Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563 |
Resumo: | The general objective of this article is to present a brief review of the literature on a specific outline of the state of the art in relation to the presence of the theoretical framework of argumentation and critical thinking in science education. In the first part, a kind of prior mapping is carried out, available in some scientific articles of scientific education that use this tool. In this perspective, some specific case studies were selected by searching theCAPESjournals portal for exposure and discussion of their results regarding the uses of argumentation and its potential for learning in science. In a second step, a conceptual analysis of the importance and contribution is made, in scientific education and in the training of teachers, which the use of argumentation and critical thinking can bring to glimpse a learning based on the critical understanding of scientific themes. Although the scope of this review is quite limited, our analysis allows us to assume that the use of argumentation and critical thinking in science education constitutes a potential pedagogical strategy, that the literature endorses the possibility of using it both in basic education and in training of physics and science teachers, making learning content more meaningful and reflective. |
id |
UTFPR-7_90678ed6e2977c5b4edea75389dc4704 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/9563 |
network_acronym_str |
UTFPR-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizationsArgumentação e pensamento crítico na educação científica: análise de estudos de casos e problematizações conceituaisEducação; Ensino-aprendizagem; Métodos e Técnicas de Ensino.Argumentação; Pensamento crítico; Educação científicaArgumentation; Critical thinking; Scientific educationThe general objective of this article is to present a brief review of the literature on a specific outline of the state of the art in relation to the presence of the theoretical framework of argumentation and critical thinking in science education. In the first part, a kind of prior mapping is carried out, available in some scientific articles of scientific education that use this tool. In this perspective, some specific case studies were selected by searching theCAPESjournals portal for exposure and discussion of their results regarding the uses of argumentation and its potential for learning in science. In a second step, a conceptual analysis of the importance and contribution is made, in scientific education and in the training of teachers, which the use of argumentation and critical thinking can bring to glimpse a learning based on the critical understanding of scientific themes. Although the scope of this review is quite limited, our analysis allows us to assume that the use of argumentation and critical thinking in science education constitutes a potential pedagogical strategy, that the literature endorses the possibility of using it both in basic education and in training of physics and science teachers, making learning content more meaningful and reflective.O objetivo geral deste artigo é apresentar uma breve revisão da literatura sobre um recorte específico do estado da arte em relação à presença do referencial teórico da argumentação e do pensamento crítico no ensino de ciências. Na primeira parte é realizada uma espécie de mapeamento prévio disponível em alguns artigos científicos de educação científica que se utilizem desta ferramenta. Nessa perspectiva, foram selecionados, através de busca no portal de periódicos da CAPES, alguns estudos de casos específicos para exposição e discussão de seus resultados a respeito dos usos da argumentação e seu potencial no aprendizado em ciências. Em um segundo momento, faz-se uma análise conceitual da importância e da contribuição, na educação científica e na formação de professores, que a utilização da argumentação e do pensamento crítico pode trazer vislumbrando uma aprendizagem fundamentada no entendimento crítico de temáticas científicas. Embora o escopo desta revisão seja bastante delimitado, nossa análise permite assumir que o uso da argumentação e pensamento crítico no ensino de ciências constitui-se em uma estratégia pedagógica potencial, que a literatura endossa ser possível utilizá-la tanto na educação básica como na formação de professores de Física e de Ciências, tornando a aprendizagem dos conteúdos mais significante e reflexiva.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)CAPES - Bolsa de Pós-Doutorado (CAPES/PNPD)Guimarães, Ricardo RangelMassoni, Neusa Teresinha2020-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/956310.3895/rbect.v13n2.9563Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 13, n. 2 (2020)1982-873X10.3895/rbect.v13n2reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563/pdfDireitos autorais 2020 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:40:56Zoai:periodicos.utfpr:article/9563Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:40:56Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations Argumentação e pensamento crítico na educação científica: análise de estudos de casos e problematizações conceituais |
title |
Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations |
spellingShingle |
Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations Guimarães, Ricardo Rangel Educação; Ensino-aprendizagem; Métodos e Técnicas de Ensino. Argumentação; Pensamento crítico; Educação científica Argumentation; Critical thinking; Scientific education |
title_short |
Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations |
title_full |
Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations |
title_fullStr |
Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations |
title_full_unstemmed |
Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations |
title_sort |
Argumentation and critical thinking in scientific education: analysis of case studies and conceptual problematizations |
author |
Guimarães, Ricardo Rangel |
author_facet |
Guimarães, Ricardo Rangel Massoni, Neusa Teresinha |
author_role |
author |
author2 |
Massoni, Neusa Teresinha |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES - Bolsa de Pós-Doutorado (CAPES/PNPD) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Ricardo Rangel Massoni, Neusa Teresinha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Ensino-aprendizagem; Métodos e Técnicas de Ensino. Argumentação; Pensamento crítico; Educação científica Argumentation; Critical thinking; Scientific education |
topic |
Educação; Ensino-aprendizagem; Métodos e Técnicas de Ensino. Argumentação; Pensamento crítico; Educação científica Argumentation; Critical thinking; Scientific education |
description |
The general objective of this article is to present a brief review of the literature on a specific outline of the state of the art in relation to the presence of the theoretical framework of argumentation and critical thinking in science education. In the first part, a kind of prior mapping is carried out, available in some scientific articles of scientific education that use this tool. In this perspective, some specific case studies were selected by searching theCAPESjournals portal for exposure and discussion of their results regarding the uses of argumentation and its potential for learning in science. In a second step, a conceptual analysis of the importance and contribution is made, in scientific education and in the training of teachers, which the use of argumentation and critical thinking can bring to glimpse a learning based on the critical understanding of scientific themes. Although the scope of this review is quite limited, our analysis allows us to assume that the use of argumentation and critical thinking in science education constitutes a potential pedagogical strategy, that the literature endorses the possibility of using it both in basic education and in training of physics and science teachers, making learning content more meaningful and reflective. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563 10.3895/rbect.v13n2.9563 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563 |
identifier_str_mv |
10.3895/rbect.v13n2.9563 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9563/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 13, n. 2 (2020) 1982-873X 10.3895/rbect.v13n2 reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
collection |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbect-pg@utfpr.edu.br |
_version_ |
1787713870534541312 |