic were analysed considering two main purposes: to investigate quantitatively characteristics pertinent to the methodological scope of the research described therein and to investigate qualitatively their thematic foci. The analyses revealed a lack of publications from the Southern Hemisphere, a low recurrence of the use of these computational systems in didactic activities aimed at higher education, as well as arguments about topics directly related to the chemical sciences. Six thematic foci were identified in the articles, highlighting the one related to students constructing arguments with a view to developing/redeveloping pseudo-scientific and scientific concepts/topics.No presente trabalho é discutida a produção acadêmica sobre o desenvolvimento e utilização de sistemas computacionais voltados à elaboração de argumentos no ensino de ciências. Para isso, artigos sobre a temática foram analisados com dois propósitos principais: investigar quantitativamente características pertinentes ao escopo metodológico das pesquisas neles descritas (origem geográfica, sistemas computacionais que viabilizaram a elaboração de argumentos etc) e investigar qualitativamente os focos temáticos das mesmas. As análises revelaram ausência de publicações oriundas do Hemisfério Sul, baixa recorrência de utilização dos referidos sistemas computacionais em atividades didáticas destinadas ao ensino superior, assim como de argumentação sobre temas associados diretamente às ciências químicas. Foram identificados seis focos temáticos nos artigos, destacando-se aquele vinculado à construção de argumentos por parte dos alunos, tendo em vista a elaboração/reelaboração de conceitos/tópicos científicos e pseudocientíficos.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)FAPESPSouza, Nilcimar dos SantosQueiroz, Salete Linhares2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/834210.3895/rbect.v12n3.8342Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 12, n. 3 (2019)1982-873X10.3895/rbect.v12n3reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342/pdfDireitos autorais 2019 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:40:48Zoai:periodicos.utfpr:article/8342Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:40:48Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review Argumentação colaborativa apoiada por computador no ensino de ciências: uma revisão |
title |
Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review |
spellingShingle |
Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review Souza, Nilcimar dos Santos Educação Argumentação; Ambiente Virtual de Ensino-aprendizagem; Ensino de Ciências; Revisão. Language; Virtual learning environment; Science education; Bibliographic research |
title_short |
Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review |
title_full |
Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review |
title_fullStr |
Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review |
title_full_unstemmed |
Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review |
title_sort |
Computer-supported collaborative argumentation in science teaching: a review |
author |
Souza, Nilcimar dos Santos |
author_facet |
Souza, Nilcimar dos Santos Queiroz, Salete Linhares |
author_role |
author |
author2 |
Queiroz, Salete Linhares |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
FAPESP |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Nilcimar dos Santos Queiroz, Salete Linhares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Argumentação; Ambiente Virtual de Ensino-aprendizagem; Ensino de Ciências; Revisão. Language; Virtual learning environment; Science education; Bibliographic research |
topic |
Educação Argumentação; Ambiente Virtual de Ensino-aprendizagem; Ensino de Ciências; Revisão. Language; Virtual learning environment; Science education; Bibliographic research |
description |
This paper discusses the academic production of the development and use of computational systems focusing on elaborating arguments in science teaching. To do this, articles on the topic were analysed considering two main purposes: to investigate quantitatively characteristics pertinent to the methodological scope of the research described therein and to investigate qualitatively their thematic foci. The analyses revealed a lack of publications from the Southern Hemisphere, a low recurrence of the use of these computational systems in didactic activities aimed at higher education, as well as arguments about topics directly related to the chemical sciences. Six thematic foci were identified in the articles, highlighting the one related to students constructing arguments with a view to developing/redeveloping pseudo-scientific and scientific concepts/topics. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342 10.3895/rbect.v12n3.8342 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342 |
identifier_str_mv |
10.3895/rbect.v12n3.8342 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8342/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 12, n. 3 (2019) 1982-873X 10.3895/rbect.v12n3 reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
collection |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbect-pg@utfpr.edu.br |
_version_ |
1787713870488403968 |