Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Ricardo Rangel
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Massoni, Neusa Teresinha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563
Resumo: The general objective of this article is to present a brief review of the literature on a specific outline of the state of the art in relation to the presence of the theoretical framework of argumentation and critical thinking in science education. In the first part, a kind of prior mapping is carried out, available in some scientific articles of scientific education that use this tool. In this perspective, some specific case studies were selected by searching theCAPESjournals portal for exposure and discussion of their results regarding the uses of argumentation and its potential for learning in science. In a second step, a conceptual analysis of the importance and contribution is made, in scientific education and in the training of teachers, which the use of argumentation and critical thinking can bring to glimpse a learning based on the critical understanding of scientific themes. Although the scope of this review is quite limited, our analysis allows us to assume that the use of argumentation and critical thinking in science education constitutes a potential pedagogical strategy, that the literature endorses the possibility of using it both in basic education and in training of physics and science teachers, making learning content more meaningful and reflective.
id UTFPR-7_90678ed6e2977c5b4edea75389dc4704
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/9563
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizationsArgumentação e pensamento crítico na educação científica: análise de estudos de casos e problematizações conceituaisEducação; Ensino-aprendizagem; Métodos e Técnicas de Ensino.Argumentação; Pensamento crítico; Educação científicaArgumentation; Critical thinking; Scientific educationThe general objective of this article is to present a brief review of the literature on a specific outline of the state of the art in relation to the presence of the theoretical framework of argumentation and critical thinking in science education. In the first part, a kind of prior mapping is carried out, available in some scientific articles of scientific education that use this tool. In this perspective, some specific case studies were selected by searching theCAPESjournals portal for exposure and discussion of their results regarding the uses of argumentation and its potential for learning in science. In a second step, a conceptual analysis of the importance and contribution is made, in scientific education and in the training of teachers, which the use of argumentation and critical thinking can bring to glimpse a learning based on the critical understanding of scientific themes. Although the scope of this review is quite limited, our analysis allows us to assume that the use of argumentation and critical thinking in science education constitutes a potential pedagogical strategy, that the literature endorses the possibility of using it both in basic education and in training of physics and science teachers, making learning content more meaningful and reflective.O objetivo geral deste artigo é apresentar uma breve revisão da literatura sobre um recorte específico do estado da arte em relação à presença do referencial teórico da argumentação e do pensamento crítico no ensino de ciências. Na primeira parte é realizada uma espécie de mapeamento prévio disponível em alguns artigos científicos de educação científica que se utilizem desta ferramenta. Nessa perspectiva, foram selecionados, através de busca no portal de periódicos da CAPES, alguns estudos de casos específicos para exposição e discussão de seus resultados a respeito dos usos da argumentação e seu potencial no aprendizado em ciências. Em um segundo momento, faz-se uma análise conceitual da importância e da contribuição, na educação científica e na formação de professores, que a utilização da argumentação e do pensamento crítico pode trazer vislumbrando uma aprendizagem fundamentada no entendimento crítico de temáticas científicas. Embora o escopo desta revisão seja bastante delimitado, nossa análise permite assumir que o uso da argumentação e pensamento crítico no ensino de ciências constitui-se em uma estratégia pedagógica potencial, que a literatura endossa ser possível utilizá-la tanto na educação básica como na formação de professores de Física e de Ciências, tornando a aprendizagem dos conteúdos mais significante e reflexiva.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)CAPES - Bolsa de Pós-Doutorado (CAPES/PNPD)Guimarães, Ricardo RangelMassoni, Neusa Teresinha2020-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/956310.3895/rbect.v13n2.9563Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 13, n. 2 (2020)1982-873X10.3895/rbect.v13n2reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563/pdfDireitos autorais 2020 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:40:56Zoai:periodicos.utfpr:article/9563Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:40:56Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations
Argumentação e pensamento crítico na educação científica: análise de estudos de casos e problematizações conceituais
title Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations
spellingShingle Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations
Guimarães, Ricardo Rangel
Educação; Ensino-aprendizagem; Métodos e Técnicas de Ensino.
Argumentação; Pensamento crítico; Educação científica
Argumentation; Critical thinking; Scientific education
title_short Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations
title_full Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations
title_fullStr Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations
title_full_unstemmed Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations
title_sort Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations
author Guimarães, Ricardo Rangel
author_facet Guimarães, Ricardo Rangel
Massoni, Neusa Teresinha
author_role author
author2 Massoni, Neusa Teresinha
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES - Bolsa de Pós-Doutorado (CAPES/PNPD)
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Ricardo Rangel
Massoni, Neusa Teresinha
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Ensino-aprendizagem; Métodos e Técnicas de Ensino.
Argumentação; Pensamento crítico; Educação científica
Argumentation; Critical thinking; Scientific education
topic Educação; Ensino-aprendizagem; Métodos e Técnicas de Ensino.
Argumentação; Pensamento crítico; Educação científica
Argumentation; Critical thinking; Scientific education
description The general objective of this article is to present a brief review of the literature on a specific outline of the state of the art in relation to the presence of the theoretical framework of argumentation and critical thinking in science education. In the first part, a kind of prior mapping is carried out, available in some scientific articles of scientific education that use this tool. In this perspective, some specific case studies were selected by searching theCAPESjournals portal for exposure and discussion of their results regarding the uses of argumentation and its potential for learning in science. In a second step, a conceptual analysis of the importance and contribution is made, in scientific education and in the training of teachers, which the use of argumentation and critical thinking can bring to glimpse a learning based on the critical understanding of scientific themes. Although the scope of this review is quite limited, our analysis allows us to assume that the use of argumentation and critical thinking in science education constitutes a potential pedagogical strategy, that the literature endorses the possibility of using it both in basic education and in training of physics and science teachers, making learning content more meaningful and reflective.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-25
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563
10.3895/rbect.v13n2.9563
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v13n2.9563
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 13, n. 2 (2020)
1982-873X
10.3895/rbect.v13n2
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713870534541312