PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENRE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bragagnollo, Rubia Mara
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias (Cascavel. Online)
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/4119
Resumo: This article aims to analyze a production of the scientific abstract genre, written by a student of 1st year of Arts, at Universidade Estadual de Maringá, with the purpose of investigate the existence of marks of paraphrasical intertextuality which leads towards an interpretation of the original text. From the notions of polyphony and dialogism (Bakhtin, 2006), of intertextuality (Koch, 1997), of paraphrase (Fuchs, 1985; Sant’Anna, 2003) and of scientific abstract (Therezo, 2007) written, added to the analyses carried out, we verified that this genre, despite being paraphrasical, presents marks which denote interpretation, showing so determined level of comprehension in reading.
id Unioeste-1_93a00016e7c17d4feac9d55a425589c2
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/4119
network_acronym_str Unioeste-1
network_name_str Travessias (Cascavel. Online)
repository_id_str
spelling PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENREINTERTEXTUALIDADE PARAFRÁSICA: MARCAS DE INTERPRETAÇÃO NO GÊNERO RESUMO ACADÊMICOLinguagemIntertextualidadeGêneros discursivos.This article aims to analyze a production of the scientific abstract genre, written by a student of 1st year of Arts, at Universidade Estadual de Maringá, with the purpose of investigate the existence of marks of paraphrasical intertextuality which leads towards an interpretation of the original text. From the notions of polyphony and dialogism (Bakhtin, 2006), of intertextuality (Koch, 1997), of paraphrase (Fuchs, 1985; Sant’Anna, 2003) and of scientific abstract (Therezo, 2007) written, added to the analyses carried out, we verified that this genre, despite being paraphrasical, presents marks which denote interpretation, showing so determined level of comprehension in reading.Este artigo tem o objetivo de analisar uma produção do gênero Resumo Acadêmico, de um aluno do 1º ano de Letras (Português Única) da Universidade Estadual de Maringá, com o intuito de investigar a existência de marcas de intertextualidade parafrásica que remetam à interpretação do texto fonte. A partir das noções de polifonia e dialogismo (Bakhtin, 2006), de intertextualidade (Koch, 1997), de paráfrase (Fuchs, 1985; Sant’Anna, 2003) e de Resumo Acadêmico (Therezo, 2007) discorridas, somadas à análise realizada, verificamos que o gênero em questão, apesar de ser parafrásico, apresenta marcas que denotam interpretação, evidenciando, assim, determinado nível de compreensão leitora do resumidor.Unioeste2010-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/4119Travessias; Vol. 4 No. 3 (2010)Travessias; Vol. 4 Núm. 3 (2010)Travessias; v. 4 n. 3 (2010)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/4119/3547Copyright (c) 2010 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBragagnollo, Rubia Mara2020-12-08T11:43:01Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/4119Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:43:01Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false
dc.title.none.fl_str_mv PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENRE
INTERTEXTUALIDADE PARAFRÁSICA: MARCAS DE INTERPRETAÇÃO NO GÊNERO RESUMO ACADÊMICO
title PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENRE
spellingShingle PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENRE
Bragagnollo, Rubia Mara
Linguagem
Intertextualidade
Gêneros discursivos.
title_short PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENRE
title_full PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENRE
title_fullStr PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENRE
title_full_unstemmed PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENRE
title_sort PARAPHRASICAL INTERTEXTUALITY: INTERPRETATION MARKS IN THE SCIENTIFIC ABSTRACT GENRE
author Bragagnollo, Rubia Mara
author_facet Bragagnollo, Rubia Mara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bragagnollo, Rubia Mara
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem
Intertextualidade
Gêneros discursivos.
topic Linguagem
Intertextualidade
Gêneros discursivos.
description This article aims to analyze a production of the scientific abstract genre, written by a student of 1st year of Arts, at Universidade Estadual de Maringá, with the purpose of investigate the existence of marks of paraphrasical intertextuality which leads towards an interpretation of the original text. From the notions of polyphony and dialogism (Bakhtin, 2006), of intertextuality (Koch, 1997), of paraphrase (Fuchs, 1985; Sant’Anna, 2003) and of scientific abstract (Therezo, 2007) written, added to the analyses carried out, we verified that this genre, despite being paraphrasical, presents marks which denote interpretation, showing so determined level of comprehension in reading.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/4119
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/4119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/4119/3547
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unioeste
publisher.none.fl_str_mv Unioeste
dc.source.none.fl_str_mv Travessias; Vol. 4 No. 3 (2010)
Travessias; Vol. 4 Núm. 3 (2010)
Travessias; v. 4 n. 3 (2010)
1982-5935
reponame:Travessias (Cascavel. Online)
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron:Unioeste
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron_str Unioeste
institution Unioeste
reponame_str Travessias (Cascavel. Online)
collection Travessias (Cascavel. Online)
repository.name.fl_str_mv Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
repository.mail.fl_str_mv revista.travessias@unioeste.br
_version_ 1798044916761231360