CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Travessias (Cascavel. Online) |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867 |
Resumo: | This paper refers to an ongoing study, which investigates the conflicts experienced by minority groups: the brasiguaios (brazilian people that lives in Paraguay or vice versa) within the school context, in western Paraná. Through this research is possible notice the issues that makes clear ethnic conflicts, linguistic and identity's (re)construction as well as its impact on school life. The idea of investigating the minority groups' agent within the school context assumes is presented by Moita Lopes (2002), that considers the school a privileged space for the identity's (re)construction, once the school space is an proper context for analysis of identity's construction. Therefore, it is understood that the school is one of the main spaces where the identity's statements are consolidated . Thereby, the goal is to investigate how happens the identity's (re) construction and identity conflicts, more specifically in relation to the prejudice and stigmatization established within the school. |
id |
Unioeste-1_4a627dd8b5cc983f708b937c0c7988dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5867 |
network_acronym_str |
Unioeste-1 |
network_name_str |
Travessias (Cascavel. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOSIdentidade. Fronteira. Preconceito. Aluno Brasiguaio.This paper refers to an ongoing study, which investigates the conflicts experienced by minority groups: the brasiguaios (brazilian people that lives in Paraguay or vice versa) within the school context, in western Paraná. Through this research is possible notice the issues that makes clear ethnic conflicts, linguistic and identity's (re)construction as well as its impact on school life. The idea of investigating the minority groups' agent within the school context assumes is presented by Moita Lopes (2002), that considers the school a privileged space for the identity's (re)construction, once the school space is an proper context for analysis of identity's construction. Therefore, it is understood that the school is one of the main spaces where the identity's statements are consolidated . Thereby, the goal is to investigate how happens the identity's (re) construction and identity conflicts, more specifically in relation to the prejudice and stigmatization established within the school.: Este estudo propõe reflexões sobre os conflitos vivenciados por representante de grupo minoritário: o brasiguaio, dentro do contexto escolar, na região Oeste do Paraná. Por meio dessa pesquisa é possível observar questões que explicitam conflitos étnicos, linguísticos e de (re)construção da identidade, bem como seus reflexos na vida escolar. A ideia de investigar o representante de grupo minoritário dentro do contexto escolar parte do pressuposto, apresentado por Moita Lopes (2002), de que a escola é um espaço privilegiado para a (re)construção da identidade, uma vez que o espaço escolar constitui um contexto adequado para análise da construção de identidade. Portanto, entende-se que a escola é um dos principais espaços onde se consolidam os discursos identitários. Desse modo, o objetivo é investigar como ocorre à (re)construção da identidade e os conflitos identitários, mais propriamente em relação ao preconceito e à estigmatização estabelecidos no interior da escola.Unioeste2011-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867Travessias; Vol. 5 No. 3 (2011)Travessias; Vol. 5 Núm. 3 (2011)Travessias; v. 5 n. 3 (2011)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867/4428Copyright (c) 2011 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto Tristoni, Rejane HauchMossmann, Grasiela2020-12-08T11:42:54Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5867Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:42:54Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS |
title |
CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS |
spellingShingle |
CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS Pinto Tristoni, Rejane Hauch Identidade. Fronteira. Preconceito. Aluno Brasiguaio. |
title_short |
CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS |
title_full |
CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS |
title_fullStr |
CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS |
title_full_unstemmed |
CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS |
title_sort |
CONTEXTO ESCOLAR: CONFLITOS IDENTIDÁRIOS |
author |
Pinto Tristoni, Rejane Hauch |
author_facet |
Pinto Tristoni, Rejane Hauch Mossmann, Grasiela |
author_role |
author |
author2 |
Mossmann, Grasiela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto Tristoni, Rejane Hauch Mossmann, Grasiela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidade. Fronteira. Preconceito. Aluno Brasiguaio. |
topic |
Identidade. Fronteira. Preconceito. Aluno Brasiguaio. |
description |
This paper refers to an ongoing study, which investigates the conflicts experienced by minority groups: the brasiguaios (brazilian people that lives in Paraguay or vice versa) within the school context, in western Paraná. Through this research is possible notice the issues that makes clear ethnic conflicts, linguistic and identity's (re)construction as well as its impact on school life. The idea of investigating the minority groups' agent within the school context assumes is presented by Moita Lopes (2002), that considers the school a privileged space for the identity's (re)construction, once the school space is an proper context for analysis of identity's construction. Therefore, it is understood that the school is one of the main spaces where the identity's statements are consolidated . Thereby, the goal is to investigate how happens the identity's (re) construction and identity conflicts, more specifically in relation to the prejudice and stigmatization established within the school. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5867/4428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unioeste |
publisher.none.fl_str_mv |
Unioeste |
dc.source.none.fl_str_mv |
Travessias; Vol. 5 No. 3 (2011) Travessias; Vol. 5 Núm. 3 (2011) Travessias; v. 5 n. 3 (2011) 1982-5935 reponame:Travessias (Cascavel. Online) instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) instacron:Unioeste |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) |
instacron_str |
Unioeste |
institution |
Unioeste |
reponame_str |
Travessias (Cascavel. Online) |
collection |
Travessias (Cascavel. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.travessias@unioeste.br |
_version_ |
1798044917807710208 |