CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto Tristoni, Rejane Hauch
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Mossmann, Grasiela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias (Cascavel. Online)
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867
Resumo: This paper refers to an ongoing study, which investigates the conflicts experienced by minority groups: the brasiguaios (brazilian people that lives in Paraguay or vice versa) within the school context, in western Paraná. Through this research is possible notice the issues that makes clear ethnic conflicts, linguistic and identity's  (re)construction as well as its impact on school life. The idea of investigating the minority groups' agent within the school context assumes is presented by Moita Lopes (2002), that considers the school a privileged space for the identity's (re)construction, once the school space is an proper context for analysis of identity's construction. Therefore, it is understood that the school is one of the main spaces where the identity's statements are consolidated . Thereby, the goal is to investigate how happens the identity's (re) construction and identity conflicts, more specifically in relation to the prejudice and stigmatization established within the school.
id Unioeste-1_4a627dd8b5cc983f708b937c0c7988dd
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5867
network_acronym_str Unioeste-1
network_name_str Travessias (Cascavel. Online)
repository_id_str
spelling CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOSIdentidade. Fronteira. Preconceito. Aluno Brasiguaio.This paper refers to an ongoing study, which investigates the conflicts experienced by minority groups: the brasiguaios (brazilian people that lives in Paraguay or vice versa) within the school context, in western Paraná. Through this research is possible notice the issues that makes clear ethnic conflicts, linguistic and identity's  (re)construction as well as its impact on school life. The idea of investigating the minority groups' agent within the school context assumes is presented by Moita Lopes (2002), that considers the school a privileged space for the identity's (re)construction, once the school space is an proper context for analysis of identity's construction. Therefore, it is understood that the school is one of the main spaces where the identity's statements are consolidated . Thereby, the goal is to investigate how happens the identity's (re) construction and identity conflicts, more specifically in relation to the prejudice and stigmatization established within the school.: Este estudo propõe reflexões sobre os conflitos vivenciados por representante de grupo minoritário: o brasiguaio, dentro do contexto escolar, na região Oeste do Paraná. Por meio dessa pesquisa é possível observar questões que explicitam conflitos étnicos, linguísticos e de (re)construção da identidade, bem como seus reflexos na vida escolar. A ideia de investigar o representante de grupo minoritário dentro do contexto escolar parte do pressuposto, apresentado por Moita Lopes (2002), de que a escola é um espaço privilegiado para a (re)construção da identidade, uma vez que o espaço escolar constitui um contexto adequado para análise da construção de identidade. Portanto, entende-se que a escola é um dos principais espaços onde se consolidam os discursos identitários. Desse modo, o objetivo é investigar como ocorre à (re)construção da identidade e os conflitos identitários, mais propriamente em relação ao preconceito e à estigmatização estabelecidos no interior da escola.Unioeste2011-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867Travessias; Vol. 5 No. 3 (2011)Travessias; Vol. 5 Núm. 3 (2011)Travessias; v. 5 n. 3 (2011)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867/4428Copyright (c) 2011 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto Tristoni, Rejane HauchMossmann, Grasiela2020-12-08T11:42:54Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5867Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:42:54Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS
title CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS
spellingShingle CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS
Pinto Tristoni, Rejane Hauch
Identidade. Fronteira. Preconceito. Aluno Brasiguaio.
title_short CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS
title_full CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS
title_fullStr CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS
title_full_unstemmed CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS
title_sort CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS
author Pinto Tristoni, Rejane Hauch
author_facet Pinto Tristoni, Rejane Hauch
Mossmann, Grasiela
author_role author
author2 Mossmann, Grasiela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto Tristoni, Rejane Hauch
Mossmann, Grasiela
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade. Fronteira. Preconceito. Aluno Brasiguaio.
topic Identidade. Fronteira. Preconceito. Aluno Brasiguaio.
description This paper refers to an ongoing study, which investigates the conflicts experienced by minority groups: the brasiguaios (brazilian people that lives in Paraguay or vice versa) within the school context, in western Paraná. Through this research is possible notice the issues that makes clear ethnic conflicts, linguistic and identity's  (re)construction as well as its impact on school life. The idea of investigating the minority groups' agent within the school context assumes is presented by Moita Lopes (2002), that considers the school a privileged space for the identity's (re)construction, once the school space is an proper context for analysis of identity's construction. Therefore, it is understood that the school is one of the main spaces where the identity's statements are consolidated . Thereby, the goal is to investigate how happens the identity's (re) construction and identity conflicts, more specifically in relation to the prejudice and stigmatization established within the school.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867/4428
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unioeste
publisher.none.fl_str_mv Unioeste
dc.source.none.fl_str_mv Travessias; Vol. 5 No. 3 (2011)
Travessias; Vol. 5 Núm. 3 (2011)
Travessias; v. 5 n. 3 (2011)
1982-5935
reponame:Travessias (Cascavel. Online)
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron:Unioeste
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron_str Unioeste
institution Unioeste
reponame_str Travessias (Cascavel. Online)
collection Travessias (Cascavel. Online)
repository.name.fl_str_mv Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
repository.mail.fl_str_mv revista.travessias@unioeste.br
_version_ 1798044917807710208